MIKRO KNJIGA

CorelDRAW 9 Biblija

Deo I


Bez alata nema zanata



Čega sve tu ima


Početak rada u Drawu


Pokretanje Drawa 9

Ctrl+J prikazuje okvir za dijalog Options.


Izrada novog crteža

Ctrl+N formira nov prazan crtež.

Više podataka o definisanju posebnog radnog prostora naći ćete u poglavljima 6 i 14.


Otvaranje postojećih crteža

Kad u okviru za dijalog Open izaberete dokument, Draw će prikazati podatke o izvornoj verziji u kojoj je dokument napravljen. Podaci o kompresiji dokumenta i ime poslednjeg korisnika koji je menjao dokument takođe se prikazuju ispod broja verzije ako datoteka potiče iz verzije 8 ili kasnije verzije.

Ctrl+O prikazuje okvir za dijalog Open Drawing.

Datoteke takođe možete da otvarate tako što ćete dva puta pritisnuti ime datoteke u odgovarajućem direktorijumu Windows Explorera ili My Computera. Osim toga, da biste otvarali postojeće dokumente, datoteke možete da prevlačite i prebacujete iz direktorijuma Scrapbook i Media. (Više informacija o korišćenju direktorijuma Media naći ćete u poglavlju 6.)


Otvaranje većeg broja crteža

Kao većina velikih programa, i Draw za efikasno funkcionisanje zahteva znatne resurse računara. O tome treba da vodite računa kada otvarate veći broj dokumenata, naročito ako oni sadrže složene slike i efekte koji zahtevaju mnogo memorije.


Zatvaranje i snimanje dokumenata

Sve otvorene dokumente možete brzo da zatvorite ako odaberete File >> Close All.

Da biste snimili datoteku, koristite Ctrl+S.


Osnovne tehnike snimanja datoteka

U poglavlju 6 potražite više detalja o opcijama snimanja.


Korišćenje komande Save As

Kada izaberete da se u datoteci snimi i minijaturni prikaz crteža, napraviće se zaglavlje koje postaje deo dokumenta. Kvalitet minijaturnog prikaza se poboljšava s povećanjem veličine minijaturne slike, iako se i ukupna veličina datoteke povećava za vrednost koju odaberete.

Ako crtež koji ste menjali snimite u formatu neke prethodne verzije Drawa, može se desiti da izgubite one izmene koje su vezane za mogućnosti svojstvene samo verziji Draw 9.


Rad sa komandom Save All

Kada odaberete Save All, Draw automatski pretpostavlja da želite da koristite postojeća imena dokumenata. Često se dešava da se slučajno presnime datoteke koje su trebale da se snime pod različitim imenom. Ukoliko napravite datoteke s verzijama koje se malo razlikuju, za njihovo snimanje uvek koristite komandu Save As, a ne Save All, da biste sprečili presnimavanje datoteke.


Izlazak iz Drawa 9


Istraživanje prozora za crtanje


Radna površina

Ako isključite opciju Show Page Border (Prikazivati ivicu strane) u okviru za dijalog Options, možda ćete imati problema sa razdvajanjem radne površine i prozora za crtanje. (Više detalja o opcijama za podešavanje strane potražite u poglavlju 6.)


