MIKRO KNJIGA

3D Studio MAX R3 Biblija



MAX-ov interfejs


Istraživanje 3D prostora

Sa MAX-ovim prozorima za prikaz u ovom poglavlju se samo upoznajete. Obaveštenja o njihovom konfigurisanju potražite u poglavlju 3, "Prilagođavanje MAX-ovog interfejsa".


Ortogonalni prikazi


Pogled iz perspektive


Korišćenje padajućih menija


Meni File


Otvaranje i snimanje datoteka

MAX ima i mogućnost automatskog zapisivanja AutoSave. Ona se podešava u okviru za dijalog Preference Settings, što je opisano u poglavlju 3, "Prilagođavanje MAX-ovog interfejsa".


Kombinovanje MAX-ovih scena i objekata

Komande XRef Objects i XRef Scenes obezbeđuju komfornije okruženje za timske projekte. U poglavlju 4, "Referenciranje spoljnih objekata", potražite uputstva za korišćenje ovih komandi.


Vraćanje interfejsa u prvobitno stanje

Komanda Reset se razlikuje od komande New. Komanda File >> New ne vraća sve parametre na standardne vrednosti.


Uvoženje i izvoženje datoteka

Pomenute komande su detaljnije opisane u poglavlju 5, "Uvoženje i izvoženje".


Prikazivanje podataka o sceni

Podatke iz okvira za dijalog File Properties možete da vidite i u Windowsovom Exploreru, ako datoteku pritisnete desnim tasterom miša i iz priručnog menija odaberete stavku Properties. Ugledaćete dve jedinstvene kartice Summary i Statistics. Kartica Summary sadrži identifikacione podatke o datoteci, uključujući stavke: autor (Author), ključne reči (Keywords), napomene (Comments), naslov (Title), predmet (Subject) i šablon (Template). Kartica Statistics prikazuje datume nastanka i izmene datoteke, ime korisnika koji je datoteku poslednji snimio, redni broj revizije i opisne podatke.


Gledanje datoteka

Prozor Virtual Frame Buffer detaljnije je opisan u poglavlju 36, "Podešavanje parametara vizuelizacije".

Iz okvira za dijalog View File možete da otvorite mnoge tipove datoteka, uključujući Microsoftove video sekvence (AVI), bit mape (BMP), Kodak Cineon (CIN), Autodesk Flic slike (CEL), Graphic Image Format (GIF), IFL slike, Paint* od firme Discreet Logic (IPP), JPEG slike (JPG), PNG slike, slike u formatu Adobeovog Photoshopa (PSD), QuickTime filmove (MOV), SGI slike (RGB), RLA slike, RPF slike, Targa slike (VST), slike u formatu Tagged image file (TIF) i YUV slike.


Meni Edit


Poništavanje napravljenih grešaka

Kada dugmad Undo i Redo pritisnete desnim tasterom miša, ugledaćete spisak određenog broja prethodnih operacija sa koga možete da odaberete specifične komande i da ih poništite ili da ih ponovite.

Pored čestog snimanja svog rada, treba da upotrebite i komandu Hold pre nego što na neki objekat primenite složen modifikator.


Brisanje i kloniranje objekata

Duplikat objekta se pojavljuje tačno iznad originala. Da biste videli i original i duplikat, jedan od njih ćete morati da pomerite.

Više detalja o osobini Clone pronaći ćete u poglavlju 6, "Kloniranje objekata i korišćenje nizova".


Biranje objekata

Biranje objekata obrađeno je u poglavlju 7, "Biranje i grupisanje objekata".

I imenovane selekcije su detaljnije obrađene u poglavlju 7, "Biranje i grupisanje objekata".


Pregledanje svojstava objekata

Svaki parametar okvira za dijalog Object Properties detaljno je objašnjen u poglavlju 7, "Biranje i grupisanje objekata".


Meni Tools


Okviri za dijalog koji se odnose na objekte

Komanda Transform Type-In detaljnije je objašnjena u poglavlju 8, "Transformisanje objekata".

Okviri za dijalog tipa Floater opisani su u poglavlju 7, "Biranje i grupisanje objekata".


Dodatne komande za kloniranje

Komande Mirror, Array i Snapshot obrađene su u poglavlju 6, "Kloniranje objekata i korišćenje nizova".


Poravnavanje objekata

Komande za poravnavanje objekata obrađene su u poglavlju 8, "Transformisanje objekata".


Ostali okviri za dijalog

U poglavlju 17, "Editor materijala", obrađena je komanda Material Editor, a u poglavlju 18, "Korišćenje mapa materijala", komanda Material/Map Browser.

