MIKRO KNJIGA - PRIKAZ KNJIGE

3ds max 4 Biblija

U ovom poglavlju

Elementi Maxovog radnog okruženja

Upoznavanje dugmadi na glavnoj paleti alatki

Pano s jeziècima i komandni pano

Komande iz menija

Dodatne kontrole radnog okruženja

Maxovo radno okruženje

 

oliko je važan izgled radnog okruženja? Razmotrimo sledeæe. Radno okruženje predstavlja skup kontrola pomoæu kojih koristite moguænosti programa. Bez dobrog radnog okruženja možda nikada ne biste iskoristili najmoænije osobine programa. Program može da bude prepun odliènih osobina, ali ako korisnik ne može da ih na?e ili da im pristupi, neæe u potpunosti iskoristiti njegove potencijale. Max je moæan program i ima neke zapanjujuæe osobine koje su, na sreæu, lako dostupne zahvaljujuæi odgovarajuæem radnom okruženju.

Pre nego što se pojavio Max, 3D Studio pod DOS-om imao je mnogo odanih korisnika. Ti iskusni korisnici bili su zadovoljni onim što im je pružalo radno okruženje i znali su da iz njega brzo pristupe svakoj funkciji programa. Preure?ivanje radnog okruženja uvek izaziva primedbe korisnika, ali se izmena okruženja koje su poklonici programa godinama upotrebljavali èesto i ne oprašta. Lojalni korisnici 3D Studija odmah su razumeli da je sistem zasnovan na DOS-u otišao u nepovrat i da æe Max ispuniti nastalu prazninu.

Da li je novo Maxovo radno okruženje uspešno ispunilo svoj zadatak? U izvesnom stepenu jeste, ali kao kod veæine grafièkih radnih okruženja, i ovde je ostalo dosta prostora za poboljšanja. Radno okruženje Maxa 4 sadrži nekoliko znaèajnih poboljšanja, ali se na njih, kao i obièno, moramo vremenom naviæi.

U ovom poglavlju istražujemo najnoviju inkarnaciju Maxovog radnog okruženja i odmah vas pouèavamo kako da se s njim "sprijateljite".

Elementi radnog okruženja

Svrha radnog okruženja praktièno se u potpunosti sastoji u tome da vam približi moguænosti programa, a u Maxu razlièite komande možete da dosegnete na mnogo naèina. Komande su grubo svrstane u nekoliko podruèja. Na primer, sve što je u vezi s pravljenjem objekata nalazi se na panou Create, dok su komande za animaciju smeštene unutar kontrola za vreme.

Na slici 1-1 prikazani su glavni elementi radnog okruženja.

U sledeæim odeljcima ovog poglavlja govoriæu o svakom od ovih elemenata. Oni obuhvataju:

Korišæenje glavne palete alatki

Glavna paleta alatki standardno se nalazi u vrhu Maxovog prozora. Max ima mnogo paleta alatki, ali je glavna paleta možda najkorisnija za rad sa glavnim Maxovim funkcijama. Slika 1-2 prikazuje glavnu paletu alatki u obliku plutajuæeg panoa.

Glavna paleta alatki æe nestati sa ekrana ako izaberete Customize Show UI Show Main Toolbar ili ako pritisnete tastere Alt+6.

Glavnu paletu alatki možete da pretvorite u plutajuæi pano ako je pritisnete i povuèete za dve vertikalne crte na njenom levom kraju. Pošto je odvuèete od ivice prozora, možete joj menjati oblik povlaèeæi njene ivice ili uglove. Posle toga opet je možete povuæi i tako usidriti uz bilo koju ivicu prozora. Tako?e, možete dvaput da je pritisnete, i ona æe se automatski usidriti uz najbližu ivicu.

Glavna paleta alatki se neæe videti cela na ekranu niže rezolucije. Ako želite da je vidite celu, postavite nad nju kursor, ali ne nad dugmad (pomerajte po njoj kursor dok se ne pretvori u šaku). Zatim paletu pritisnite i odvucite je na bilo koju stranu. Kursor u obliku šake služi i za premotavanje sadržaja na komandnom panou, u editoru materijala i u svakoj drugoj situaciji kada je sadržaj veæi od raspoloživog prostora.

Pano General u okviru za dijalog Preference Settings ima i opciju Large Toolbar Buttons pomoæu koje podrazumevana mala dugmad na paleti postaju veæa. Ako je izaberete, dugmad æe se poveæati tek kada ponovo pokrenete Max.

Sva dugmad na paletama alatki imaju i tzv. ekransku pomoæ, tj. tekstualni opis. On æe se pojaviti kada kursor kratko zadržite nad dugmetom. Pomoæu tih opisa lako možete da razlikujete dugmad.

Dugmad sa malim trouglom u donjem desnom uglu jesu potpalete. Potpaletom zovemo dugme koje se na pritisak mišem pretvara u potpaletu sa više dugmadi. Pritisnite dugme i držite taster dok se potpaleta ne otvori, zatim dovedite kursor nad željeno dugme na njoj i onda otpustite taster miša.

Ikonice na glavnoj paleti alatki popisane su u sledeæoj tabeli. Imena ikonica na potpaletama razdvojena su zarezom.

Tabela 1-1 Dugmad na glavnoj paleti alatki

Dugme

Ime

Funkcija

 

Undo

Poništava poslednju izabranu komandu. Broj izabranih komandi koje se sukcesivno mogu poništiti zadaje se u okviru za dijalog Preferences.

 

Redo

Ponovo izvršava poslednju poništenu komandu.

 

Select and Link

Uspostavlja vezu izme?u objekata.

 

 

Unlink Selection

Raskida vezu izme?u objekata.

 

 

Bind to Space Warp

Dodeljuje izabranom objektu prostornu deformaciju.

 

 

Select Object

Bira objekat.

 

Rectangular Selection Region, Circular Selection Region, Polygonal Selection Region

Odre?uje metodu biranja objekata.

 

padajuæa lista Selection Filter

Ogranièava biranje objekata na odre?ene tipove.

 

Select by Name

Otvara okvir za dijalog u kome objekte možete da birate po imenu.

 

Select and Move

Bira objekat i dozvoljava menjanje njegovog položaja.

 

 

Select and Rotate

Bira objekat i dozvoljava njegovo rotiranje.

 

Select and Uniform Scale, Select and Non-Uniform Scale, Select and Squash

Bira objekat i dozvoljava menjanje njegove velièine.

 

Select and Manipulate

Bira objekat i dozvoljava menjanje njegovih parametara.

 

padajuæa lista Reference Coordinate System

Odre?uje koordinatni sistem za transformacije objekta.

 

Use Pivot Point Center, Use Selection Center, Use Transform Coordinate Center

Odre?uje centar rotacije objekta.

 

Restrict to X

Objektima dozvoljava kretanje samo duž ose X.

 

Restrict to Y

Objektima dozvoljava kretanje samo duž ose Y.

 

Restrict to Z

Objektima dozvoljava kretanje samo duž ose Z.

 

Restrict to XY Plane, Restrict to YZ Plane, Restrict to ZX Plane

Objektima dozvoljava kretanje samo u naznaèenoj ravni.

 

Mirror Selected Objects

Izabrani objekat simetrièno preslikava (kao u ogledalu).

 

Array, Snapshot, Spacing Tool

Pravi niz ili vremensku seriju izabranih objekata.

 

 

 

Align, Normal Align, Place Highlight, Align to Camera, Align to View

Otvara okvir za dijalog sa opcijama za poravnavanje objekata, omoguæava poravnavanje normala objekata (vektora koji se normalno dižu sa površina objekata), odre?uje položaj odsjaja ili objekat poravnava prema kameri, odnosno prema prikazu.

 

 

padajuæa lista Named Selection Set

Bira skup imenovanih objekata.

 

Open Track View

Otvara okvir za dijalog potprograma Track View.

 

Open Schematic View

Otvara šematski prikaz.

 

Material Editor

Otvara prozor editora materijala.

 

Render Scene

Otvara okvir za dijalog Render Scene u kome zadajete parametre vizuelizacije.

 

Quick Render (Production), Quick Render (Draft), Quick Render (ActiveShade)

Proizvodi brzu probnu vizuelizaciju prikaza iz aktivnog prozora otvarajuæi okvir za dijalog Render Scene.