Linija menija

Tabela 1-1 Meniji Drawa 9
Meni Funkcija
Windowsov kontrolni meni Sve aplikacije koje rade u Windowsu imaju meni za upravljanje koji se nalazi u gornjem levom uglu prozora aplikacije. Korišćenjem ovog menija možete da smanjujete, povećavate, pomerate, minimizirate i zatvarate prozore aplikacije.
Drawov kontrolni meni Kontrolni meni programa Draw omogućava izvršavanje istih zadataka kao i kontrolni meni Windowsa, s tim da je u njemu moguće i brzo prelaziti između otvorenih dokumenata. Da biste pristupili ovom meniju, pritisnite ikonu koja se nalazi levo od menija File.
Meni File U Drawu će vam vrlo često zatrebati meni File. Kao što je prevrtanje papira nezaobilazan deo svakog crtanja, tako je i upravljanje dokumentima neizbežno svaki put kada radite u Drawu. Ovaj meni sadrži komande koje su potrebne da bi se izvršavali brojni zadaci vezani za datoteke. Upravljanje dokumentima nalazi se u središtu svake aplikacije. Draw obezbeđuje alatke koje su potrebne za lako i brzo izvršavanje ovih zadataka.
Meni Edit Postupanje sa pojedinačnim objektima i akcije koje preduzimate u Drawu određuju izgled vaših crteža. Meni Edit sadrži osnovne komande koje vam trebaju da biste upravljali objektima, kao što su OLE i funkcije za smeštanje i preuzimanje podataka sa Clipboarda. Osim toga, meni Edit omogućava da se na crtežu izabrani objekti dupliraju i kloniraju. U ovom meniju nalaze se i Undo (za opozivanje komande) i Redo (za ponavljanje komande).
Meni View Meni View nudi mogućnost upravljanja izgledom prikaza i rasporeda pomoćnih linija u prozoru za crtanje. Korišćenjem menija View možete da izaberete vrstu prikaza, kao i pokretne palete i ostala pomagala za crtanje koja želite da budu prikazana u prozoru za crtanje.
Meni Layout U okruženju dokumenta na kojem se radi, organizacija dokumenta može da bude odlučujuća za njegovo uspešno stvaranje. Meni Layout pomaže da se ovom organizacijom upravlja tako što obezbeđuje komande i opcije pomoću kojih možete da raspoređujete objekte. Korišćenjem menija Layout možete da dodajete i brišete strane, kao i da se krećete kroz dokumente koji imaju veći broj strana.
Meni Arrange Meni Arrange sadrži komande i opcije za osnovne postupke sa objektima. Koristeći ovaj meni možete da pristupate komandama koje će vam pomoći da menjate oblik objekata, kao i njihov položaj, redosled i odnos sa ostalim objektima na crtežu.
Meni Effects Meni Effects sadrži komande pomoću kojih se na objekte u dokumentu primenjuju posebni efekti. Koristeći ovaj meni možete da kopirate posebne efekte s jednog objekta na drugi, kao i da efekte uklanjate sa objekata. Neki efekti mogu da se kombinuju s drugim efektima i da se postignu fantastični rezultati.
Meni Bitmaps Meni Bitmaps sadrži komande za uređivanje bitmapiranih slika i primenjivanje efekata na njih. Takođe, objekte iz Drawa ovde možete začas da pretvorite u bit mape.
Meni Text Meni Text obezbeđuje pristup okvirima za dijalog i komandama za upravljanje tekstom u dokumentu. Pomoću ovog menija možete tekst da formatirate, da ga postavite na određenu putanju, da pristupite alatkama za pisanje, kao i da dobijete informacije o tekstu u dokumentu.
Meni Tools Meni Tools obezbeđuje pristup okvirima za dijalog koji omogućuju konfigurisanje Drawa. On vam omogućava da prema svojim potrebama prilagođavate većinu mogućnosti Drawa, stvarate popune i strelice po posebnim zahtevima, da pristupate mogućnostima zbirke isečaka u Drawu, primenjujete gotove modele i dodajete skript datoteke koje izvršavaju zadatke po vašoj želji.
Meni Window Meni Window omogućava upravljanje prikazom u slučaju da ste u Drawu otvorili veći broj dokumenata. Crteže možete naizmenično da prikazujete, a možete da izaberete i neki drugi način za njihovo prikazivanje.
Meni Help Meni Help omogućava pristup različitim programima za pružanje pomoći. Organizovan u uobičajenom stilu Windowsa, ovaj meni omogućuje pristup funkcijama za pretraživanje kako bi korisnik pronašao informacije koje su mu potrebne. Korisnik odavde takođe može da pristupa programima za pružanje pomoći koji su svojstveni samo Drawu Hints ili CorelTUTOR.

Naslovna linija


Statusna linija

Dok kursor miša pomerate preko dugmadi, kontrola i komandi menija, statusna linija će prikazivati informacije o funkciji koja je pridružena objektu.


Trake za pomeranje sadržaja


Paleta svojstava


Gledanje u podrazumevanom prikazu


Prikazivanje i skrivanje palete svojstava


Promena veličine i premeštanje palete svojstava

Kada paletu svojstava pomerate ka nekoj ivici da biste je usidrili, ona će menjati oblik. Postaće horizontalna ako je postavite na vrh ili dno prozora aplikacije, a vertikalna ako je postavite na levu ili desnu stranu.


Paleta sa alatkama

Palete sa alatkama podešene su za rad u rezoluciji monitora od 800  600 ili većoj. Ako radite pri manjoj rezoluciji, kao što je 640  480, neki delovi paleta svojstava biće nedostupni.

Definisanje sopstvenog radnog prostora
Sve Drawove palete sa alatkama mogu da se prikazuju, sakrivaju, pomeraju, povećavaju i smanjuju na isti način kao i palete svojstava. Jedna od ključnih Drawovih osobina je prilagodljivost radnog prostora raznovrsnim potrebama, što omogućuje znatno efikasniji rad. Osim toga, svaku paletu sa alatkama možete da prilagodite svojim potrebama tako da obuhvata alatke koje najčešće koristite. Prilagođavanje paleta sa alatkama omogućava efikasniji rad i štedi vreme, jer alatke koje se najčešće koriste bivaju smeštene na dohvat ruke. U poglavlju 14 date su informacije o prilagođavanju Drawovih paleta sa alatkama i radnog prostora, u skladu sa specijalnim zahtevima.

Kutija sa alatkama


Ekranska paleta boja

Ako pritisnete boju na ekranskoj paleti i nakratko držite pritisnut taster miša, pojaviće se pomoćna paleta u kojoj ćete moći da izaberete nijanse boje koju ste odabrali.