Komanda Spacing Tool je obrađena u poglavlju 11, "Rad sa oblicima sastavljenim od krivih".


Meni Group

Sve o grupama i grupisanju pronaći ćete u poglavlju 7, "Biranje i grupisanje objekata".


Meni Views

Aktivni prikaz se snima u privremeni memorijski prostor (bafer), tako da se može snimiti samo jedan prikaz po prozoru.


Upravljanje prikazom u prozoru

U poglavlju 8, "Transformisanje objekata", mreže su detaljno opisane.

Komanda Viewport Background je zgodna kada, kao referencu, želite da učitate sliku ili skicu objekta koji modelujete.


Različita druga podešavanja prozora za prikaz

O komandi Match Camera to Scene pronaći ćete više detalja u poglavlju 22, "Kontrolisanje kamere".

O radu sa svetlosnim izvorima više detalja ćete naći u poglavlju 20, "Kontrolisanje svetla".


Rad u režimu Expert Mode


Meni Rendering

Komanda Render i njeni parametri obrađeni su detaljno u poglavlju 36, "Podešavanje parametara vizuelizacije".

Komanda Video Post detaljno je obrađena u poglavlju 39, "Korišćenje interfejsa Video Post".

Da biste naučili da koristite efekte okruženja, pogledajte poglavlje 35, "Rad sa pozadinama, okruženjima i atmosferskim efektima".

Pomoću okvira za dijalog Rendering Effects slici možete da dodate efekte nakon vizuelizacije, ne koristeći okvir za dijalog Video Post. Svi ovi efekti obrađeni su u poglavlju 37, "Korišćenje efekata vizuelizacije".

U poglavlju 36, "Podešavanje parametara vizuelizacije", obrađen je prethodni pregled animacije, RAM plejer, kao i pravljenje završnog realističnog prikaza.

Interfejs RAM plejera omogućuje da radite sa segmentima animacije u RAM-u i da posmatrate animaciju reprodukovanu različitim brzinama. RAM plejer ima dva kanala pomoću kojih možete istovremeno da poredite dve animacije.


Meni Track View

Detalje o ovom meniju i komandama koje se u njemu pojavljuju naći ćete u poglavlju 31, "Rad sa okvirom za dijalog potprograma Track View".


Meni Schematic View

Šematski prikaz (Schematic View) sadrži dijagram scene sa svim njenim objektima i njihovim međusobnim odnosima. Detalje o radu sa ovom novom alatkom potražite u poglavlju 28, "Korišćenje šematskog prikaza".


Meni Customize

Meni Customize omogućava da prilagodite interfejs. Razne verzije tako prilagođenog interfejsa mogu se učitavati i snimati na disk. Kako se to radi objašnjeno je u poglavlju 3, "Prilagođavanje MAX-ovog interfejsa".


Meni MAXScript

Meni MAXScript sadrži komande za pravljenje skriptova, pristupanje skriptovima i izvršavanje novih skriptova. Postoji i nova komanda MAXScript Listenera za zapisivanje makroa. MAXScript je obrađen u poglavlju 41, "Korišćenje MAXScripta".


Meni Help


Korišćenje panoa sa jezičcima

Poglavlje 3, "Prilagođavanje MAX-ovog interfejsa", sadrži više obaveštenja o podešavanju panoa sa jezičcima.


Glavna paleta alatki

Kartica General u okviru za dijalog Preference Settings ima opciju za korišćenje velike dugmadi na paletama (Large Toolbar Buttons) ili male iz prethodnih verzija programa. Kada odaberete dugmad drugačije veličine, moraćete ponovo da pokrenete MAX da bi se ova promena aktivirala.

