Illustrator 7 Biblija
Predgovor Pjera E. Bezjea
Sezdesetih godina, inzenjeri i tehnicari u evropskoj automobilskoj industriji bili su podeljeni na grupe za izradu mehanickih delova i grupe za izradu karoserija.
U delu za mehaniku u kome su obradjivane povrsine bile jasno odredjene dimenzijama i ogranicenjima, nije bilo mesta cenjkanju i pogadjanju prilikom kontrole, a presuda je bila jednostavna: DOBRO ili SKART.
Sto se tice grupa za izradu karoserija, stvari nisu bile tako jednostavne. Pocev od malih maketa koje su pravili stilisti, preko crteza "oklopa" u prirodnoj velicini, glinenog modela, finalnog crteza, glavnog modela, pa sve do izrade alata svaka etapa rada trebalo je da bude u saglasnosti s prethodnom. Projektanti su koristili francuske krivuljare, narocite sestare i letvice (plasticne savitljive stapice), ali se mala odstupanja usled prelaska s koraka na korak nisu mogla izbeci. Greske su se sabirale i stetno odrazavale na finalni proizvod.
Iako se ovi problemi decenijama nisu mogli resiti, ljudi od nauke nisu odustajali nego su i dalje trazili resenje. Verovali su da je, kako je govorio Platon, broj izraz svega, ili kao sto rece Lord Vilijem Kelvin, "Niko ne moze da se zakune da je zagospodario pojavom sve dok ne bude u stanju da je izrazi brojkama".
Do 1960. godine mali broj ljudi je verovao da racunar moze da ponudi prihvatljivo resenje za problem odstupanja u merenjima. Avionska industrija je verovatno bila prva industrija u SAD koja je primenila racunare, a automobilska industrija ju je ubrzano u tome sledila.
U to vreme razmatrana su dva resenja. Prvo resenje bilo je da se zadrzi uobicajeni proces proizvodnje, a da se, pomocu racunara (CRT ili numericki kontrolisanih alata) poboljsa korak ili dva. Drugo resenje je nalagalo da se zaboravi postojeca sema i da se racunari primene u svim fazama proizvodnje ne bi li se u potpunosti iskoristile njihove prednosti. Ovaj korak je podrazumevao veci rizik, ali i vece pogodnosti.
Za one koji su izabrali drugo resenje, prvi zadatak je bio da formiraju spisak zahteva koji je ukljucivao sledece:
Razvijanje ili usvajanje matematickog sistema koji bi tehnicki crtaci, projektanti i tehnolozi lako razumeli i koristili. Trebalo je da taj sistem opisuje prostorne krive ne samo konusne preseke i povrsi i da obezbedi tacnu i potpunu definiciju krivih kojom bi se odstupanja svela na najmanju meru, ali i da se lako razmenjuje izmedju projektantskih biroa, radionica i podugovaraca.
Snabdevanje biroa za projektovanje karoserija i alata masinama za crtanje u prirodnoj velicini kojima upravljanu racunari u interaktivnom rezimu, a koje su u mogucnosti da precrtavaju krive brzinom od jedne stope u sekundi.
Opremanje, ne radionica vec projektantskih biroa, brzim glodalicama kojima mogu da se izrezu veliki delovi automobila (krov, hauba itd.) od lakih materijala, kao sto su stiropor, uretanske pene i gips.
Razvijanje odgovarajuceg softvera.
Opremanje radionica za izradu alata masivnim numericki kontrolisanim glodalicama za proizvodnju kovanih delova.
Godine 1960, matematicka teorija se zasnivala na upotrebi konusnih preseka neracionalnih polinomijala s vektorskim koeficijentima. Danas matematicka teorija ukljucuje B-krive i NURBS, ali matematicari jos uvek tragaju za drugim resenjima.
Do kraja sezdesetih neki jednostavni sistemi bili su spremni za upotrebu, ali kompletan sistem nije bio zavrsen do kraja sedamdesetih. Od tog doba razvijena su neka osnovna poboljsanja u projektovanju automobila kao sto su boje, linije refleksije, perspektiva, animacija, konacni elementi, simulacija sudara, aerodinamika, udari i istezanja, vibracija i buka itd.
Nema sumnje da je pojava CAD/CAM a jedna od najvaznijih promena u industriji u ovom veku. Naravno, nije neophodno da laik ovlada kompletnom teorijom moze se igrati kosarka i bez pozivanja na Galileja, Njutna, Keplera ili Ajnstajna ali ce zato studenti i inzenjeri koji ucestvuju u razvoju sistema u ovoj knjizi naci izuzetno nadahnuce za svoj rad.