Navigator


Korišćenje upravljačkih elemenata u Drawu


Šta su usidrene palete

Usidrene palete su zamenile mnoge pokretne palete u Drawu. Ovi upravljački elementi vezuju se za strane prozora za crtanje i ostvaruju kompromis između povećane radne površine i pogodnosti držanja komandi nadohvat ruke tako što se proširuju kada su u upotrebi, a sklapaju kada se ne koriste.

Tabela 1-2 Upravljanje usidrenim paletama
Da biste... Uradite ovo:
Otvorili usidrenu paletu Izaberite View >> Dockers a zatim izaberite usidrenu paletu koju želite da koristite. Usidrene palete Symbols, Scripts and Presets i Scrapbook možete takođe da otvorite tako što ćete u standardnoj paleti sa alatkama pritisnuti odgovarajuću dugmad.
Aktivirali usidrenu paletu Pritisnite jezičak sa imenom usidrene palete koja treba da se vidi u prozoru za crtanje.
Promenili veličinu usidrene palete Postavite kursor na neku ivicu da bi se pretvorio u strelicu sa dva vrha. Zatim ivicu pritisnite i prevlačite da biste promenili veličinu usidrene palete.
Jednu usidrenu paletu pustili da pluta Najpre aktivirajte usidrenu paletu koju želite da pokrenete, a zatim jezičak sa imenom pritisnite i prevucite prema prozoru za crtanje.
Pustili da plutaju sve otvorene usidrene palete Pritisnite naslovnu liniju i prevucite je prema prozoru za crtanje. Takođe možete da dvaput pritisnete naslovnu liniju.
Privezali usidrenu paletu za prozor za crtanje Pritisnite usidrenu paletu i prevucite je ka jednoj od ivica prozora za crtanje.
Uklonili usidrenu paletu Pritisnite dvostruku strelicu u gornjem levom uglu usidrene palete.
Proširili usidrenu paletu Pritisnite dvostruku strelicu u gornjem desnom uglu usidrene palete.
Zatvorili jednu usidrenu paletu Najpre aktivirajte usidrenu paletu koju želite da zatvorite, a zatim je pustite da pluta u prozoru za crtanje. Pritisnite dugme u gornjem desnom uglu da biste usidrenu paletu zatvorili ili desnim tasterom miša pritisnite jezičak sa imenom usidrene palete koju želite da zatvorite i izaberite opciju Close iz menija koji se pojavi.
Zatvorili sve otvorene usidrene palete Pritisnite dugme u gornjem desnom uglu usidrene palete.

Rad sa okvirima za dijalog

Mnogim komandama i opcijama koje su dostupne u okvirima za dijalog može se pristupiti i sa palete svojstava.

Tabela 1-3  Korišćenje okvira za dijalog
Upravljački elementi Naziv Upotreba
  Liste Pomeranjem po listi pronađite željeni objekat a zatim ga pritisnite da biste ga izabrali.
  Padajuće liste Pritisnite strelicu sa smerom nadole a zatim pritisnite stavku da biste je izabrali.
  Kartice Parametri su na karticama često grupisani po vrsti. Pritisnite odgovarajuću karticu a zatim izaberite opcije koje želite da koristite.
  Polja za prikaz Neki okviri za dijalog imaju polja za prikaz koja omogućuju da se rezultati pregledaju pre nego što se pritisne dugme OK.
  Dugmad Izvršite zadatak ili pristupite drugim okvirima za dijalog koji omogućuju zadavanje dodatnih parametara.
  Dugmad za pomoć Okviri za dijalog sadrže dugmad za pomoć. Da biste dobili pomoć, pritisnite dugme Help kako bi se prikazalo uputstvo za okvir za dijalog. Pomoć takođe možete da dobijete pritiskanjem tastera F1.
  Dugmad OK Pritisnite dugme OK da biste primenili parametre koje ste izabrali.
  Dugmad Cancel Otkažite operaciju i vratite se u prozor za crtanje a da pri tom ne napravite nikakvu izmenu.
  Polja za potvrđivanje Opcije koje se odnose na ova polja birate pritiskanjem polja. Izabrana opcija imaće u polju oznaku za potvrđivanje.
  Radio dugmad Opcije vezane za ovu dugmad birate pritiskanjem dugmadi. Izabrana opcija biće obeležena tačkom u dugmetu.
  Polja za unos podataka U polje treba da unesete podatak.
  Okviri za brojčane vrednosti Pritiskajte strelice usmerene nagore i nadole da biste izabrali određenu vrednost ili istaknite postojeću vrednost i na njeno mesto unesite novu vrednost. Ako se vrednost koju postavljate ne nalazi u okviru ponuđenog opsega, Draw će uneti najbližu važeću vrednost.