 

 

padajuæa lista Render Type

Bira podruèje za vizuelizovanje.

 

 

Render Last

Ponovo vizuelizuje poslednji vizuelizovan prikaz.

 

 

ActiveShade Floater

Otvara prozor ActiveShade Floater.

Pravljenje sopstvenih paleta alatki objašnjavamo u poglavlju 38, "Prilago?avanje Maxovog radnog okruženja".

Korišæenje panoa s jeziècima

Pano s jeziècima lièi na superpaletu alatki koja duž gornje ivice ima niz jezièaka. Ako ih pritiskate, pristupate mnogim razlièitim paletama. Ova paleta omoguæava znatnu uštedu prostora ako hoæete da su vam sve komande pri ruci. Pano s jeziècima možete da otvorite komandom Customize Show UI Show Tab Panel, tako što æete desnim tasterom miša pritisnuti bilo koju paletu alatki (ali ne njenu dugmad) i iz priruènog menija izabrati stavku Tab Panel ili tako što æete na tastaturi pritisnuti taster Y ili taster 2.

Na panou s jeziècima podrazumevano se nalaze sledeæe palete alatki: Objects, Shapes, Compounds, Lights & Cameras, Particles, Helpers, SpaceWarps, Modifiers, Modeling i Rendering. Svaku od ovih pojedinaènih paleta možete da odvuèete sa panoa povlaèeæi njen jezièak, ali sâm pano ne možete da odlepite sa njegovog mesta u vrhu prozora.

 

Više detalja o podešavanju panoa s jeziècima naæi æete u poglavlju 38, "Prilago?avanje Maxovog radnog okruženja".

Korišæenje komandnog panoa

Ako Maxovo radno okruženje ima dušu, ona je na komandnom panou. Tu je smeštena veæina njegovih funkcija i parametara. Funkcije programa razdeljene su na šest panoa koji se otvaraju pritiskanjem odgovarajuæih jezièaka sa ikonicama pore?anim duž gornje ivice komandnog panoa. Tih šest jezièaka otvara panoe: Create, Modify, Hierarchy, Motion, Display i Utilities. Komandni pano je prikazan na slici 1-3.

Slobodan prostor u donjem delu komandnog panoa dinamièki se ispunjava potpanoima sa vrednostima i parametrima koji se odnose na izabranu funkciju. Svaki potpano ima i naslovnu liniju sa znakom plus, odnosno minus. Potpano otvarate i zatvarate tako što pritiskate naslovnu liniju. Redosled potpanoa možete da promenite tako što æete pritisnuti ime odre?enog potpanoa i prevuæi ga ispred ili iza drugih potpanoa.

Panoe Object Type i Name and Color ne možete da premestite.

Da bi se prikazali svi potpanoi koji se odnose na datu funkciju, èesto je potreban prostor veæi od komandnog panoa. Kada je potpano veæi od raspoloživog prostora, na desnoj ivici komandnog panoa pojaviæe se traka za pomeranje sadržaja. Do potpanoa u dnu komandnog panoa možete da do?ete ako povlaèite klizaè ili možete nad komandnim panoom da pomerate kursor dok se ne pretvori u šaku, a onda samo pritisnite levi taster miša i povlaèite sadržaj komandnog panoa na bilo koju stranu. Kada desnim tasterom miša pritisnete unutar odeljka sa potpanoima, otvara se priruèni meni i omoguæava da otvorite ili zatvorite bilo koji potpano (ili sve potpanoe), ili da povratite prvobitni redosled potpanoa. Ako povlaèite levu ivicu komandnog panoa, širite prostor na kome se prikazuje njegov sadržaj (slika 1-4).

Komandni pano možete da odvuèete od desne ivice prozora i pretvorite ga u plutajuæi pano. Možete i da ga ponovo usidrite uz bilo koju ivicu prozora. Komandni pano možete i da prilagodite kao i svaku drugu paletu alatki. O tome govorim u poglavlju 38, "Prilago?avanje Maxovog radnog okruženja".

Pano Create

Pano Create koristite za pravljenje razlièitih objekata scene. Pano obuhvata više kategorija i potkategorija objekata. Kategorije na slici 1-5 prikazane su kao ikonice neposredno ispod jezièaka komandnog panoa. Tu su sledeæe kategorije: Geometry, Shapes, Lights, Cameras, Helpers, Space Warps i Systems. Potkategorije su svrstane na padajuæoj listi koja se nalazi ispod ikonica kategorija. O potkategorijama æu govoriti u odgovarajuæim posebnim poglavljima.

Opcijama iz menija Create otvarate pano Create i automatski birate odre?eni tip objekta.

Parametri novonapravljenih objekata prikazuju se na panou Create ispod potpanoa Name and Color. Dugmad na potpanou Object Type menjaju se u zavisnosti od izabrane kategorije, odnosno potkategorije. Svaki objekat napravljen pomoæu panoa Create dobija podrazumevano ime i boju. Objekti æe u prozorima za prikaz imati podrazumevanu boju ukoliko se na njih ne primeni materijal. Oba pomenuta parametra možete da promenite na potpanou Name and Color.

Pano Modify

Pomoæu panoa Modify (slika 1-6) možete da primenite modifikatore na izabrani objekat. Modifikatori su funkcije koje objekte menjaju na unapred odre?en naèin. Modifikatori se mogu podešavati preko parametara na komandnom panou. Svi modifikatori koji su primenjeni na odre?eni objekat prikazuju se na listi primenjenih modifikatora Modifier Stack koja se nalazi pri vrhu panoa Modify. Modifikatorima pristupate preko menija Modifier ili birajuæi ih sa liste modifikatora (Modifier List).

Više obaveštenja o modifikatorima potražite u poglavlju 9, "Korišæenje modifikatora".

Lista primenjenih modifikatora prikazuje sve modifikatore koji su bili primenjeni na izabrani objekat. Pomoæu nje možete da pristupite svakom primenjenom modifikatoru i da izmenite njegove parametre, da promenite njegovo mesto u redosledu primene na objekat ili da poništite njegovo dejstvo.

Pano Hierarchy

Pano za podešavanje hijerarhije (Hierarchy Panel), koji je prikazan na slici 1-7, sadrži tri dugmeta: Pivot, Inverse Kinematics i Link Info. Dugme Pivot omoguæava da premestite i preorijentišete uporišnu taèku (engl. pivot point) objekta oko koje se vrše transformacije. Inverzna kinematika (engl. Inverse Kinematics) je metoda kojom se definišu veze izme?u pojedinih delova objekta da bi se postiglo lakše animiranje.

Detalje o povezivanju potražite u poglavlju 7, "Grupisanje i povezivanje objekata". O uporišnim taèkama govorim u poglavlju 8, "Transformisanje objekata", a o inverznoj kinematici u poglavlju 32, "Uspostavljanje i korišæenje inverzne kinematike".

Pano Motion

Pano za animiranje objekata (Motion Panel), prikazan na slici 1-8, ima dva dugmeta: Parameters i Trajectories. Kretanje objekta se obièno podešava primenom kontrolera (Controllers) i ogranièivaèa (Constraints). Dugme Parameters otvara okruženje u kome možete da pristupite kontrolerima i ogranièivaèima animacije. Kontroleri odre?uju položaj, rotaciju i promenu velièine objekata na unapred utvr?en naèin, a ogranièivaèi obuzdavaju kretanje objekta. Listu kontrolera možete da dosegnete ako pritisnete dugme Assign Controller smešteno u vrhu potpanoa Assign Controller ili komandom Animation Constraints.

Dugme Trajectories prikazuje putanju kretanja objekta kao krivu i otvara potpano sa koga možete da upravljate njenim oblikom.

Trajektorije i kontroleri su tema poglavlja 28, "Animiranje pomoæu kontrolera", a usmerivaèe objašnjavam u poglavlju 27, "Ogranièavanje kretanja".

Pano Display

Pano za prikazivanje objekata (Display Panel), koji je prikazan na slici 1-9, omoguæava kontrolisanje izgleda objekata u prozorima za prikaz. Parametre prikazivanja možete da zadate za svaki objekat ponaosob. Pomoæu ovog panoa objekte možete da sakrijete ili zamrznete, i da promenite sve parametre za njihovo prikazivanje.