Pjer Bezje je tvorac Bezjeovih krivih, jedinstvenog matematickog sistema koji se koristi za definisanje krivih. Bezjeove krive je usvojila firma Adobe kada je razvila jezik za opis strane PostScript (engl. PostScript page description language). Illustrator je "prednji trap" za PostScript, a softver bi danas nesumnjivo bio sasvim drugaciji da nije bilo Bezjeovog (u to vreme nepoznatog) doprinosa. Pjer Bezje zivi u Parizu.
Uvod
U rukama drzite najveci, najtemeljitiji i najkorisniji vodic za Adobe Illustrator koji cete uopste naci.
Ovo je trece izdanje bestselera Illustrator Bible, prve knjige koju sam napisao, a koja je jos uvek moja omiljena (dobro, naklonjen sam takodje i originalnoj verziji knjige "The Stand", ali mi gospodin King verovatno ne bi priznao nikakve zasluge za nju\xc9 pogotovu sto sam imao samo devet godina kada sam je prvi put procitao).
Illustrator 7 Biblija sam napisao jer nisam mogao da nadjem knjigu kakvu sam zeleo o Adobe Illustratoru. Sada je imam i, verovali ili ne, stalno je koristim. Voleo bih da mogu da kazem narodu, "Naravno, znam ja to", a da ne moram da ih zagovaram dok pregledam sopstveni indeks trazeci precicu na tastaturi za "Reset Tracking to 0" (Command-Shift-X, kad smo vec kod toga). Jednostavno, tesko da iko moze drzati u glavi sve ono sto treba znati o Illustratoru; u knjizi Illustrator 7 Bible sakupljene su sve informacije o Illustratoru koje ne mozete da zapamtite i prezentovane su na nacin koji ih cini pristupacnijim i laksim od likova iz Melrouz Plejsa.
Ako se nalazite u knjizari i razgledate knjige o Illustratoru, ne uzimajte ovu samo zato sto je najteza (zao mi je zbog toga mada sam dobio mnogo zahvalnica od ortopeda koji su opstali u poslu zbog njene monstruozne tezine) ili zato sto bi bila sjajno sediste za vaseg dvogodisnjeg necaka. Bolje prelistajte knjigu krcata je iscrpnim informacijama koje necete naci nigde drugde. A tu je i CD disk s poglavljima koja nisu mogla da stanu u knjigu, sazetim programima za obuku (engl. tutorial), tonama slika i softvera, kao i besplatnim, odmah upotrebljivim dodacima firmi Extensis i Cytopia.
Sta je novo u ovom izdanju
Illustrator je prosao kroz ozbiljnu preradu u verziji 7. Ova knjiga takodje. Izostavio sam nekoliko odeljaka i stavio ih na CD disk da bih napravio mesto za dva nova novcata poglavlja (koja obuhvataju Illustrator i Web i VectorTools firme Extensis) i preuredio je u tanju knjigu s debljim namerama. Okej, nije bas tanja, ali su joj bar namere dobre.
Iako su nove mogucnosti Illustratora 7 temeljno obradjene, one ipak cine manji deo novog materijala. Razlog tome je sto je Illustrator promenio interfejs, pa se samim tim promenio i nacin rada u njemu. Utrosio sam prilicno vreme da taj prelaz ucinim sto bezbolnijim. Zbog toga sto je paleta Paint Style izbacena <smrc> i zamenjena paletom boja (Color palette), paletom uzoraka (Swatches palette), paletom linije (Stroke palette) i skupom ikona na paleti sa alatkama, veci deo drugog poglavlja (Crtanje i bojenje) napisan je od pocetka. Takodje su potpuno preuredjeni i dodaci posveceni precicama s tastature (dodaci E i F) i prezentirani na nacin koji ce podjednako odgovarati i novim korisnicima i korisnicima Illustratora 6.
Dva dodatka za precice s tastature? Razlog je sledeci: Illustrator 7 je prva verzija Illustratora koja se moze izvrsavati i na Macintosh i na Windows sistemima. I ne samo to, vec je ovo prvo znacajno poboljsanje od 1992. kada je Adobe lansirao Illustrator 4 (od tada je izasla verzija 4.1 kompatibilna s Windows 95, ali to je ipak stara tehnologija).
Da bih priblizio ceo Illustrator korisnicima Windowsa, uveo sam zaseban dodatak u kome se sumira sta je novo i/ili razlicito u svakom poglavlju od verzije 4.1 naovamo.
