MIKRO KNJIGA
3D Studio MAX R3 Biblija
Predgovor
Kad god se povučem u sobu gde stoji računar, moja supruga kaže: "Opet je otišao da se igra". Mogao bih glatko da odbijem takvu šalu, pravdajući se da je to što radim ozbiljan posao, ali kasnije, kada iz sobe izađem smeškajući se i od nje zatražim da baci pogled na moju najnoviju sliku, znam da je ona u pravu. Ono što tamo radim nije ništa drugo do "beskrajna zabava".
Moj lični razlog za pisanje ove knjige jeste želja da sve godine koje sam proveo u zabavnoj "igri" sa 3D grafikom pretočim u nešto od čega biste vi čitaoci mogli imati koristi. Razlog je utoliko jači što svi vi, korisnici MAX-a, imate različit nivo znanja. Srećom, date su mi prilično odrešene ruke, tako da u ovu knjigu mogu da uključim za svakoga po nešto.
Knjiga je namenjena početnicima i čitaocima srednjeg nivoa znanja, ali ja ponekad natuknem i nešto o naprednim mogućnostima, za iskusnije korisnike. Ako sa MAX-om nemate nikakvog iskustva, onda je najbolje da krenete od samog početka i da knjigu čitate redom. Ukoliko ste, pak, sa MAX-om već prilično upoznati, pregledajte sadržaj i potražite odeljke koji mogu da doprinesu vašem boljem poznavanju osnova. Međutim, ako ste profesionalac, verovatno ćete poželeti da proučite šta je sve novo u verziji 3.
Drugi cilj mi je bio da ova knjiga postane potpun referentni priručnik za MAX. Da bih to postigao, morao sam detaljno da opišem skoro svaku osobinu osnovnog programskog paketa, uključujući svaku vrstu osnovnog oblika, materijala i mape, svaki modifikator i svaki kontroler.
Tokom rada trudio sam se da napišem onakvu knjigu kakvu bih ja s\x89 m želeo da čitam. Uistinu, postoje i teme koje deluju suvoparno, ali sam pokušao da u knjigu unesem dozu kreativnosti. Na kraju krajeva, to i jeste ono što 3D grafiku od ozbiljnog posla pretvara u "beskrajnu zabavu".
Šta je MAX?
MAX više nije nov program. Sa svojom trećom verzijom, on već ispoljava izvesnu zrelost.
Jedan od načina na koji mi, ljudi, razvijamo svoj karakter jeste da u sebe upijamo poželjne osobine ličnosti koje nas okružuju. Tako i MAX razvija svoj karakter svaka nova verzija obuhvata čitav spektar novih poželjnih osobina. Mnoge od njih potiču od programskih dodataka posebno razvijenih za poboljšanje MAX-a. Ovaj proces uključivanja novih osobina ponovio se i u verziji 3. Ima nekoliko novih karakteristika koje su čarobno uklopljene u osnovni proizvod, a među njima su Schematic View i Surface Tools.
Naš karakter poprima nove osobine i onda kada stremimo novim ciljevima. MAX i njegovi tvorci su postigli i ovo, dodajući takve stvari kao što su Render Effects i poboljšane mogućnosti MAXScripta.
Razvijajući se, MAX nastavlja da sazreva usvajajući osobine drugih programa i stvarajući nove.
O ovoj knjizi
Dopustite mi da oslikam postupak pisanja knjige. Neophodan preduslov su godine iskustva, a zatim slede meseci napornog istraživanja. Pri tome se događaju padovi sistema, lične drame, i uvek prisutni, suviše kratki rokovi. Pisao sam ovu knjigu rano u zoru, ali i do kasno u noć, bukvalno sagorevajući. Bilo je to iscrpljujuće iskustvo, a - pošto sam proveo silno vreme ispred MAX-ovog interfejsa na kraju sam se osetio kao... pa, da prevalim to preko usta... kao animator.
Zvuči li vam ovo poznato? Opisani proces se ne razlikuje bitno od onoga kroz šta vi prolazite i, slično vama, i ja se osećam zadovoljnim kada nešto dovršim.
Vežba i samo vežba
Oduvek sam najbolje učio očima najviše sam znanja sticao onda kada sam nešto s\x89 m radio i istovremeno istraživao. Drugi, možda, bolje uče čitajući i razmišljajući. Zbog toga sam se u ovoj knjizi trudio da informacije prikažem na više načina kako bi bile pristupačne različitim vrstama čitalaca. To je i razlog što ćete za određenu mogućnost programa, pored detaljnog objašnjenja, pronaći i odgovarajuću vežbu koja ilustruje korišćenje te mogućnosti.
Vežbe se provlače kroz celu knjigu i jasno su označene natpisom "Vežba" ispred naslova odeljka. One se uvek sastoje od niza logičnih koraka i po pravilu se završavaju slikom koju treba da proučite ili uporedite. Vežbe su tu da biste stekli praktična iskustva.
Pokušao sam da se u svakoj vežbi usredsredim na jedan ili dva ključna koncepta. To znači da rezultate svojih vežbanja verovatno nećete poželeti da sačuvate. Na primer, mnoge od prvih vežbi ne sadrže materijale jer mi se učinilo da će primena materijala pre nego što ih objasnim samo da vas zbuni.
Potrudio sam se da smislim i upotrebim različite, jedinstvene i zanimljive primere, pokušavajući pri tome da zadržim njihovu jednostavnost i učinim ih lakim za praćenje. Sa zadovoljstvom konstatujem da se svi primeri nalaze na kompakt disku, zajedno sa modelima i teksturama koje su neophodne da se vežbe urade.
