Биће као есхатолошка заједница
Стварање света и човека, оваплоћење Христово и заједница с њим у Евхаристији, јесу типови и иконе будућег Царства Божијег. То још увек није истинито постојање створених бића, зато што још увек није остварено васкрсење мртвих у Христу. Свети Максим Исповедник пише да се све креће ка последњем циљу, ка сједињењу с Богом у есхатолошком Христу. То је будуће стање створених бића, тј. то је будуће васкрсење мртвих у Христу и живот вечни, што се још увек није догодило. У овој студији смо покушали да дамо одговор на питање шта је есхатон и у каквом су односу хришћанска есхатологија и хришћанска онтологија, као и у каквом односу стоје ове две теме са еклисиологијом, са садашњим начином постојања Цркве. Црква постоји у свету да би спасла свет, не толико оним што чини и говори, колико оним што она јесте, а њено биће извире из есхатона. Ту онтолошку поруку, која је уско повезана са есхатоном, носи целокупно учење Цркве, а посебно њен литургијски догађај.
САДРЖАЈ
Увод, 5
СВЕТИ ДУХ И ЕСХАТОН, 19
Делатност Духа и пројава Царства Божијег, тј. есхатона у историји, 26
Библијска сведочанства о есхатону, 29
Дух Свети доноси есхатон у историју у Христу, 29
Христос, Свети Дух и есхатон, 30
Оваплоћење Христово и есхатон, 31
Христос је син Божији који је постао човек, 33
Учење светих отаца о личности, 36
Личност сина Божијег је по оваплоћењу постала и личност створене природе, 42
Личност Исуса Христа пројављује у заједници с Богом Оцем и са људима, 44
Творевина остварује бесмртност у Христу, 46
Хришћанско схватање постајања света, 46
Ако је свет створен ни из чега, онда је подложан смрти, 54
Бог је створио свет у односу на Христа, 64
Тајна Христова је догађај слободног јединства Бога и човека, 71
Стварање човека по икони и подобију Божијем, 74
Виђење грехаиз перспективе есхатона, тј. Тајне Христове, 89
Првородни грех, 91
Последице човековог пада, 102
Последице пада првог човека по Христа, страдање и смрт Христова, 107
Васкрсење Христово је дело Духа Светог, 112
Васкрсли Христос и Евхаристија, 115
Закључак, 117
ДУХ СВЕТИ И ЦРКВА КАО ЕСХАТОЛОШКА ЗАЈЕДНИЦА, 120
Христос и заједница Св. Духа, 120
Св. Дух сједињује људе са Христом и ствара евхаристијску заједницу, 121
Структура Царства Божијег и структура Евхаристије, 133
Личност Евхаристије је син Божији - Христос, 140
Евхаристија и црква, 146
Евхаристија као пројава Цркве, 146
О светости Цркве, 151
Онтолошке последице евхаристијског начина постојања по човека и природу, 158
Евхаристија је икона Бога и Божијег постојања, 164
Закључак, 167
СХВАТАЊЕ ЕСХАТОНА У ПАТРИСТИЧКОМ ПЕРИОДУ, 173
Јелинска онтологија, 175
Платонова теорија о постојању света, 178
Оригенистичко схватање постојања света и есхатон, 184
Схватање есхатона у делима отаца после Оригена, 190
Учење Св. Максима о истинском постојању створених бића у есхатону тј. у Христу, 192
Евхаристија и будуће Царство Божије (учење св. Максима), 198
Схватање есхатологије код западних Хришћана, 212
Општи закључак, 219
Литература, 242
Детаљни подаци о књизиНаслов: Биће као есхатолошка заједница
Издавач: Одбор за просвету и културу Епархије пожаревачко-браничевске
Страна: 248 (cb)
Писмо: ћирилица
Формат: 21 cm
Година издања: 2008
ИСБН: 978-86-87329-00-3