Deo koji se odnosi na boje obogacen je novim majstorijama i referentnom kartom boja za procesne Pantone boje, sto ga pretvara u nesto vise od alatke koju mozete naci u drugim slicnim odeljcima. CD disk sadrzi sve slike iz Illustratora koje vidite u knjizi, s navedenim brojem slike, ukljucujuci i slike iz odeljka o bojama. Konacno, i najvaznije, uz besplatan filtar za distorziju Doodle Jr., Extensis mi je velikodusno ustupio prava da distribuiram kompletnu radnu verziju VectoFramea, dodatnog programa za pravljenje okvira iz njihovog skupa dodatnih programa VectorTools (obradjenih u poglavlju 14).
Da li je ova knjiga o Illustratoru bas za vas?
Bio sam u knjizarama. Video sam sve druge knjige o Illustratoru. Neke su sasvim dobre, neke su prilicno lose. Ali nijedna se ne moze meriti s Illlustrator 7 Biblijom po temeljitosti, upotrebljivosti i sveobuhvatnosti. Ni najmanji delic, ako je zasnovan na vektorima, nije ostao neobjasnjen.
Evo jos nekih razloga zasto je Illustrator 7 Biblija najbolja knjiga o Illustratoru:
Najpotpuniji opis Illustratora. Ova knjiga je velika ne zato sto sam zeleo da uzurpiram sav maloprodajni knjizarski prostor (mada ni to nije losa ideja), vec zato sto sam obuhvatio sve moguce sto biste zeleli da znate o Illustratoru. Pocev od ucenja osnovnih stvari iz crtanja do postizanja nesvakidasnjih specijalnih efekata s vektorima i bit mapama, sve je ovde.
Zabavna, originalna, drugacija umetnicka dela koja ilustruju tehnike i mogucnosti Illustratora. Kad kazem drugacija, ne mislim na umetnost koja prikazuje obnazenog egzibicionistu koji, sedeci na hoklici, ponavlja prvih nekoliko recenica iz Deklaracije o nezavisnosti (sto je toboznji performans), vec na to da su u svakoj tehnici primenjeni razliciti postupci. Neke ilustracije su jednostavne, a neke opet slozene, pri cemu svaka ponaosob ne prikazuje samo jednu odredjenu osobinu Illustratora nego i druge njegove mogucnosti.
Ciste ilustracije, bez onih neprijatnih reckica. Ovo je vektorski program. Kad mislite o vektorima, verovatno zamisljate glatke neprekidne putanje koje nicim ne podsecaju na nesto ispunjeno mnostvom kvadratica na listu milimetarskog papira. Umesto da se koriste ekranski snimci putanja, sve putanje prikazane u ovoj knjizi brizljivo su nacrtane u Illustratoru. Verujem da cete ceniti razliku.
Vrhunsko tehnicko umece. I ovog puta, najbolja moguca osoba uradila je tehnicku recenziju knjige. Prethodno izdanje recenzirao je Erik Gibson (Eric Gibson), vodeci inzenjer za podrsku za Illustrator. Ovo izdanje pregledao je Andrej Herasimcuk (Andrei Herasimchuk) koji je projektovao i implementirao novi interfejs Illustratora i stoji iza korisnih mogucnosti kao sto je polazna tacka vidljive transformacije, na primer. On najbolje poznaje unutrasnjost Illustratora i zato je uradio izvanredan posao obezbedivsi knjizi najvecu mogucu merodavnost.
Idealna za ucenje. Ako poznajete Illustrator iznutra i spolja, slozicete se da je Illustator 7 Biblija najbolje sredstvo za ucenje Illustratora zbog primera i objasnjenja koja se savrseno dopunjuju s okruzenjem za ucenje. Mnoge firme koje drze racunarske kurseve koriste ovu knjigu za kurs o Illustratoru, a isto rade i skole i fakulteti.
Temeljna obrada filtara i dodatnih programa. Filtri i dodatni programi su sastavni deo Adobe Illustratora tako da sam im posvetio ceo odeljak da bih obuhvatio standardne Illustratorove filtre i filtre drugih firmi kao sto je VectorTools firme Extensis. Takodje, deo knjige posvecen je tome kako da napravite vlastite dodatne programe.
Realni primeri i saveti. Illustrator se ne koristi u vakuumu. Naprotiv, cesto se upotrebljava u kombinaciji s drugim programima, u raznim okruzenjima i situacijama. Nekim ljudima Illustrator sluzi za izradu logotipa, drugima za izradu reklama koje se prostiru preko cele strane, dok neki pomocu Illustratora prave citave reklamne panoe. Kroz ovu knjigu prikazane su razlicite realne situacije i primeri koji zaista doprinose boljem razumevanju tema.