Uskršnja jaja

Većina kompanija koje proizvode softver sakriju negde u svoje programe i pokoje "uskršnje jaje". Ni Corel nije izuzetak. Naime, ako tasterom miša dvaput pritisnete pero koje se nalazi u okviru za dijalog About CorelDRAW 9, na ekranu će se pojaviti jedna poklon-slika. U Drawu je ova slika animirana.

Industrija softvera je čudan biznis što privlači ljude koji su u isto vreme i kreativni i pomalo luckasti. Ova uskršnja jaja nastaju u polusnu, u četiri sata ujutro, onda kada nastupi umor kafa je izgubila ukus od stajanja a pica se već odavno ohladila u onim trenucima kada kreativnost prelazi u otkačenost. Ovde vredi napomenuti da i autori tehničkih priručnika prolaze kroz slična iskustva.


Popunjavanje zatvorenih i otvorenih objekata

Draw omogućava da ispunite bilo koji objekat koji pravite u prozoru za crtanje. Za razliku od programa za pravljenje rasterskih slika, ispunjavanje objekta koji nije zatvoren neće prouzrokovati prelazak popune u margo (engl. bleed) i u druge delove. Ipak, popuna neće biti vidljiva sve dok objekat ne bude zatvoren.

Nemojte ispunjavati otvorenu krivu ili linijski segment. Ovi objekti mogu da prouzrokuju greške pri štampanju na PostScript uređajima.


Osnovni pojmovi koji se odnose na Bezjeove krive

Krive koje su dobile ime po francuskom matematičaru Pjeru Bezjeu (Pierre B\x8e zier), Bezjeove krive, definišu se pomoću najmanje tri tačke. Dve krajnje tačke krive linije zovu se uporišne tačke (engl. anchor points). Druge tačke, koje definišu oblik krive, nazivaju se ručicama (engl. handles), tangentnim tačkama (engl. tangent points) ili čvorovima (engl. nodes).

Vezane za svaku ručicu, tu su i dve kontrolne tačke (engl. control points). Oblik krive linije možete menjati pokretanjem ručica ili pomeranjem kontrolnih tačaka.


Prikazivanje ekranskih lenjira

Radi se o podešavanju za naizmenično uključivanje i isključivanje. Lenjiri su na raspolaganju kad se pored reči Rulers u meniju View pojavi znak za potvrđivanje. Da bi se lenjiri uklonili, ponovo izaberite ovu opciju.

Lenjiri se prikazuju u inčima, jer je merna jedinica prema polaznim podešavanjima inč. Kasnije ćete naučiti kako da ove merne jedinice menjate i kako da radite sa lenjirima.


Menjanje objekata nacrtanih alatkom Graph Paper

U poređenju sa jednim objektom, mreže koje se prave alatkom Graph Paper predstavljaju grupu objekata. One se menjaju na isti način kao i bilo koja druga grupa objekata.

Međutim, neki od efekata u Drawu ne mogu se primeniti na grupu objekata. Ako želite da menjate pojedinačne objekte, trebalo bi da grupu najpre razdvojite. Za više informacija o grupama objekata, pogledajte poglavlje 2.

Komanda za zumiranje

Zadatak

Povećavanje crteža ovu opciju birajte da biste interaktivno izabrali nivo zumiranja.

Smanjivanje crteža ovu opciju birajte da biste smanjili crtež na prethodni nivo zumiranja ili uopšte na manji pregled crteža.

Prikazivanje crteža u veličini u kojoj će se štampati ova opcija pokazuje koliki su objekti u njihovoj stvarnoj veličini, na osnovu čega možete da zaključite kako će izgledati nakon štampanja dokumenta.

Povećavanje izabranih objekata ova opcija povećava pregled izabranih objekata. U slučaju da nijedan objekat nije izabran, ovim nivoom zumiranja biće prikazana cela strana.

Povećavanje svih objekata na crtežu ova opcija zumira tako da budu prikazani svi objekti crteža. Ako ste objekte smestili na radnu površinu, prikaz može da se smanji, pošto sadrži i ove objekte.

Prikaz cele strane koja može da se štampa ova opcija zumira tako da se dobije maksimalan prikaz objekata koji ulaze u oblast koja će se štampati. Ova veličina strane određena je veličinom strane koju podržava štampač.

Prikaz širine strane ova opcija zumira tako da se dobije maksimalan prikaz određen širinom strane za crtanje. Prilikom sračunavanja ovog prikaza ne vodi se računa o samim objektima koji se nalaze unutar dokumenta.

Prikaz visine strane ova opcija zumira tako da se dobije maksimalan prikaz određen visinom strane za crtanje. Prilikom sračunavanja ovog prikaza ne vodi se računa o samim objektima koji se nalaze unutar dokumenta.

Pomeranje pregleda po crtežu i vraćanje na prethodnu alatku ova opcija je korisna kada na nekom nivou zumiranja radite sa alatkama za obradu. Alatka Panning vas vraća na onu alatku koju ste poslednju koristili pre nego što ste izabrali alatku Panning.