Kako je knjiga organizovana
Ima mnogo različitih aspekata 3D grafike, tako da ćete se, možda, u nekim većim produkcionim kućama baviti samo jednom specifičnom oblašću, ali u manjim organizacijama, ili ako se grafikom bavite iz hobija, prinuđeni ste da radite sve od modelovanja i osvetljavanja do animacije i postprodukcione kompozicije. Ova knjiga je osmišljena tako da obuhvati sve različite aspekte 3D grafike.
Knjiga je podeljena na više delova:
Deo I: Uvod u rad sa programom 3D Studio MAX R3 Bez obzira da li želite da saznate koje su osobine nove u verziji 3, da razumete interfejs ili da naučite kako da konfigurišete i podesite MAX, poglavlja iz ovog dela biće vam od pomoći.
Deo II: Rad sa objektima Među objektima MAX-a nalaze se modeli, kamere, svetlosni izvori, objekti za deformisanje prostora i sve što se može videti u prozoru za prikaz. U ovom delu ćete saznati kako da pravite referentne kopije objekata, zatim kako da birate, transformišete i menjate različite objekte.
Deo III: Modelovanje MAX sadrži više načina za modelovanje objekata. U ovom delu su poglavlja za rad sa osnovnim oblicima, oblicima sačinjenim od krivih linija, mrežicama, zakrpama, NURBS-ovima i nizom specijalnih složenih objekata kao što su objekti Loft i Morph.
Deo IV: Materijali i mape Uz sve te različite vrste i parametre materijala i mapa, teško je snaći se i napraviti baš ono što želite. Ova poglavlja objašnjavaju različite tipove materijala i mapa i načine njihovog korišćenja.
Deo V: Svetla i kamere U ovom delu se objašnjava upravljanje svetlosnim izvorima i kamerama, kao i više specijalnih svetlosnih efekata, odnosno pomoćnih programa za kamere.
Deo VI: Sistemi čestica i prostorne deformacije Sistemi čestica mogu se iskoristiti za pravljenje grupe koja sadrži na hiljade čestica, a objekti za deformisanje prostora mogu da u MAX-ovu scenu unesu efekat dejstva sile. Poglavlja iz ovog dela objašnjavaju i nude primere rada sa ove dve jedinstvene vrste objekata.
Deo VII: Sistemi modela U ovom delu su opisani sistemi veza i inverzna kinematika, a tu je i poglavlje o novoj osobini šematskom prikazu.
Deo VIII: Animacija Ako želite da animirate scenu, poželećete da saznate sve o pravljenju ključnih slika, potprogramu Track View i kontrolerima. Sve se to nalazi u osmom delu, u kome se govori i o izrazima i dinamičkim simulacijama.
Deo IX: Vizuelizacija i postprodukcija Da biste proizveli konačni rezultat, možete realistično da prikažete scenu ili da je sastavite u okviru za dijalog Video Post, na način opisan u ovom delu. Pored toga, u ovom delu se razmatraju okruženje, efekti za vizuelizaciju i vizuelizacija preko mreže.
Deo X: Unapređivanje MAX-a Dodatni programi omogućavaju da MAX-u dodate nove osobine ili da postojeće proširite. U poglavljima ovog dela objašnjavaju se programski dodaci i MAXScript.
Na samom kraju pronaći ćete i tri dodatka sa konfiguracijom sistema, dodatnim programima koji se mogu naći samo u ovoj knjizi i sadržajem kompakt diska koji dobijate uz knjigu.
Ikone korišćenje u knjizi
Na marginama knjige povremeno ćete videti određene sličice (ikone), koje će vam pomoći da knjigu bolje iskoristite:
Korisna obaveštenja koja treba uzeti u obzir.
Dodatno uputstvo kako da određenu radnju izvedete brže i lakše.
Upozorenje na mogućnost nastajanja problema pre nego što učinite pogrešan korak.
Osobina koja se prvi put pojavljuje u verziji 3.
Putokaz ka mestu u knjizi gde možete naći dodatna obaveštenja o određenoj temi.
Sličica vas upućuje na srodan materijal koji se nalazi na pratećem kompakt disku.
Prateći CD i ekskluzivni dodatni programi
Kompakt disk koji se prilaže uz računarsku knjigu ponekad je samo neplanirani dodatak koji sadrži pregršt primera i demonstraciju programa. Međutim, kompakt disk koji ide uz ovu knjigu mnogo je više od toga njegov sadržaj je pažljivo odabran kako bi predstavljao pravu dopunu knjige. U dodatku C, "Šta se nalazi na kompakt disku?", pronaći ćete detaljna obaveštenja o datotekama na CD-u.
CD sadrži veliki izbor 3D modela koje, ako želite, možete da iskoristite u svojim projektima. Mnogi od ovih modela se pojavljuju i u vežbama. Na kompakt disku je i MAX datoteka za svaku vežbu.
Na CD-u je i Kinetixova kompletna demonstracija programa 3D Studio MAX R3. Ova demonstracija sadrži i detaljna obaveštenja o sistemu, primere, i vežbe za MAX i Character Studio.
Kao posebna poslastica, na kompakt disk je uključeno i više namenskih, ekskluzivnih dodatnih programa koje su napravili Furious Research i Dave Brueck, jedan od koautora ove knjige. Više o ovim programskim dodacima saznaćete iz dodatka B, "Ekskluzivni dodatni programi".
Vaši utisci
Uložio sam mnogo truda u ovu knjigu i nadam se da će vam biti od koristi. Ja je, u stvari, nudim kao polaznu tačku. Iz vežbi sam namerno izbacio i najmanju trunku kreativnosti, prepuštajući taj posao vama vi ste onaj koji ima viziju. Ipak, voleo bih da saznam kuda vas je vaša vizija odvela i zato, ukoliko to iskustvo želite da podelite sa mnom, pišite mi na adresu murdocks@itsnet.com.