O mnogim aspektima panoa Display govorim u poglavlju 5, "Biranje objekata i zadavanje njihovih svojstava".

Pano Utilities

Pano sa pomoænim alatkama (Utilities Panel), koji je prikazan na slici 1-10, sadrži èitavu lepezu razlièitih alatki: Asset Manager, Camera Match, Measure, Dynamics, Motion Capture i MAXScript. Kada pritisnete dugme More, pojaviæe se dodatne alatke. Kada neku alatku želite da koristite, pritisnite dugme sa njenim imenom ili je izaberite sa liste. Ove alatke primenjujete u razlièite svrhe tokom rada, te je njihova funkcija objašnjena u nekoliko poglavlja u knjizi.

Na ovom panou se nalazi i dugme Configure Button Sets pomoæu koga možete da odredite koja æe se dugmad podrazumevano pojavljivati u odeljku sa potpanoima panoa Utilities. Više obaveštenja potražite u poglavlju 38, "Prilago?avanje Maxovog radnog okruženja".

Korišæenje menija

U padajuæim menijima smeštenim u vrhu ekrana skrivene su mnoge Maxove moguænosti. Više komandi koje se pojavljuju u menijima imaju i odgovarajuæu dugmad na paleti alatki. Tako komandu možete da izaberete iz menija ili pritiskajuæi odgovarajuæe dugme na paleti alatki - ako postoji.

Linija menija sadrži sledeæe menije: File, Edit, Tools, Group, Views, Create, Modifiers, Animation, Graph Editors, Rendering, Customize, MAXScript i Help.

Meniji Create, Modifiers, Animation i Graph Editors prvi put se pojavljuju u Maxovoj verziji 4.

Ako za komandu iz menija postoji i preèica sa tastature, ona æe biti prikazana u meniju desno od imena komande. Ako se iza stavke u meniju pojavljuju tri taèke (...), to znaèi da æe se otvoriti okvir za dijalog ako pritisnete tu stavku. Crna strelica desno od stavke znaèi da za tu stavku postoje podmeniji. Kada takvu stavku pritisnete ili nad njom zadržite kursor, pojaviæe se podmeni.

Meni File

Meni File sadrži komande za rad sa Maxovim datotekama. Komande omoguæavaju da otvarate datoteke, da ih snimate i gledate na razne naèine. Pomoæu ovog menija možete da radite sa scenama i objektima kao spoljnim referencama, a tako?e možete da uvozite i izvozite objekte.

Otvaranje i snimanje datoteka

Meni File sadrži standardne komande za rukovanje datotekama scena: New (Ctrl+N), Open (Ctrl+O), Save (Ctrl+S) i Save As. Svi okviri za dijalog koji rade sa Maxovim scenama sadrže i uprošæen prikaz aktivnog prozora (slika 1-11). On spreèava da otvorite pogrešnu scenu. Ako pri otvaranju scene Max ne može da prona?e njene resurse (npr. mape), pojavljuje se okvir za dijalog u kome možete da ga ruèno dovedete do pravog mesta, a tako?e možete i da te resurse ne uèitate.

Komandom Save scenu snimate pod ranije zadatim imenom, a komandom Save As možete da je snimite pod drugim imenom. Sve datoteke Maxovih scena automatski dobijaju nastavak .max. Komandom Save Selected u Maxovu datoteku možete da snimite samo izabrane objekte. U dnu menija File nabrojane su scene koje su poslednji put otvarane. Kada pritisnete ime s tog spiska, otvoriæe se odgovarajuæa scena.

Max ima i moguænost AutoSave za automatsko snimanje datoteka. Nju konfigurišete u okviru za dijalog Preference Settings o kome govorimo u poglavlju 38, "Prilago?avanje Maxovog radnog okruženja".

Komanda Archive omoguæuje da scenu, zajedno sa svim referenciranim bit mapama, snimite u komprimovanom formatu, kao što je Zip. Spoljni program za arhiviranje koji se koristi za komprimovanje datoteka naznaèen je na na panou Files okvira za dijalog Preference Settings. Kada Maxovu scenu arhivirate sa svim pripadajuæim bit mapama, sve potrebne datoteke imate na okupu. Padajuæa lista File Type u okviru za dijalog File Archive ima i opciju za pravljenje liste datoteka (List of Files). Kada se izabere ovaj tip datoteke, stvara se datoteka koja popisuje sve relevantne datoteke i njihove putanje.

Kombinovanje Maxovih scena i objekata

Meni File sadrži i više komandi pomoæu kojih možete da kombinujete elemente iz više Maxovih datoteka. Komande XRef Objects i XRef Scenes otvaraju okvire za dijalog pomoæu kojih u tekuæu scenu možete da ukljuèite spoljne objekte i scene. Te komande su kljuène za uspešnu saradnju kada više osoba radi razlièite delove iste scene.

Komande XRef Objects i XRef Scenes olakšavaju izradu projekata na kojima radi više uèesnika. U poglavlju 3, "Rad sa datotekama", naæi æete više obaveštenja o tome.

Komande Merge i Merge Animation omoguæavaju da tekuæoj sceni pripojite neku drugu Maxovu scenu ili kanal. Komandom Replace objekte u sceni zamenjujete objektima istog imena iz druge scene.

Vraæanje okruženja u prvobitno stanje

Komandom Reset radno okruženje vraæate u stanje u kome je bilo kada ste pokrenuli Max. Efekat komande je kao da ste iz programa izašli ne snimajuæi ništa od onoga što ste u njemu radili i zatim ga ponovo pokrenuli. Posle komande Reset svi parametri ponovo dobijaju podrazumevane vrednosti, ali promene koje ste uneli u samo radno okruženje ostaju.

Komanda Reset se razlikuje od komande New. Komanda File New ne vraæa sve parametre u podrazumevano stanje.

Uvoženje i izvoženje datoteka

Komandama Import i Export objekte ili scene možete da uèitavate i da ih snimate u razlièitim formatima. Veæina podržanih formata su 3D formati, ali odre?ene objekte možete da snimite i u drugaèijim formatima, npr. u Illustratorovom AI formatu. Komandom Export Selected možete da izvezete samo izabrane objekte.

Više o ovim komandama saznaæete u poglavlju 3, "Rad sa datotekama".

Prikazivanje podataka o sceni

Komandom Summary Info možete da prikažete sve relevantne detalje o tekuæoj sceni, kao što su broj objekata, svetlosnih izvora i kamera, ukupan broj temena i površina, kao i razlièite parametre modela, a prikazuje se i polje Description u kome možete da opišete scenu. Slika 1-12 prikazuje okvir za dijalog Summary Info.

Ako pritisnete dugme Plug-In Info u okviru za dijalog Summary Info, otvoriæete listu svih dodatnih programa koji su instalirani u vašem sistemu. Ova lista je prilièno dugaèka èak i kada ne instalirate spoljne dodatne programe, pošto su mnoge osnovne osobine Maxa implementirane kao prikljuèni programi. Okvir za dijalog Summary Info sadrži i dugme Save to File, kojim zbirne podatke o sceni možete da snimite kao tekstualnu datoteku.

Komanda File File Properties otvara okvir za dijalog File Properties. Ovaj okvir za dijalog, prikazan na slici 1-13, sastoji se od tri kartice: Summary, Contents i Custom. Na karticama su podaci, kao što su naslov (Title), predmet (Subject) i ime autora (Author) Maxove datoteke, koji su zgodni ako na projektu radi više saradnika. Na primer, na kartici Custom možete da unosite datume revizije scene.

Podatke iz okvira za dijalog File Properties možete da vidite i u Windowsovom Exploreru, ako datoteku pritisnete desnim tasterom miša i iz priruènog menija odaberete stavku Properties. Ugledaæete dve jedinstvene kartice - Summary i Statistics. Kartica Summary sadrži identifikacione podatke o datoteci, ukljuèujuæi stavke: autor (Author), kljuène reèi (Keywords), napomene (Comments), naslov (Title), predmet (Subject) i šablon (Template). Kartica Statistics prikazuje datume kada je datoteka nastala ili bila izmenjena, ime korisnika koji je datoteku poslednji snimio, redni broj revizije i opisne podatke.