Tabela 2-1  Dugmad glavne palete alatki    
Dugme Ime Opis
  Help Mode Pruža kontekstnu pomoć otvarajući sistem Online Reference sa obaveštenjima o stavci koju ste pritisnuli.
  Undo Poništava rezultat prethodno izvršene komande. U okviru za dijalog Preferences možete da podesite broj nivoa povratnih koraka ove komande.
  Redo Ponovo izvršava komandu koja je poslednja poništena.
  Select and Link Uspostavlja vezu između objekata.
  Unlink Selection Kida vezu između objekata.
  Bind to Space Warp Označava objekat koji će biti izmenjen izabranom prostornom deformacijom.
  Select Object Bira objekat.
  Rectangular Selection Region, Circular Selection Region, Fence Selection Region Definiše način biranja objekata.
  Padajuća lista Selection Filter Ograničava vrstu objekata za izbor.
  Select by Name Otvara okvir za dijalog u kome se objekat može birati po imenu.
  Select and Move Bira objekat i omogućuje premeštanje.
  Select and Rotate Bira objekat i omogućuje rotaciju.
  Select and Uniform Scale, Select and Non-Uniform Scale, Select and Squash Bira objekat i omogućuje promenu veličine.
  Padajuća lista Reference Coordinate System Definiše koordinatni sistem u kome će biti obavljene transformacije.
  Use Pivot Point Center, Use Selection Center, Use Transform Coordinate Center Definiše osu oko koje će biti obavljene rotacije.
  Restrict to X Dozvoljava transformisanje objekata samo duž ose X.
  Restrict to Y Dozvoljava transformisanje objekata samo duž ose Y.
  Restrict to Z Dozvoljava transformisanje objekata samo duž ose Z.
  Restrict to XY Plane, Restrict to YZ Plane, Restrict to ZX Plane Dozvoljava transformisanje objekata samo u zadatoj ravni.
  Inverse Kinematics Toggle Preklopnik za uključivanje/isključivanje režima inverzne kinematike.
  Mirror Selected Objects Simetrično preslikava odabrani objekat.
  Array, Snapshot, Spacing Tool Pravi niz odabranih objekata ili njihovih kopija ili vremenski niz.
  Align, Normal Align, Place Highlight, Align Camera, Align to View Otvara okvir za dijalog za pozicioniranje objekata, omogućuje da se objekti poravnaju po svojim normalama, određuje položaj odsjaja ili poravnava objekte prema kameri, odnosno prikazu.
  Padajuća lista Named Selection Sets Bira imenovani skup objekata.
  Open Track View Otvara okvir za dijalog potprograma za upravljanje tokom animacije (Track View).
  Open Schematic View Otvara šematski prikaz (Schematic View).
  Material Editor Otvara prozor editora materijala.
  Render Scene Otvara okvir za dijalog Render Scene u kome možete da podešavate opcije za vizuelizaciju.
  Quick Render (Production), Quick Render (Draft) Probna vizuelizacija tekućeg prikaza bez otvaranja okvira za dijalog Render Scene.
  Padajuća lista Render Type Bira deo scene koji se vizuelizuje.
  Render Last Ponavlja prethodnu vizuelizaciju.

Dugme na paleti

Ime

Opis

Zoom

Simulira približavanje objektu ili udaljavanje od njega u aktivnom prozoru za prikaz.

Zoom All

Približava, odnosno udaljava, prikaz u svim prozorima.

Zoom Extents, Zoom Extents Selected

Približava objekte ili odabrani objekat dok ne ispune tekući prozor za prikaz.

Zoom Extents All, Zoom Extents All Selected

Približava objekte ili odabrani objekat dok ne ispuni sve prozore za prikaz.

Region Zoom

Približava područje odabrano povlačenjem miša.

Pan

Pomera prikaz u prozoru ulevo, udesno, naviše ili naniže.

Arc Rotate, Arc Rotate Selected, Arc Rotate SubObject

Rotira prikaz oko globalne ose ili odabranog objekta. Ravan osnove možete da okrećete povlačenjem prozora za prikaz ili da je rotirate duž normalnih ravni povlačenjem zeleno obojenih ručica koje se nalaze u prozoru.

Min/Max Toggle

Ispunjava ekran tekućim prozorom za prikaz. Nov pritisak na isto dugme sve vraća u prethodno stanje.

Dugme na paleti

Ime

Opis

Toggle Animation Mode

Uključuje i isključuje režim animacije. To je najveće dugme u čitavom interfejsu i postaje crveno kada je aktivno.

Go to Start

Postavlja vreme na prvu sliku animacije.

Previous Frame

Pomera vreme na prethodnu sliku.

Play Animation, Play Selected

Aktivira prikazivanje animacije. Kada je animacija u toku, ovo dugme postaje dugme Stop.

Next Frame

Pomera vreme na narednu sliku.

Go to End

Postavlja vreme na završnu sliku animacije.

Key Mode Toggle

Podešava kontrole za kretanje između ključnih slika. Kada je ovaj režim aktivan, ikona postaje svetloplava, a dugmad za prelazak na prethodnu i narednu sliku (Previous Frame, Next Frame) menjaju se u dugmad za prelazak na prethodnu i narednu ključnu sliku (Previous Key, Next Key).

Current Frame Field

Označava tekuću sliku. Upisivanjem rednog broja slike u ovo polje postižete bolju kontrolu animacije nego klizačem za vreme.

Time Configuration

Otvara okvir za dijalog Time Configuration u kome možete da podesite parametre kao što su brzina promene slika, prikaz vremena i trajanje animacije.