Miševi sa dva i tri tastera

Draw omogućuje programiranje desnog tastera (ili tastera 2) miša. Podrazumevano, ovo dugme aktivira komande za upravljanje objektima i dokumentima. Na primer, možete da zadate da desni taster miša navodi Draw na smanjivanje prikaza tako što ćete potvrditi opciju Zoom Out. Pa ipak, ja vam ne bih preporučila da ovu opciju uključite. Ona u osnovi pretvara miša u pomagalo za izvršavanje jednog jedinog trika. Ja više volim da mi se, onda kada pritisnem desni taster miša u prozoru za crtanje ili na nekom objektu, na raspolaganju nađe čitav niz komandi. Zbog toga, neka zasad ipak ostane izabrana opcija Default action.

Kod miša sa tri tastera Draw zanemaruje onaj treći, središnji taster. Svim opcijama koje su raspoložive za treći taster pristupa se softverom za konfigurisanje koji obezbeđuje proizvođač miša i nijedan od njih uglavnom ne utiče na ponašanje Drawa.


Pristupanje podmenijima

Podmeni možete da prevučete iz palete sa alatkama ili kutije sa alatkama kojima pripada tako što ćete ga prevući na neko mesto na kom taster miša nema dejstvo. Ovim postupkom podmeni neće biti uklonjen iz palete sa alatkama, već će samo biti prikazan kao posebna paleta. Zatvorite pomoćnu paletu sa alatkama i vratite je u normalan položaj tako što ćete pritisnuti polje za zatvaranje sa oznakom u gornjem desnom uglu palete sa alatkama.


Pronalaženje pomoći


Dijalog Help Topics

Kombinacijom tastera Ctrl + F1 pristupa se okviru za dijalog Help Topics.

Pomoć zavisnu od konteksta za bilo koji upravljački element u Drawu, npr. za usidrenu paletu, možete da dobijete ako desnim tasterom miša pritisnete taj element, a zatim odaberete opciju Help u meniju koji se pojavljuje.


Opcija What\xd5 s This?

Pomoću kombinacije tastera Shift+F1 pristupa se programu za pružanje pomoći What\xd5 s This?


Opcija CorelTUTOR


Opcija Hints


Opcija Technical Support


www.corel.com


Dobijanje sistemskih informacija


Crtanje oblika, pravih linija i krivih


Korišćenje alatke Freehand za crtanje slobodnom rukom

Tasterom F5 uključuje se, odnosno isključuje, alatka za linije.


Crtanje pravih linija


Crtanje uzastopnih linijskih segmenata

Više informacija o podešavanju ograničenja linija u okviru za dijalog Options i o prilagođavanju Drawa potražite u poglavlju 14.

Više podataka o konfigurisanju Drawa (naročito o broju nivoa za operaciju Undo) potražite u poglavlju 2.


Crtanje krivih linija slobodnom rukom

Krive linije se menjaju alatkom Shape, što ćemo pokazati kasnije, u poglavlju 3.


Povezivanje dve različite vrste linija

Alatka Freehand se koristi i za vektorizaciju bit mapa. Ako je bit mapa izabrana onda kad izaberete alatku Freehand, Draw će automatski preći na režim precrtavanja (engl. trace). Ne smete izabrati bit mapu ako želite da crtate linije alatkom Freehand.


Brisanje dela linije u toku crtanja


Zatvaranje objekta


Korišćenje alatke Freehand


Košćenje funkcije Auto-Close

Više informacija o korišćenju funkcije Auto-Close i čvorova naći ćete u poglavlju 3.


Korišćenje alatke za Bezjeove krive


Crtanje pravih linija alatkom za Bezjeove krive

Za razliku od alatke Freehand, prave linije dobijene Bezjeovom alatkom ne možete ograničiti na određene uglove. Ako treba da linije postavite pod određenim uglom ili u skladu sa priraštajem parametra ugla, preporučujem vam da za crtanje takvih linija koristite alatku Freehand. Linije koje su dobijene alatkom Freehand i Bezjeovom alatkom možete da kombinujete onako kako biste povezivali prave i krive linije crtane slobodnom rukom. Jednostavno označite liniju kojom želite da nastavite crtanje, a potom promenite alatku za crtanje. Nastavite da crtate od krajnje tačke linije.


Crtanje krivih

Vrednost ovog parametra u stepenima možete da menjate u okviru za dijalog Options ispod opcije General >> Edit settings (pogledajte poglavlje 2).

Bezjeove krive možete da zatvarate na isti način na koji biste zatvorili bilo koji objekat nacrtan jednom od alatki za krive linije pritisnite početnu tačku linije. Kad se objekat zatvori, na njega možete primenjivati popune.


Brisanje linijskih segmenata

Uočite da je broj segmenata linije koje brišete ograničen brojem nivoa komande Undo koji ste s\x89 mi zadali (pogledajte poglavlje 2).