Gledanje datoteka

Komanda View Image File otvara okvir za dijalog View File, prikazan na slici 1-14. Taj okvir za dijalog omoguæava da vidite grafièke datoteke i datoteke sa animacijom pomoæu Virtual Frame Buffera ili sistemskog Media Playera.

O prozoru Virtual Frame Buffer govorim detaljnije u poglavlju 33, "Osnove vizuelizacije".

Okvir za dijalog View File sadrži nekoliko kontrola za gledanje datoteka. Dugmad Devices i Setup omoguæavaju da podesite i gledate datoteku koristeæi spoljne ure?aje, npr. video rikorder. Dugme Info omoguæava da vidite detaljne podatke o izabranoj datoteci. Dugme View otvara datoteku za gledanje, ne zatvarajuæi pri tome okvir za dijalog View File, dok dugme Open tako?e otvara datoteku, ali zatvara okvir za dijalog. U dnu okvira za dijalog View File prikazuju se statistièki podaci i putanja do datoteke.

Okvir za dijalog View File može da otvori mnoge vrste datoteka, ukljuèujuæi Microsoftove video sekvence (AVI), bit mape (BMP), Kodak Cineon (CIN), Autodesk Flic slike (CEL), Graphic Image Format (GIF), IFL slike, Paint* firme Discreet Logic (IPP), JPEG slike (JPG), PNG slike, slike u formatu Adobeovog Photoshopa (PSD), QuickTime filmove (MOV), SGI slike (RGB), RLA slike, RPF slike, Targa slike (VST), slike u formatu Tagged image file (TIF) i YUV slike.

U odeljku Gamma okvira za dijalog View File možete da naznaèite da li æe slika biti prikazana sa sopstvenom gamom ili sa standardnom sistemskom gamom, odnosno da li æe biti korišæena neka treæa vrednost.

Meni Edit

Meni Edit obuhvata komande kojima možete da ispravite greške, da klonirate i birate objekte, kao i da prikažete okvir za dijalog Object Properties.

Ispravljanje grešaka

Prve komande na meniju Edit su komanda Undo (Ctrl+Z) za poništavanje prethodno izvršene operacije i komanda Redo (Ctrl+A) za ponovno izvršavanje upravo poništene operacije. U okviru za dijalog Preference Settings možete da zadate broj komandi koje sukcesivno možete da poništite. Iako komanda Undo omoguæava da operaciju poništite, mnoge operacije, npr. primenjivanje ili uklanjanje modifikatora i menjanje parametara, ne mogu se poništiti.

Ako dugme Undo ili Redo pritisnete desnim tasterom miša, videæete listu nedavno izvršenih operacija sa koje možete da izaberete komandu koju želite da poništite ili ponovite.

Komanda Hold snima scenu u privremeni memorijski prostor (bafer) iz koga se ona može lako pozvati. Kada je scena komandom Hold (Alt+Ctrl+H) privremeno "snimljena", komandom Fetch (Alt+Ctrl+F) može se trenutno vratiti na ekran. Ove komande omoguæavaju da brzo pratite modifikacije scene ili projekta, bez potrebe da se projekat stvarno snima na disk i ponovo uèitava. Preporuèljivo je da ih koristite pre nego što primenite ili uklonite modifikator.

Osim što treba da èesto snimate svoj rad, trebalo bi da upotrebite komandu Hold pre nego što primenite neki složen modifikator na objekat.

Brisanje i kloniranje objekata

Komanda Delete briše izabrani objekat sa scene. (Isti rezultat postižete i ako pritisnete taster Delete).

Meni Edit ne sadrži klasiène komande za isecanje, kopiranje i postavljanje objekata pošto se mnogi objekti i podobjekti ne mogu lako isecati i postavljati na drugo mesto. Me?utim, u njemu æete naæi komandu Clone kojom možete da napravite duplikat izabranog objekta.

Duplikat se pojavljuje taèno iznad izabranog objekta. Da biste videli duplikat, morate pomeriti ili njega ili original.

Kada izaberete Clone, pojavljuje se okvir za dijalog Clone Options. Ovaj jednostavni okvir za dijalog omoguæava da izaberete da li æe klonirani objekti biti obiène kopije, instancirane kopije ili referentne kopije. Obiène kopije postaju samostalni objekti, a instancirane i referentne kopije zadržavaju vezu sa originalom tako da se menjaju kada se promeni original.

O osobini Clone možete detaljnije da se obavestite u poglavlju 6, "Kloniranje objekata i pravljenje nizova objekata".

Biranje objekata

Meni Edit ima i više komandi za biranje objekata. Komandom Select All možete na sceni da izaberete sve objekte koji se mogu birati. S druge strane, komandom Select None iz izbora iskljuèujete sve prethodno izabrane objekte. Komanda Select Invert iz izbora iskljuèuje sve prethodno izabrane objekte i u izbor ukljuèuje sve objekte koji nisu bili izabrani. Komanda Select By otvara podmeni koji omoguæava da objekte izaberete po imenu (Name) ili prema boji (Color). Ako izaberete Select By Name (ili pritisnete taster H), otvoriæe se okvir za dijalog Select by Name.

Komanda Region omoguæava da objekte birate pomoæu jedne od dve metode - Crossing ili Window. Metodom Crossing biraju se objekti koji presecaju podruèje oznaèeno povlaèenjem kursora. Da biste objekat odabrali metodom Window, on mora da se nalazi unutar podruèja koje ste oznaèili mišem.

Komanda Edit Named Selection otvara okvir za dijalog u kome su izlistane sve imenovane selekcije. Imenovana selekcija (engl. named selection) jeste imenovan skup izabranih objekata. Ime unosite u polje Named Selection na glavnoj paleti alatki. Imenovane selekcije možete da aktivirate u svako doba. Okvir za dijalog Edit Named Selection omoguæava da brišete (Delete), sjedinjujete (Combine), oduzimate (Subtract) ili pravite presek (Intersect) dva skupa. Isto tako, možete da izaberete odre?ene objekte i da ih uklonite iz skupa.

Pregledanje svojstava objekata

Poslednja komanda u meniju Edit, komanda Properties, otvara okvir za dijalog Object Properties, koji se odnosi na tekuæu selekciju. Taj okvir za dijalog obuhvata podatke o objektu i parametre za kontrolu vizuelizacije (Render Control), svojstva prikazivanja (Display Properties) i efekat kretanja (Motion Blur). Okvir za dijalog Object Properties možete da otvorite i kada izaberete više objekata, ali se tada u njemu prikazuju samo svojstva koja su im zajednièka. Ovaj okvir za dijalog možete da otvorite i ako objekat pritisnete desnim tasterom miša, a zatim iz priruènog menija izaberete stavku Properties.

U poglavlju 5, "Biranje objekata i zadavanje njihovih svojstava", objašnjavam detaljnije biranje objekata, okvir za dijalog Edit Named Selections i svaki parametar iz okvira za dijalog Object Properties.

Meni Tools

Meni Tools obezbe?uje pristup veæini najvažnijih Maxovih okvira za dijalog. Ti okviri za dijalog, zajedno sa komandnim panoom, sadrže mnoge najvažnije funkcije. Ovde æemo ih samo kratko opisati, a detalje o njima potražite u narednim poglavljima.

Okviri za dijalog koji se odnose na objekte

Meni Tools ima više komandi pomoæu kojih možete da upravljate pojedinaènim objektima. Komanda Transform Type-In (taster F12) omoguæava da upišete taène vrednosti za premeštanje, rotiranje i promenu velièine objekata. Tom komandom objekte možete preciznije da pozicionirate nego pomoæu miša.

Komandu Transform Type-In detaljnije opisujem u poglavlju 8, "Transformisanje objekata".

Komanda Display Floater otvara okvir za dijalog istog imena koji omoguæuje da sakrijete, zamrznete i upravljate svojstvima prikazivanja objekata. I komanda Selection Floater otvara okvir za dijalog istog imena koji sve objekte na sceni izlistava abecednim redom, prema tipu, boji ili velièini. Sa liste možete da birate više objekata, grupe objekata ili skupove objekata.

O plutajuæim okvirima za dijalog govorim u poglavlju 5, "Biranje objekata i zadavanje njihovih svojstava".