Dugme na paleti

Ime

Opis

Plug-In Keyboard Shortcut Toggle

Aktivira prečice sa tastature koje važe za dodatne programe, umesto MAX-ovih standardnih prečica.

Crossing/Window Selection

Definiše način istovremenog biranja više objekata. U režimu Crossing Selection, da bi bio odabran, objekat mora da seče prozor za izbor. Režim Window Selection zahteva da objekat u celosti bude zahvaćen prozorom za izbor. Standardno je uključen režim Crossing Selection; pritisak na dugme uključuje Windows Selection.

Degradation Override

Nalaže MAX-u da zanemari parametre degradacije tokom realističkog prikazivanja animacije u prozoru za prikaz.

3D Snap Toggle, 2.5D Snap Toggle, 2D Snap Toggle

Definiše režim prianjanja kursora. Uz opciju 2D kursor prianja samo za tačke aktivne pomoćne mreže; uz opciju 2.5D prianja za tačke pomoćne mreže ili za tačke geometrije projektovane sa mreže, a uz opciju 3D prianja za bilo koju tačku u 3D prostoru.

Angle Snap Toggle

Pri rotaciji, objekat zauzima položaj samo pod zadatim uglovima.

Percent Snap

Pri promeni veličine, objekat se menja samo za zadate procente.

Spinner Snap Toggle

Definiše veličinu koraka za koju će se pri pritisku mišem promeniti vrednost brojača.


Korišćenje komandnog panoa


Pano za pravljenje objekata (Create)


Pano za modifikovanje objekata (Modify)

Pano za modifikovanje objekata detaljnije je opisan u poglavlju 9, "Modifikovanje objekata".


Pano za podešavanje hijerarhije (Hierarchy)

Detalje o uporišnim tačkama, vezama i hijerarhijama naći ćete u poglavlju 27, "Uspostavljanje hijerarhija", a detalje o inverznoj kinematici u poglavlju 29, "Uspostavljanje sistema inverzne kinematike".


Pano za animiranje objekata (Motion)

Trajektorije i kontroleri su predmet poglavlja 32, "Animiranje pomoću kontrolera".


Pano za prikazivanje objekata (Display)

Mnogi aspekti panoa za prikazivanje obrađeni su u poglavlju 7, "Biranje i grupisanje objekata".


Pano sa pomoćnim alatkama (Utilities)


Korišćenje dodatnih kontrola interfejsa


Korišćenje kontrola za upravljanje prozorima za prikaz

Kada neko od ovih dugmadi pritisnete desnim tasterom miša, otvoriće se okvir za dijalog Viewport Configuration. 

Dugmad potpaleta se razlikuju jedino po boji. Sva dugmad obojena belo mogu se koristiti samo za odabrane objekte. Dugmad bez bele boje primenljiva su na sve objekte. Žuta dugmad su rezervisana za podobjekte.

Pomenute kontrole detaljnije su obrađene u poglavlju 22, "Kontrolisanje kamere" i u poglavlju 20, "Kontrolisanje svetla".


Korišćenje kontrola za vreme


Klizač za vreme


Paleta kanala

Upravljanje paletom kanala objašnjeno je u poglavlju 30, "Osnove animacije".


Podaci iz statusne i komandne linije

Taster za razmak na tastaturi predstavlja prečicu za uključivanje i isključivanje dugmeta Lock Selection Set.

Kada dugme Degradation Override pritisnete desnim tasterom miša, otvoriće se okvir za dijalog Viewport Configuration i prikazati parametre Adaptive Degradation. Kada desnim tasterom miša pritisnete preklopnike za režim prianjanja kursora, otvoriće se okvir za dijalog Grid and Snap Settings, osim kod dugmeta Spinner Snap Toggle, gde će se otvoriti okvir za dijalog Preference Settings.


Prozor za okvire i makroe

Mogućnost beleženja makroa pomoću MAXScript Listenera prvi put se pojavljuje u verziji 3. U poglavlju 41, "Korišćenje MAXScripta" potražite obaveštenja o tome kako da upotrebite ovu vrednu alatku.


Rad sa interfejsom


Priručni meniji


Plutajući i usidreni panoi

Sposobnost plutanja, odnosno usidravanja paleta alatki i panoa, novost je koju donosi verzija 3.


Boje kao podsetnik


Mogućnost prevlačenja mišem


Upravljanje brojačima


Prečice sa tastature


Nemodalnost i postojanost okvira za dijalog


Korišćenje uslužnog programa Asset Manager


Dobijanje pomoći


Sažetak