Podešavanje svojstava za Bezjeovu alatku i alatku Freehand

Desnim tasterom miša pritisnite alatku u kutiji sa alatkama, a zatim odaberite Properties da biste prikazali parametre koji su dostupni za tu alatku u okviru za dijalog Options. Takođe, možete dvaput da pritisnete alatku da biste prikazali parametre njenih svojstava.


Korišćenje alatke Natural Pen


Crtanje linija promenljive debljine


Podešavanje svojstava alatke Natural Pen


Korišćenje okvira za dijalog Options

Da biste korišćenjem alatke Natural Pen ostvarili željene efekte, biće vam potrebna praksa. Broj objekata koje ovom alatkom možete da napravite gotovo da je beskonačan. Kao što je to slučaj sa mnogim alatkama za ispisivanje (engl. pen tools), bićete uspešniji ako umesto miša budete koristili olovku


Korišćenje palete sa svojstava


Menjanje i poboljšavanje objekata nacrtanih alatkom Natural Pen

Pre verzije 8, korisnici su mogli da primenjuju različite debljine linija na postojeće objekte i linije pomoću elementa koji se zvao Powerlines. Zbog mnogobrojnih zahteva, ova funkcija je poboljšana i dodata u Draw 9. Sada možete da prevodite konturne linije u objekte koji se mogu menjati i da primenjujete različite efekte na linije. Više informacija o ovome potražite u poglavlju 12.


Korišćenje alatki za crtanje geometrijskih oblika

Sada možete koristiti bilo koju alatku Drawa kao alatku za izbor objekata čime ćete smanjiti potrebu da često birate alatku Pick. Kad je aktivna alatka za crtanje ili alatka za tekst, kursor miša koji se nalazi na nekom objektu menja se da bi vam pokazao da možete koristiti tu alatku kao alatku Pick.


Rad sa alatkom za crtanje elipse

Pritisnite taster F7 kako biste uključili, odnosno isključili alatku Ellipse.

Ovi oblici mogu se menjati i alatkom Pick i alatkom Shape kako bi se dobili drugi simetrični oblici (pogledajte poglavlje 3).


Rad sa alatkom za pravougaone oblike

Pritisnite taster F6 da biste uključili, odnosno isključili, alatku Rectangle.


Crtanje poligona


Crtanje trouglova i zvezda


Crtanje spirala


Korišćenje alatke Graph Paper


Zadavanje svojstava alatke za crtanje geometrijskih oblika

Strani sa svojstvima alatke možete da pristupite i tako što ćete desnim tasterom miša pritisnuti tu alatku, a zatim odabrati stavku Properties iz menija.


Podešavanje osobina elipse


Korišćenje strane sa svojstvima alatke Ellipse


Korišćenje palete svojstava


Podešavanje osobina pravougaonika

Više informacija o korišćenju alatke Shape potražite u poglavlju 3.


Korišćenje strane sa svojstvima kutije sa alatkama


Korišćenje palete svojstava

Kada nacrtate pravougaonik, Draw 9 vam omogućava da pojedinačno zaobljavate njegova temena za različit iznos. Ikona katanca koja se nalazi pored polja za vrednosti zaobljavanja temena na paleti svojstava određuje da li će se temena zaobljavati pojedinačno ili zajedno. Ukoliko je pritisnuta, sva temena pravougaonika se zaobljavaju za isti iznos. Ako pritisnete ikonu katanca da biste je isključili, možete da zadate da se zaobljava samo jedno ili sva četiri temena za isti ili različit iznos. Ovo je korisno kada želite da zaoblite samo jedno ili dva temena pravougaonika.


Podešavanje osobina poligona


Korišćenje strane sa svojstvima alatke Polygon


Pomoću palete svojstava


Podešavanje osobine spirale


Korišćenje strane sa svojstvima alatke Spiral

Napomena namenjena tata-matama za matematiku: ako baš želite da znate, logaritamske spirale slične su običnim logaritamskim krivim linijama po tome što za opisivanje sistema obično koriste logaritamsku funkciju sa osnovom 10. Spirala preseca sve svoje zrake pod istim uglom, a tangenta ovog ugla jednaka je modulu iz logaritamskog sistema koji određena spirala predstavlja. Drugim rečima, većini od nas dovoljan je podatak da Draw ume da izračuna sve što je potrebno za crtanje spirale.


Korišćenje palete svojstava


Podešavanje osobina alatke Graph Paper


Biranje i prikazivanje objekata

Više informacija o interaktivnom preoblikovanju objekata alatkom Pick potražite u poglavlju 3.


Izbor objekata

Kad birate objekat, informacije o njemu javljaju se na statusnoj liniji. Ako birate više objekata, statusna linija pokazuje koliko ste ih izabrali.


Izbor pritiskom mišem

Možete birati samo one objekte koji se javljaju u aktivnom prozoru za crtanje. Ako imate višestranični dokument, ne možete istovremeno da birate objekte sa više stranica.