Komandom Isolate možete da sakrijete sve objekte osim izabranog objekta. Pri tome æe se otvoriti i jednostavan okvir za dijalog sa dugmetom Exit Isolation. Kada ga pritisnete ili ponovo izaberete komandu Isolate, ponovo æete prikazati sve sakrivene objekte.

Komanda Isolate se prvi put pojavljuje u Maxovoj verziji 4.

Dodatne komande za kloniranje

Meni Tools sadrži i nekoliko dodatnih metoda za kloniranje objekata. Komanda Mirror otvara okvir za dijalog Mirror pomoæu koga objekat možete simetrièno da preslikate oko zadate ose. Komanda Array otvara okvir za dijalog Array u kome možete da napravite više primeraka objekta, svaki malo pomeren u odnosu na prethodni. Komandom Snapshot objekat možete da klonirate tokom vremena koristeæi okvir za dijalog Snapshot.

Komande Mirror, Array i Snapshot objašnjavam u poglavlju 6, "Kloniranje objekata i pravljenje nizova objekata".

Poravnavanje objekata

U meniju Tools ima više komandi za poravnavanje objekata. Komanda Align (Alt+A) otvara okvir za dijalog Align pomoæu koga objekte možete da poravnate po osi, ivicama ili centralno. Komanda Align Normals (Alt+N) omoguæava da poravnate normale strana dva objekta.

Komanda Place Highlight (Ctrl+H) pomera odabrani svetlosni izvor da bi osvetlila mesto koje zadate. Komanda Align Camera pomera odabranu kameru na mesto ispred odabrane taèke. Komanda Align to View poravnava objekat prema jednoj od koordinatnih osa.

Veæinu komandi za poravnavanje objašnjavam u poglavlju 8, "Transformisanje objekata". O komandi Place Highlight govorim u poglavlju 20, "Rad sa svetlima", a o komandi Align Camera u poglavlju 21, "Rad sa kamerama".

Ostali okviri za dijalog

Komanda Light Lister otvara istoimeni okvir za dijalog, prikazan na slici 1-15, u kome jednim pogledom možete da obuhvatite podatke za sve svetlosne izvore na sceni. Vrednosti parametara u ovom okviru za dijalog možete i da menjate. Okvir sadrži i dva potpanoa: Global Settings, sa parametrima koji utièu na sve svetlosne izvore, i Lights, sa parametrima za svaki pojedinaèan svetlosni izvor.

Light Lister je prvi put uveden u Maxovu verziju 4.

Komanda Spacing Tool (Shift+I) otvara okvir za dijalog Spacing Tool, u kome možete da napravite i rasporedite objekte duž putanje. Ovo je možda najlakši naèin da prostrete veš na konopac za sušenje.

Light Lister objašnjavam u poglavlju 20, "Rad sa svetlima", a Spacing Tool u poglavlju 11, "Crtanje i korišæenje 2D krivih i oblika".

Meni Group

Komandama iz menija Group možete da utièete na naèin grupisanja objekata. Kada izaberete više objekata, pa izaberete komandu Group, otvoriæe se jednostavan okvir za dijalog u koji možete da upišete ime nove grupe. Komanda Ungroup rastavlja grupu na pojedine objekte, a moæi æete da je izaberete samo ako ste prethodno izabrali grupu. Grupe možete da ugnezdite jednu unutar druge. Grupe možete i da otvarate da biste u njima pojedine objekte transformisali ili ih uklonili iz grupe. Odre?ene objekte možete da pridružujete grupi ili da ih osloba?ate iz grupe: komanda Explode rastavlja sve ugnež?ene grupe objekata.

Mnogo detaljnija objašnjenja o grupama i grupisanju naæi æete u poglavlju 7, "Grupisanje i povezivanje objekata".

Meni Views

Meni Views upravlja svim aspektima prozora za prikaz. Nezavisno od rada sa samim objektom, možete da upravljate i njegovim prikazom pomoæu kontrola Viewport Navigation u donjem desnom uglu Maxovog radnog okruženja. O tim kontrolama govorim u jednom od sledeæih odeljaka "Dodatne kontrole radnog okruženja".

Pomoæu komandi Undo View Change (Shift+Z) i Redo View Change (Shift+A) možete da menjate prozor za prikaz, tj. možete da poništite ili ponovite svaku izmenu koju ste izveli pomoæu kontrola Viewport Navigation.

Aktivni prikaz u svakom prozoru možete da snimite i ponovo uèitate komandama Save Active View i Restore Active View.

Aktivni prikaz se snima u privremenoj memoriji u kojoj ima mesta za samo jedan prikaz po prozoru.

Upravljanje prikazom u prozoru

Mreža je veoma korisna kada u 3D prostoru treba da pozicionirate objekte. Komanda Grids otvara podmeni sa sledeæim opcijama: Show Home Grid, Activate Home Grid, Activate Grid Object i Align to View.

Mreže su podrobnije objašnjene u poglavlju 8, "Transformisanje objekata".

Komanda Viewport Background (Alt+B) otvara okvir za dijalog u kome možete da izaberete sliku ili animaciju koja treba da se prikaže u pozadini prozora za prikaz. Ta pozadinska slika pomaže da poravnate objekte na sceni, ali neæe biti vizuelizovana. Ako želite pozadinsku sliku koja æe biti vizuelizovana zajedno sa scenom, upotrebite komandu Environment u meniju Rendering.

Komanda Viewport Background je zgodna kada želite da uèitate sliku ili skicu kao predložak objekta koji modelujete.

Ako se pozadinska slika promeni, prikaz možete da ažurirate komandom Update Background Image (Alt+Shift+Ctrl+B). Komandom Reset Background Transform pozadinskoj slici automatski podešavate velièinu i položaj da bi se uklopila u prozor za prikaz.

U meniju View nalazi se i nekoliko komandi kojima možete da odredite šta æe se pojaviti u prozoru za prikaz. Kada je neka od tih komandi aktivirana, levo od njenog imena u meniju pojavljuje se znak da je potvr?ena. Komanda Show Transform Gizmo prikazuje ose i specijalne ruèice pomoæu kojih objekat možete da premeštate, okreæete i da mu menjate velièinu.

Komanda Show Ghosting prikazuje položaj izabranog objekta u nekoliko prethodnih slika, u nekoliko narednih slika ili i jedno i drugo. Ova osobina omoguæava da vidite putanju i kretanje objekata tokom animacije. Zbog toga na kartici Viewport okvira za dijalog Preference Settings potvrdite opciju Ghosting. Komanda Show Key Times prikazuje brojeve slika duž putanje na kojoj su locirane sve kljuène slike animacije.

Opciju Ghosting i opšte tehnike animacije objašnjavam u poglavlju 25, "Osnove animacije".

Komandom Shade Selected aktivirate senèenje izabranog objekta u svim prozorima za prikaz, a komandom Show Dependencies prikazujete sve objekte koji su povezani sa izabranim objektom ili predstavljaju njegove instance.

Ostala podešavanja prozora za prikaz

Nekoliko komandi u meniju Views koje se ne mogu svrstati u posebnu grupu tako?e upravlja prozorima za prikaz. Komanda Match Camera to View (Ctrl+C) premešta izabranu kameru tako da se poravna prema tekuæoj sceni (da biste kameru izabrali, najpre je morate imati u sceni). È;esto je lakše da se perspektiva scene ruèno poravna kontrolama Viewport Navigation. Kada to uradite, komandom Match Camera to View možete kameru da postavite i usmerite taèno na ono što želite da vidite.

Komanda Add Default Lights to Scene pretvara podrazumevane svetlosne izvore u stvarne objekte na sceni. Ta osobina vam omoguæava da poènete sa podrazumevanim svetlosnim izvorima, a zatim da ih, prema potrebi, menjate.

Detaljnije objašnjenje komande Match Camera to Scene možete da na?ete u poglavlju 21, "Rad sa kamerama", a o svetlosnim izvorima govorim u poglavlju 20, "Rad sa svetlima".

Komanda Redraw All Views (ili taster 1) ažurira sve prozore za prikaz i ponovo sve objekte èini vidljivim (objekti èesto, dok se kreæu, zaklanjaju jedni druge i linije nestaju).