CD disk s ilustracijama i ekskluzivnim dodatnim programima. CD sadrzi ilustracije iz ove knjige uradjene u Illustratoru, kao i nekoliko demo programa. Osim toga, na CD-u se nalaze besplatni filtri Doodle Jr. i VectorFrame. I posto ni to nije bilo dovoljno, na CD su, samo za vas, stavljeni gotovi filtri firme Adobe cije postojanje su hteli da zataje.
Najpotpunije informacije za nadogradnju na prethodne verzije. Dodaci E (Precice za Macintosh) i F (Precice za Windows) objasnjavaju drugacije i nove precice. Dodaci C (Sta je novo u Illustratoru za Macintosh) i D (Sta je novo u Illustratoru 7 za Windows) prikazuju sve nove mogucnosti i izmene postojecih sa referencama na materijal kojim su podrzane u knjizi.
Ne morate biti umetnici, racunarske akrobate niti bilo sta drugo da biste naucili Illustrator iz ove knjige. Bez obzira na vase iskustvo s Illustratorom, bez sumnje ce se i za vas naci nesto novo sto biste isprobali i usput naucili.
Kako da iz ove knjige izvucete najvise sto mozete
Postoji nekoliko stvari koje bi trebalo da znate pre nego sto duboko zaronite u vektorsku grafiku u Adobe stilu.
Verzije. Kada vidite rec Illustrator, znajte da se to odnosi na sve verzije Illustratora. Kad iza reci Illustrator stavljam brojku, receno se odnosi samo na tu verziju. Brojevi verzija u softverskoj industriji menjaju se brze nego sekvence u akcionim filmovima, pa verzija 7.0 moze postati verzija 7.0.1, 7.1, 7.2 ili neka druga pre nego sto vi to saznate. Kad govorim o verziji 7, mislim na verziju 7.x, gde je x bilo koji broj. Kad Adobe izda verziju 8 ili prvo znacajno poboljsanje, pojavice se i novo izdanje ove knjige da vas uputi u nova zbivanja.
Komande iz menija i sa tastature. Da bih oznacio komandu iz menija, napisacu ovako: naziv menija >> komanda, na primer, File >> Save. Ako se komanda nalazi u podmeniju, pisace naziv menija >> naziv podmenija >> komanda, na primer, Filter >> Distort >> Roughen. Ako komanda moze da se zada sa tastature, to cu napomenuti kako za Macintosh tako i za Windows verziju. Na primer, za Save se koristi Command- S na Macu, sto cu napisati kao -S ( odgovara simbolu na vasoj tastaturi). Na drugim tasterima za Mac pise Option, Shift, Control i tako dalje. U Windows verziji, za Save se koristi "Control+S" (sto odgovara tasteru Control na Windows tastaturi).
Ovo nije roman. Ma koliko zeleo da vam priustim intrigirajucu radnju, suptilno izvajane likove, poruke koje se provlace kroz pricu, ipak nicega od toga nema u ovoj knjizi (ako ima, svakako mi javite). Postoje dva zaista dobra nacina da se sluzite ovom knjigom:
- Pronadjite ono sto vas interesuje u sadrzaju ili indeksu i pozabavite se datim odeljkom. "Procesljajte ga" i ponovite ako treba.
- Stalozeno i polako prodjite sopstvenim tempom kroz celu knjigu, isprobavajuci primere i tehnike kad naidjete na njih. Knjiga je zamisljena da se cita na ovaj nacin; svako sledece poglavlje nadovezuje se na prethodno.
Zabavite se. Ova knjiga je dobronamerna i ozbiljna, iako sam uspeo da ubacim dosta kalambura (rotirajte sliku sve dok se ne nakrivite) i glupih viceva Koliko je onih koji rade u FreeHandu potrebno da se nacrta sijalica? Troje. Jedan za racunarom, jedan koji telefonom trazi pomoc od tehnicke podrske Macromedije i jedan koji se vraca u prodavnicu da zameni FreeHand za Illustrator. Naravno, pokazacu vam u poglavlju 10 kako da nacrtate sijalicu koja izgleda veoma realisticno, a skracena varijanta se nalazi u delu o bojama.
Sta je racunarska knjiga bez ikona?
Nepostojeca, uglavnom. Nisam bas doktor za ikone ali sam ipak uveo pet u ovo izdanje, sto bi citanje moglo uciniti malo lepsim i korisnijim.
Ova ikona ukazuje na neku vrstu tajne moci koja vam je neophodna da biste crtali ilustracije u velikom stilu.