Objekte koji se nalaze ispod vršnog objekta možete da označite tako što ćete pritisnuti taster Alt dok birate. Svaki pritisak na taster miša vodiće vas za jedan sloj niže.


Biranje pomoću okvira za izbor

Prema polaznom podešavanju Draw sve objekte uzima kao da su popunjeni, čak i kada ste zadali da nema popune. Prilikom rada sa okvirom za izbor pazite da početna tačka onoga što ste izabrali ne bude na nekom postojećem objektu; u suprotnom ćete objekat pomeriti umesto da ga izaberete. U okviru za dijalog Options možete izmeniti način na koji Draw radi sa nepopunjenim objektima.

Označavanje objekata okvirom za izbor prilično je teško kada su objekti blizu. Ako prilikom biranja objekata pomoću okvira za izbor pritisnete taster Alt, biće označeni svi objekti koje ste dotakli tačkastim graničnim okvirom.


Korišćenje alatki Panning i Zoom


Rad sa alatkom Panning


Rad sa alatkom Zoom

Taster F2 uključuje, odnosno isključuje, interaktivnu alatku Zoom. Kombinacija tastera Shift i F2 zumira izabrane objekte tako da zauzmu celu veličinu prozora za crtanje. Taster F3 vraća ekran na prethodni nivo zumiranja. Taster F4 zumira tako da svaki objekat stane na stranu.


Izbor nivoa zumiranja


Podešavanje svojstava zumiranja

Ako uključite opciju Zoom Relative to 1:1, povećaćete preciznost prikaza. Zahvaljujući tome, osiguraćete da se objekti pojavljuju u proporciji sa stvarnim oblicima i veličinama pri nivou zumiranja 1:1. Da biste u potpunosti iskoristili ovu opciju, trebalo bi da kalibrišete ekranske lenjire kao što je prikazano u sledećem odeljku.


Opcija Use traditional zoom flyout


Kalibrisanje lenjira

Da biste uporedili mere na ekranu sa merama iz stvarnosti potreban vam je čist plastičan lenjir. Taj lenjir treba da koristi iste merne jedinice kao i lenjir u programu Draw.


Korišćenje palete svojstava Zoom


Korišćenje View Managera

U View Manageru možete da menjate način na koji funkcioniše snimljeni prikaz uključivanjem i isključivanjem ikona na kojima su predstavljene strane i lupe. Ako isključite ikonu sa stranom koja se nalazi pored naziva snimljenog prikaza, Draw će se vratiti samo na nivo njegovog uvećanja ali ne i na samu stranu. Ukoliko isključite ikonu sa lupom, Draw će se vratiti samo na datu stranu ali ne i na nivo uvećanja.


Dodavanje prikaza

Prečica Ctrl+F2 otvara u prozoru za crtanje paletu View Manager.


Promena imena prikaza


Uklanjanje prikaza


Korišćenje ekranske palete boja

Više informacija o popunama potražite u poglavlju 12.


Interaktivno primenjivanje popune i boje konturnih linija

Kada nacrtate objekat, on će biti označen, čak i ako nije aktivna alatka Pick. Ujednačenu popunu možete da primenite a da pri tom ne menjate alatke. Ova mogućnost je korisna ako istom alatkom želite da nacrtate neki drugi objekat.


Upravljanje paletom boja

Uvežbavajte rad s paletama boja koristeći primere koji se nalaze na pratećem CD-u da biste proširili znanje o osnovnim alatkama programa Draw.


Sažetak

Slika 1-2: Uključite ekran dobrodošlice tako što ćete ga izabrati iz padajuće liste koja se nalazi u okviru za dijalog Options.

Slika 1-4: Okvir za dijalog Open Drawing omogućuje otvaranje postojećeg crteža.

Slika 1-5: Koristite okvir za dijalog Save Drawing da biste snimali datoteke.

Slika 1-6: Naslovna linija pokazuje ime aktivnog dokumenta.

Slika 1-7: Statusna linija prikazuje informacije o izabranim objektima na crtežu.

Slika 1-8: Trake za pomeranje sadržaja.

Slika 1-9: Paleta svojstava kada nije izabran nijedan objekat.
Slika 1-10: Izaberite paletu svojstava da biste je prikazali, odnosno poništite njen izbor da biste je sakrili.

Slika 1-11: Paleta sa alatkama.

Slika 1-12: Kutija sa alatkama sadrži alatke potrebne za stvaranje crteža.

Slika 1-13: Ekranska paleta omogućava primenu popuna i boja na objekte.

Slika 1-14: Navigator nudi metod za kretanje kroz višestranične dokumente.

Slika 1-17: Kartica Index okvira za dijalog Help Topics.

Slika 1-18: Kartica Find okvira za dijalog Help Topics.
Slika 1-19: CorelTUTOR vas vodi kroz niz interaktivnih vežbi koje podsećaju na lekcije.

Slika 1-16: Kartica Contents okvira za dijalog Help Topics.

Slika 1-20: Okvir za dijalog Hints.