Komandom Deactivate All Maps iskljuèujete sve mape. Mape materijala mogu da zauzmu mnogo memorije i uspore raèunar. Ako objekte na sceni premeštate ili animirate, tada ima smisla da iskljuèite mape.

Komanda Update During Spinner Drag omoguæava da se prikaz u prozoru menja istovremeno dok brojaèem menjate vrednost odre?enog parametra. Brojaèi (engl. spinners) su polja sa èije desne strane se nalaze dve strelice: jedna usmerena naviše, a druga naniže.

Rad u ekspertskom režimu

Komanda Expert Mode (Ctrl+X) uveæava prozor za prikaz, uklanjajuæi iz radnog okruženja menije, glavnu paletu alatki, komandni pano, dugmad Viewport Navigation, statusnu liniju i komandnu liniju.

U ekspertskom režimu sa programom radite pomoæu tastature. Kada želite da ponovo prikažete podrazumevano radno okruženje, pritisnite dugme Cancel Expert Mode u donjem desnom uglu Maxovog prozora ili tastere Ctrl+X. Slika 1-16 prikazuje radno okruženje u ekspertskom režimu.

Meni Create

Meni Create olakšava pravljenje objekata: kada izaberete objekat, automatski æe se otvoriti pano Create sa ispravno izabranom kategorijom, potkategorijom i dugmetom potrebnim za pravljenje objekta. Pošto odaberete opciju iz menija, samo pritisnite unutar jednog prozora za prikaz - objekat æe se automatski stvoriti.

Meni Create sadrži sledeæe kategorije: Standard Primitives, Extended Primitives, Shapes i Lights and Particles. Svaki od tih tipova objekata detaljnije opisujemo u narednim poglavljima.

Meni Modifiers

I meni Modifiers olakšava primenu modifikatora na objekte. Naravno, pre nego što primenite modifikator, morate da izaberete objekat. Aktiviraæe se samo oni modifikatori koji se mogu primeniti na izabrani objekat.

Kada iz menija izaberete odgovarajuæi modifikator, automatski æe se otvoriti pano Modify u kome možete da podesite njegove parametre. Modifikatori su u meniju Modifiers svrstani u više kategorija: Selection Modifiers, Patch/Spline Editing, Mesh Editing, Animation Modifiers, UV Coordinates, Cache Tools, Subdivision Surfaces, Free Form Deformers, Parametric Deformers, Surface i NURBS Editing.

Objašnjenja veæine ovih modifikatora potražite u poglavlju 9, "Korišæenje modifikatora".

Meni Animation

Meni Animation okuplja mnoge komande potrebne za pravljenje sekvenci animacije, npr. u tipu IK Solvers ili Constraints. Podmeni IK Solvers omoguæava da izaberete jedan od raspoloživih kontrolera inverzne kinematike (HI Solver, HD Solver ili IK Limb Solver).

Podmeni Constraints obuhvata opcije koje ogranièavaju kretanje objekta tokom animacije. Pomoæu njih kretanje objekta možete da zadržite unutar odre?enih granica. Raspoložive vrste ogranièenja obuhvataju: Attachment, Surface, Path, Position, Link, Look-At i Orientation.

Kada izaberete podmeni Create Bones, otvarate kategoriju System i birate dugme Bones na panou Create. Tom komandom lako i brzo možete da pravite "skelet". Komanda Bones Options otvara istoimeni okvir za dijalog u kome možete da zadate svojstva skeleta.

Ogranièenja detaljnije objašnjavam u poglavlju 27, "Ogranièavanje kretanja", skelet u poglavlju 31, "Rad sa skeletima", a IK Solvere u poglavlju 32, "Uspostavljanje i korišæenje inverzne kinematike".

Komandama Dummy i Point, slièno istoimenim opcijama sa panoa Create, možete da napravite privremene i taèkaste objekte. Privremeni objekti se ne vizuelizuju i za njih možete da vežete druge objekte. Taèkastim objektima oznaèavate odre?eno mesto u prostoru.

Komanda Add Custom Attribute otvara okvir za dijalog Add Parameters pomoæu koga objektu možete da pridružite nove parametre. Kada ih definišete, oni æe se pojavljivati na potpanou Custom Attributes komandnog panoa.

Komandu Wire Parameters, koja otvara istoimeni okvir za dijalog, upotrebiæete kada hoæete da jedan objekat reaguje na promene drugog objekta. Na primer, možete da zadate da se jedna sfera poveæava kada se druga kreæe.

Dodavanje novih atributa i okvir za dijalog Add Parameters objašnjavam u poglavlju 10, "Osnove modelovanja i razlièite alatke", a Wire Parameters u poglavlju 25, "Osnove animacije".

Meni Graph Editors

Ovaj meni obuhvata podmenije Track View i Schematic View. Iz svakog od njih možete da otvorite okvir za dijalog potprograma Track View sa prikazom tekuæih kanala, da napravite nov prikaz kanala ili da odbacite postojeæi.

Podmeni Track View

Prikaz kanala do koga se stiže pomoæu ovog podmenija sadrži sve aspekte projekta u svojevrsnoj hijerarhiji koja omoguæava da upravljate objektima, transformacijama i materijalima.

Podmeni Schematic View

Ovaj šematski prikaz je vrlo slièan prikazu kanala. Podmeni sadrži više istih komandi, ali je prikaz drugaèiji - svi objekti predstavljaju zasebne èvorove.

Okvir za dijalog Schematic View opisujem u poglavlju 7, "Grupisanje i povezivanje objekata", a dodatna obaveštenja o okviru za dijalog Track View potražite u poglavlju 26, "Rad sa okvirom za dijalog potprograma Track View".

Meni Rendering

Meni Rendering sadrži stavke neophodne za finalizaciju vašeg rada. Komanda Render (Shift+R ili F10) otvara okvir za dijalog Render Scene u kome možete da podesite završne opcije, npr. da odredite koje slike æe biti vizuelizovane i njihovu konaènu velièinu. Vizuelizovanu animaciju možete da uputite u datoteku ili na ure?aj, npr. na digitalni rikorder.

Komanda Video Post otvara okvir za dijalog u kome možete da rasporedite i podesite eventualne postprodukcione poslove. U ovom okviru upravljate komponovanjem slika i ukljuèivanjem specijalnih efekata, kao što su odsjaji, efekti soèiva i zamuæenja.

Komanda ActiveShade Floater otvara prozor ActiveShade u kome možete odmah da vidite rezultat vizuelizovanja. Komandom ActiveShade Viewport vizuelizovane rezultate prikazujete u aktivnom prozoru.

Prozor ActiveShade prvi put se pojavljuje u Maxovoj verziji 4.

Komanda Show Last Rendering (Ctrl+I) odmah uèitava sliku koja je poslednja vizuelizovana komandom Render.

Komandama Material Editor (ili tasterom M) i Material/Map Browser otvarate odgovarajuæe okvire za dijalog u kojima možete da pravite, definišete i primenjujete materijale.

Material Editor i Material/Map Browser detaljno opisujem u poglavlju 16, "Editor materijala". Okvir za dijalog Render Scene i prozor ActiveShade opisujem u poglavlju 33, "Osnove vizuelizacije", a ono što treba da znate o komandi Video Post nalazi se u poglavlju 37, "Postprodukcija u radnom okruženju Video Post".

Komanda Environment otvara istoimeni okvir za dijalog u kome možete da zadate parametre okoline, kao što su boja ili slika za pozadinu, parametri globalnog osvetljenja i atmosferske efekte, npr. Combustion, Fog i Volume Lights.

Komanda Effects otvara okvir za dijalog Rendering Effects kojima u sliku možete da dodate vizuelizovane efekte ne koristeæi za to okvir za dijalog Video Post. Me?u efektima su: Lens Effects, Blur i Color Balance.

Imate i moguænost da animaciju pregledate, ne trošeæi vreme na njenu vizuelizaciju. Me?u komandama za prethodni pregled (Preview) nalaze se i komande: Make Preview, View Preview i Rename Preview.

Komanda RAM Player omoguæava da prikažete slike i animacije koje su prethodno uèitane u memoriju i obezbe?uje dva kanala za upore?ivanje slika ili istovremeno prikazivanje animacija.