Da li ste znali da je drugo izdanje ove knjige bila najprodavanija knjiga o Illustratoru 6? Slicne poslastice, oznacene su ovom ikonom. Mogu biti zanimljive, ali nece povecati vasu vestinu koriscenja Illustratora. To je samo nesto sto sam mislio da biste mozda zeleli da znate.
Opasnost, Robinsone. Kada bi robot Robi radio u Illustratoru, proucio bi sve o mogucim opasnostima i kako da ih izbegne.
Ovo su pravi mali dragulji od informacija dati u obliku izdvojenih dijaloga tipa simpaticnog caskanja. Tuluz je ime kojim sam se predstavljao na America Online kada sam bio predsedavajuci diskusije Illustrator SIG. Trebalo bi da se pitate sta sam zaboga radio izmedju druge i dvanaeste godine\xc9
Ova ikona oznacava novitete u ovoj verziji Illustratora.
Sta je u knjizi?
Deo I: Uvod u Illustrator. U ovom delu vam skrecem paznju na tacke i kontrolne rucice. Naucicete kako da obojite predmete, kako da im uklonite boju, ili kako da izbrisete predmete kada vam se ne svidjaju. Pokazacu vam i kako da prilagodite Illustrator da biste u njemu radili brze i bolje.
Deo II: Stavljanje Illustratora u pogon. Nekoliko poglavlja ce vas poduciti da radite slovima i na finom podesavanju onih putanja koje ste nacrtali u Delu I. Ovaj deo sadrzi i zdravu dozu teske materije: slozene putanje, maske, slivanje, prelivi, sare i grafovi.
Deo III: Filtri i dodatni programi. Ovde tek nastaje prava zabava, kad pocnete da uvrcete i bojite pomocu filtara i ugradjenih dodatnih programa. Zatim, tu je i citavo poglavlje o VectorToolsu (poglavlje 14) i jedno o dodatnim programima i filtrima drugih firmi kao sto su CADtools, VectorEffects i Stylist, ali i drugi filtri za Photoshop.
Deo IV: Vladanje Illustratorom. U ovom delu je sama srz problema. Prikazane su vruce teme kao sto su koriscenje Illustratora na Webu, stampanje i tehnike za izradu fantasticne grafike.
Deo V: Dodaci. Ima devet dodataka koji sadrze informacije o instaliranju Illustratora, koriscenju CD diska, novinama u Illustratoru 7, precicama, kontekstnim menijima i problemima. Tu je i vodic za razne korisne izvore informacija o Illustratoru.
Oj, Ted!
Sve komentare o knjizi posaljite na adresu:
(IB7 je moj akronim za Illustrator 7 Bible.)
Dobijam tone elektronske poste od mojih vernih, inteligentnih citalaca i pokusavam da odgovorim na svaku poruku. Medjutim, cesto sam u vremenskom tesnacu, pa mozete steci utisak da vas ignorisem. Molim vas, verujte mi da odgovaram na e-postu kad mogu, iako postoje periodi kada sam pritisnut rokovima i jednostavno ne mogu sve da postignem. Ili je to ili vecito dremam\xc9
A kad ste vec u kibernetickom svetu, zastanite kod VectorVilla, jedinog mesta posvecenog vektorskoj grafici, na adresi:
http:/www.bezier.com/vectorville
Mozete jos da posetite i:
Pomozite da Illustrator bude bolji
Dobro, do sada ste valjda shvatili da ja naprosto obozavam Illustrator. Ali uvek postoje stvari koje se mogu uciniti da program bude vise prijateljski nastrojen, funkcionalniji, jednom recju bolji.
Ako imate takvu ideju, posaljite je, molim vas, elektronskom postom na:
Posaljite i meni kopiju vase elektronske poruke (IB7@bezier.com). Voleo bih da znam koje mogucnosti biste zeleli da vidite u buducim verzijama, ako budu i kad budu nastale.
Adobe slusa svoje korisnike i sto je vise citalaca koji traze neku mogucnost, veca je verovatnoca da ce ona biti uneta u sledecu verziju Illustratora. Menadzeri Illustratora zeljno ocekuju sugestije.
Pomozite da VectorTools bude bolji
Shvatili ste da se meni zaista, zaista svidja (ljubav je prejaka rec) VectorTools. Ako mislite da postoji neki nacin da se poboljsaju postojece komponente, ili ako postoji neki dodatni program koji biste zeleli da bude ugradjen, posaljite elektronsku poruku na adresu:
suggestions@extensis.com.
Posaljite i meni jednu kopiju (IB7@bezier.com).