Slika 1-21: Okvir za dijalog About CorelDRAW 9.

Slika 1-15: Kada je otvoreno više usidrenih paleta, one će se u prozoru za crtanje pojaviti jedna ispod druge.

Slika 1-22: Za crtanje glatke krive alatkom Freehand neophodno je vežbanje. Obično je potrebno da se grubo nacrtane krive dodatno uređuju.

Slika 1-23: Alatkom Freehand možete crtati prave linije.

Slika 1-24: Uzastopni pravolinijski segmenti ograničeni na uglove od 90 stepeni.

Slika 1-25: Koristeći alatku Freehand, pritisnite taster miša da biste postavili početnu tačku, a zatim povucite da biste nacrtali krivu.

Slika 1-26: Napravite zatvoreni objekat počinjući i završavajući liniju u istoj tački. Zaokružen čvor na ovoj slici označava početnu i krajnju tačku krive.

Slika 1-27: Alatka za Bezjeove krive omogućava da veoma precizno crtate glatke krive.

Slika 1-28: Crtanje segmenta linije korišćenjem Bezjeove alatke.

Slika 1-29: Zatvoren objekat koji je, korišćenjem Bezjeove alatke, nacrtan pravim linijama.

Slika 1-30: Koristeći Bezjeovu alatku nacrtajte jednostavnu krivu tako što ćete povlačiti miša i pritiskati njegov taster da biste postavili tačke i uglove za svaki uzastopni segment.

Slika 1-31: Podešavanje svojstava alatke Freehand i Bezjeove alatke.

Slika 1-32: Alatka Natural Pen omogućava da crtate stripove i druge objekte za koje su neophodne linije promenljive debljine.

Slika 1-33: Debljinu, ugao i vrstu pera za alatku Natural Pen možete da zadajete na strani sa svojstvima ove alatke u okviru za dijalog Options.

Slika 1-34: Koristite paletu svojstava da biste zadali parametre alatke Natural Pen.

Slika 1-35: Osnovni geometrijski oblici poput pravougaonika, elipsi i trouglova, kombinuju se da bi se dobili složeniji oblici.

Slika 1-36: Da biste nacrtali elipsu, pritisnite mišem početnu tačku i povucite je idući dijagonalno od početne tačke.

Slika 1-37: Da biste nacrtali pravougaonik, pritisnite mišem početnu tačku i povlačite dijagonalno.

Slika 1-38: Alatkom Polygon crtaju se i pravilni i jednakostranični poligoni.

Slika 1-39: Dve spirale, obe sa 10 revolucija pri čemu logaritamska spirala ima parametar širenja 50.

Slika 1-40: Koncentrična spirala u poređenju sa nekoncentričnom. Pritiskanjem tastera Ctrl dok povlačite miša nastaje koncentrična spirala.

Slika 1-41: Mreže su osnova za crtanje mnogih objekata.

Slika 1-42: Držanjem tastera Ctrl tokom povlačenja miša, horizontalne i vertikalne dimenzije postaju jednake usled čega nastaje oblik koji je sličan kvadratu.

Slika 1-43: Strana sa svojstvima alatke Ellipse dopušta vam da izaberete oblik i ugao objekta koji želite da crtate.

Slika 1-44: Uglove za elipse i kružne isečke možete zadati na paleti svojstava.

Slika 1-45: Zaobljenost temena pravougaonika možete menjati podešavanjem svojstava alatke Rectangle.

Slika 1-46: Zaobljenost temena pravougaonika možete da zadate na paleti svojstava.

Slika 1-47: Primeri trouglova i zvezda koji su napravljeni alatkom Polygon.

Slika 1-48: Strana svojstava alatke Polygon.

Slika 1-49: Podešavanje osobina poligona pomoću palete svojstava.

Slika 1-50: Strana sa svojstvima alatke Spiral omogućuje da zadate vrstu spirale koju želite da nacrtate.
Slika 1-51: Podešavanje osobina spirale korišćenjem palete svojstava.  

Slika 1-52: Na strani svojstava alatke Graph Paper zadajte broj horizontalnih i vertikalnih ćelija koji želite da koristite.

Slika 1-53: Alatku Graph Paper možete podesiti i na paleti svojstava.

Slika 1-54: Izabrani objekti se pojavljuju u prozoru za crtanje sa ručicama koje ukazuju na spoljnu granicu oko svih objekata.

Slika 1-55: Tačkasti okvir pojaviće se oko izabranog područja kad birate objekte pomoću okvira za izbor.

Slika 1-56: Strana svojstava alatke Zoom.

Slika 1-57: Ekran za kalibrisanje lenjira.

Slika 1-58: Opcije zumiranja u paleti svojstava omogućuju vam da po želji izaberete funkcije zumiranja.

Slika 1-59: View Manager nudi četiri alatke za menjanje prikaza.

Slika 1-60: Ekransku paletu boja možete da koristite za brzo bojenje unutrašnjosti ili konturne linije objekta na crtežu.