Rad sa efektima Environment, kao i okvir za dijalog Rendering Effects opisani su u poglavlju 35, "Korišæenje elemenata i efekata vizuelizacije", a o prethodnom pregledanju animacije i RAM Playeru govorim u poglavlju 33, "Osnove vizuelizacije".

Meni Customize

Meni Customize sadrži komande kojima možete da upravljate Maxovim radnim okruženjem i da ga podešavate. On otvara nov okvir za dijalog Customize User Interface. Taj okvir za dijalog sadrži panoe Keyboard, Toolbars, Quads, Menus i Colors koji omoguæuju da prilagodite skoro svaki aspekat Maxovog radnog okruženja.

Komandama Load Custom UI i Save Custom UI možete da uèitate ili da snimite radno okruženje koje ste prilagodili svojim željama. Komanda Lock UI Layout zakljuèaæe radno okruženje tako da neæete moæi da ga menjate, što je korisno ako palete alatki èesto sluèajno pomerate sa njihovih mesta. Ako podešavajuæi radno okruženje više ne znate gde ste, možete mu vratiti prvobitni izgled komandom Revert to Startup UI Layout.

Podmeni Show UI sadrži listu elemenata radnog okruženja èije stavke reaguju kao preklopnici. Elementi koje na taj naèin možete da uklonite ili ponovo prikažete obuhvataju: komandni pano (taster 3), plutajuæe palete alatki (taster 4), glavnu paletu alatki (tasteri Alt+6), pano sa jeziècima (tasteri Y ili 2) i paletu kanala.

Komanda Configure Paths otvara istoimeni okvir za dijalog u kome možete da definišete sve podrazumevane putanje. Komanda Preferences otvara okvir za dijalog Preference Settings u kome, kao što veæ znate, možete da podesite mnoge aspekte Maxa.

U poglavlju 38, "Prilago?avanje Maxovog radnog okruženja" objašnjavam podešavanje mnogih aspekata okruženja i korišæenje okvira za dijalog Preference Settings.

Komanda Viewport Configuration omoguæava da konfigurišete prozor za prikaz pomoæu okvira za dijalog Viewport Configuration. Komandom Units Setup otvarate istoimeni okvir za dijalog da biste u njemu izabrali sistem jedinica u kome æete raditi. Okvir za dijalog Grid and Snap Settings koji se otvara istoimenom komandom, omoguæava da podešavate pomoænu mrežu i da izaberete taèke za koje æe objekti prianjati.

Komanda Plug-in Manager otvara okvir za dijalog istog imena koji sadrži detaljnu listu svih uèitanih programskih dodataka. U tom okviru za dijalog (slika 1-17) nalaze se imena, opis, velièina i putanja svakog programskog dodatka.

Meni MAXScript

Pomoæu komandi iz menija MAXScript možete da pišete, otvarate i izvršavate skriptove. Možete tako?e da otvorite MAXScript Listener (taster F11) i da aktivirate Macro Recorder.

Osnove MAXScripta objašnjavam u poglavlju 39, "Korišæenje MAXScripta".

Meni Help

Meni Help je vredan putokaz za pristupanje referentnom materijalu i vežbanjima. User Reference (slika 1-18) i MAXScript Reference su dva referentna "priruènika" èija je pomoæ prilikom rada neprocenjiva.

Komandom Tutorial uèitavate vežbanja, što vam daje priliku da steknete korisna iskustva. Additional Help je sistem pomoæi za sve uèitane spoljne programske dodatke. Komanda Connect to Support and Information automatski otvara èitaè Weba i u njega uèitava Web strane Discreet Support. Komanda About 3D Studio Max otvara okvir za dijalog About (slika 1-19). Taj okvir za dijalog prikazuje serijski broj kopije programa i upravljaèki program za grafièku karticu.

Dodatne kontrole radnog okruženja

Pri dnu Maxovog prozora ima više elemenata koji omoguæavaju da tokom rada u programu upravljate prikazom. Ti elementi (slika 1-20) jesu kontrole za upravljanje prozorima za prikaz (Viewport Navigation Controls), kontrole za vreme (Time Controls), paleta kanala (Track Bar), statusna linija (Status Bar), komandna linija (Prompt Line) i prozor za makroe i skriptove (MAXScript Listener). U ovom odeljku objašnjavam rad sa svakim od njih.

Kontrole Viewport Navigation opisujem u poglavlju 2, "Rad s prozorima za prikaz".

Korišæenje kontrola za vreme

Iako kontrole za vreme zvuèe kao izraz iz Velsove nauènofantastiène pripovetke Vremenska mašina, one u Maxu imaju sasvim prizemnu ulogu - upravljaju sekvencom animacije.

Tabela 1-2 Kontrole za vreme

Dugme na paleti

Ime

Opis

 

Toggle Animation Mode

Ukljuèuje/iskljuèuje režim animacije. To je najveæe dugme u radnom okruženju i kada je aktivno, postaje crveno.

 

Go to Start

Postavlja vreme na prvu sliku animacije.

 

Previous Frame

Pomera vreme na prethodnu sliku.

 

Play Animation,
Play Selected

Aktivira prikazivanje animacije. Kada je animacija u toku, ovo dugme postaje dugme Stop.

 

Next Frame

Pomera vreme na narednu sliku.

 

Go to End

Postavlja vreme na završnu sliku animacije.

 

Key Mode Toggle

Podešava kontrole za kretanje izme?u kljuènih slika. Kada je ovaj režim aktivan, ikonica postaje svetloplava, a dugmad Previous Frame i Next Frame menjaju se u dugmad Previous Key (prethodna kljuèna slika) i Next Key (sledeæa kljuèna slika).

 

polje Current Frame

Oznaèava tekuæu sliku. Upisivanjem rednog broja slike u ovo polje postižete bolju kontrolu animacije nego klizaèem za vreme.

 

Time Configuration

Otvara okvir za dijalog Time Configuration u kome možete da podesite parametre, kao što su brzina smenjivanja slika, prikaz vremena i trajanje animacije.

 

Klizaè za vreme

Klizaè za vreme u stvari spada u kontrole za vreme. On je traka za premotavanje sa klizaèem koja se nalazi u dnu prozora; na njoj se ispisuje tekuæa slika animacije. Strelice na krajevima klizaèa imaju istu funkciju kao i dugmad Previous Frame, odnosno Next Frame. Kada želite da brzo prona?ete odre?enu sliku, možete mišem direktno da povuèete klizaè.

Paleta kanala

Paleta kanala se nalazi neposredno ispod klizaèa za vreme. Na njoj su naznaèene kljuène slike animacije. Služeæi se paletom kanala možete da birate, premeštate i brišete kljuène slike.

U poglavlju 25, "Osnove animacije", naæi æete podrobnija objašnjenja o kontrolama za vreme, klizaèu za vreme i paleti kanala.

Podaci iz statusne i komandne linije

Dok radite u programu, na statusnoj liniji se pojavljuju korisni podaci, npr. broj i vrsta izabranih objekata, koordinate i velièina okaca mreže. Tu je i dugme Lock Selection Set. Kada je pritisnuto, ono postaje žuto i više ne možete da birate objekte.

Taster za razmak je preèica sa tastature kojom se dugme Lock Selection Set može ukljuèivati i iskljuèivati.

Polja Coordinate prikazuju koordinate kursora u globalnom koordinatnom sistemu, osim ako nije u toku transformisanje nekog objekta. Tada ta polja prikazuju odgovarajuæi pomak transformacije (u dužinskim jedinicama ako se objekat premešta, u ugaonim stepenima ako se rotira i u procentima ako se menja njegova velièina).

U polja Coordinate sada možete da upisujete vrednosti. Na taj naèin objekte možete izuzetno precizno da premeštate sa jednog mesta na drugo. Preklopnikom sa leve strane ovog polja možete da odre?ujete da li æe u polju biti apsolutne ili relativne koordinate (odgovarajuæi pomaci). Korišæenje ovih polja opširnije objašnjavam u poglavlju 8, "Transformisanje objekata".

Komandna linija se nalazi neposredno ispod statusne linije. Ako ne znate šta sledeæe treba da uradite, na komandnoj liniji æete naæi ono što Max od vas oèekuje. Desno od komandne linije nalazi se sedam dugmadi, opisanih u tabeli 1-3.

Tabela 1-3 Dugmad komandne linije

Dugme na paleti

Ime

Opis

 

Plug-In Keyboard
Shortcut Toggle

Aktivira preèice sa tastature koje važe za dodatne programe, umesto Maxovih standardnih preèica.

 

Crossing/Window Selection

Odre?uje naèin na koji æe se istovremeno birati više objekata. Da bi u režimu Crossing Selection objekat bio odabran, mora da seèe prozor za izbor. Režim Window Selection zahteva da objekat u celosti bude zahvaæen prozorom za izbor. Standardno je ukljuèen režim Crossing Selection; pritisak na dugme ukljuèuje Windows Selection.

 

Degradation Override

Nalaže Maxu da zanemari parametre degradacije tokom vizuelizovanja animacije u prozoru za prikaz.

 

3D Snap Toggle,
2.5D Snap Toggle,
2D Snap Toggle

Odre?uje režim prianjanja kursora. Uz opciju 2D, kursor prianja samo za taèke aktivne pomoæne mreže; uz opciju 2.5D, prianja za taèke pomoæne mreže ili za taèke geometrije projektovane sa mreže, a uz opciju 3D, prianja za bilo koju taèku u 3D prostoru.

 

Angle Snap Toggle

Pri rotaciji, objekat zauzima položaj samo pod zadatim uglovima.

 

Percent Snap

Objekat menja velièinu samo za zadate procente.

 

Spinner Snap Toggle

Odre?uje velièinu koraka za koji æe se pri pritisku mišem promeniti vrednost brojaèa.

Kada dugme Degradation Override pritisnete desnim tasterom miša, otvoriæe se okvir za dijalog Viewport Configuration i prikazati parametre Adaptive Degradation. Kada desnim tasterom miša pritisnete preklopnike za režim prianjanja kursora, otvoriæe se okvir za dijalog Grid and Snap Settings, osim za dugme Spinner Snap Toggle, gde æe se otvoriti okvir za dijalog Preference Settings.

Prozor za okvire i makroe

Sa desne strane statusne linije nalazi se prozor za okvire i makroe (MAXScript Mini Listener). Kada ga pritisnete desnim tasterom miša, ugledaæete sve tekuæe komande koje je Listener zabeležio.

Korišæenje ove vredne alatke detaljno je objašnjeno u poglavlju 39, "Korišæenje MAXScripta".

Rad u Maxovom okruženju

Ako znate gde se nalaze svi elementi interfejsa, tek ste na poèetku. Max u svom okruženju podržava više interaktivnih naèina rada. Kada ih prouèite, shvatiæete razliku izme?u grafièkog radnog okruženja koje radi i onog koje ne radi.

Višestruki priruèni meniji

Priruèni meniji do kojih dolazite tako što pritisnete desni taster miša uvek su bili deo Maxovog radnog okruženja, ali je u Maxovoj verziji 4 njihova funkcija uveliko proširena. Kada desnim tasterom miša pritisnete unutar aktivnog prozora za prikaz, otvoriæe se (najviše) èetiri priruèna menija raspore?ena oko kursora. Sadržina menija zavisi od objekta koji ste pritisnuli. È;etiri podrazumevana menija (slika 1-21) su: Display, Transform, Tools1 i Tools2.

Višestruki priruèni meniji prvi put se pojavljuju u Maxovoj verziji 4.

Kada levim tasterom miša pritisnete izvan priruènih menija, oni æe se zatvoriti. Stavka koju ste poslednju izabrali u svakom od menija biæe plava. Ako želite da je brzo ponovo dosegnete, pritisnite naslov odgovarajuæeg menija. Koristeæi komandu Customize Customize User Interface, možete da zadate komande koje æe se pojavljivati u ovim višestrukim menijima.

Plutajuæi i usidreni panoi

Svaku paletu alatki, kao i komandni pano, možete da usidrite uz bilo koju ivicu prozora ili da je ostavite da slobodno pluta na ekranu. Kada želite da paleta pluta, uhvatite je za dve vertikalne linije u levom uglu palete i odvucite je u središte prozora. Plutajuæim paletama alatki možete da menjate velièinu i mesto na ekranu. One æe se uvek pojavljivati ispred podrazumevanog Maxovog prozora.

Slika 1-22 prikazuje radno okruženje u kome je komandni pano premešten na levu stranu, dok je glavna paleta alatki premeštena na desnu.

Kada paletu alatki koja pluta želite da usidrite, dovucite je blizu ivice Maxovog prozora i otpustite taster miša ili pritisnite njen naslov desnim tasterom miša i iz priruènog menija izaberite stavku Dock i mesto gde želite da je usidrite. Ako je paleta alatki bila usidrena, a zatim pretvorena u plutajuæu paletu, ponovo æete je usidriti na isto mesto ako dvaput pritisnete njenu naslovnu liniju.

Boje kao podsetnik

U Maxovom radnom okruženju boje se koriste da bi vas podsetile na režim u kome trenutno radite. Na primer dugme Animate postaje crveno kada je pritisnuto. Ivica prozora u kome se trenutno odvija animacija tako?e postaje crvena. To treba da vas podseti da æe eventualne izmene biti snimljene kao kljuène.

Rad u režimu inverzne kinematike oznaèen je plavom bojom. Æuta vas upozorava na nestandardne parametre, npr. na rad sa podobjektima. Kada u svakom trenutku znate u kom se režimu nalazite, to može da vas poštedi glavobolje.

Moguænost prevlaèenja mišem

Okviri za dijalog koji rade sa datotekama uveliko koriste Maxovu moguænost prevlaèenja mišem. Nju koriste i okviri za dijalog Material Editor, Background Image, View File i Environmental Settings.

Upravljanje brojaèima

Ove kontrole se nalaze svuda po komandnoj tabli i sastoje se od polja za vrednost i dve strelice na desnoj strani. Kao što biste i oèekivali, ako pritisnete strelicu okrenutu naviše, uveæaæe se vrednost u polju, a ako pritisnete strelicu usmerenu naniže, vrednost u polju æe se smanjiti. Za koliko æe se vrednosti promeniti, zavisi od podešavanja na kartici General okvira za dijalog Preference Settings, a to možete da promenite i tako što æete strelice pritisnuti i vuæi mišem. Povlaèenje naviše poveæava korak, a povlaèenje naniže ga smanjuje.

Preèice sa tastature

Mnogim osobinama programa možete da pristupite i sa tastature. Ove preèice omoguæavaju da birate komandu ne pomerajuæi miša. Standardne preèice za komande iz menija navedene su desno od imena komande. Na panou Keyboard okvira za dijalog Customize User Interface možete da pregledate preèice svih komandi i da neke eventualno izmenite.

Sve podrazumevane preèice sa tastature navedene su u dodatku B.

Nemodalnost i postojanost okvira za dijalog

Mnogi okviri za dijalog u Maxu su nemodalni (engl. modeless). To znaèi da okvir za dijalog ne morate zatvoriti da biste mogli da radite sa objektima iza njega. Material Editor je primer takvog okvira za dijalog. Uz otvoren editor materijala možete u pozadini da pravite, birate i transformišete objekte. Me?u nemodalne okvire za dijalog spadaju i okviri: Material/Map Browser, Render Scene, Video Post, Transform Type-In, Display Floater, Selection Floater, Track View i Schematic View.

Još jedna osobina mnogih, ali ne i svih okvira za dijalog jeste postojanost (engl. persistence). To znaèi da se vrednosti, jednom unete u okvir za dijalog, u njemu pojavljuju kada se on ponovo otvori. To važi samo za tekuæu sesiju Maxa. Komanda File Reset ili izlazak iz Maxa i ponovno pokretanje vraæaju prvobitne vrednosti u sve okvire za dijalog.

Sažetak

Kada proèitate ovo poglavlje, biæe vam poznato Maxovo radno okruženje, kao i sve nove osobine koje su dodate u ovoj verziji. Da biste uspešno koristili 3ds max, morate razumeti njegov interfejs. Maxovo radno okruženje sadrži niz razlièitih elemenata. Meniji, palete alatki i preèice sa tastature nude da na više naèina izaberete iste komande. Sami treba da otkrijete šta vam najviše leži.

U ovom poglavlju su obra?ene sledeæe teme: