MIKRO KNJIGA
    od 1984. god.
    Knjige▹PravoslavljeДостојевскиPravoslavljeСвети оциЈустин Поповић

    Prikaži 7 puta
    veću sliku


    Филосoфија и религија Ф. М. Достојевског: Достојевски о Европи и Словенству
    Достојевски није увек био савремен, али је увек савечан.Савечан је кад мисли о човеку, кад се мучи проблемом човека, јер се страсно баца у неизмерне дубине његове и жудно тражи све што је бесмртно и вечно у њему.


    САДРЖАЈ

    ПРВИ ДЕО

    Увод, 7

    Ђаводисеја
    Борба за личност, 19
    Бунт а) непримање света, 30
    Бунт б) непримање Христа, 44
    Творци човеко-бога, 52
    Тајна атеистичке философије и анархистичке етике, 68
    Достојевски - легеон, 81

    Православна теодисеја
    Једина утеха човечанства, 93
    Над тајном пшеничног зрна, 109
    Философија љубави, 130
    Највиши синтез живота, 149
    Тајна Европе и Русије, 174
    Закључак, 210


    ДРУГИ ДЕО

    Предговор, 223

    Достојевски пред вечним проблемима,225

    Ђаводицеја - Од човекомиша до човекобога
    Најочајнији међу очајницима, 239
    Бунт а) Непримање света, 252
    Бунт б) Непримање Христа, 268
    Идеолози и творци новог човека, 285
    Тајна атеистичке философије и анархистичке етике, 307
    Досојевски - легион, 326

    Православна теодицеја
    Једино решење вечних проблема, 339
    Над тајном пшеничног зрна, 357
    Философија љубави и сазнања, 383
    Највиша синтеза живота, 404
    Тајна Европе, 434
    Тајна Русије, 454
    Тајна Свесловенства и Свечовечанства, 476
    Тајна европског човека и словенског Свечовека, 485
    Достојевски - свечовек, 494

    ПОГОВОР, 510

    Увод

    Достојевски није увек био савремен, али је увек савечан. Са-вечан је кад мисли о човеку, кад се мучи проблемом човека, јер се страсно баца у неизмерне дубине његове и жудно тражи све што је бесмртно и вечно у њему; са-вечан је кад решава проблем зла и добра, јер се не задовољава површним, кожним, већ суштаственим решењем, које објашњава вечну, метафизичку суштину проблема; са-вечан је кад мудрује о твари, ма којој твари, јер се спушта у корен, којим се твар невидљиво укорењује у дубине вечности; са-вечан је кад се делиријумски мучи проблемом страдања, кад бурном душом својом проходи сву историју и
    преживљава трагизам њен, јер се не зауставља на трошном људском решењу проблема, већ на вечном, божанском, апсолутном; са-вечан је кад мученички истражује смисао историје, кад се пробија кроз бесмислени хаос њен, јер одбацује сваки временски, пролазни смисао историје, и усваја бесмртни, вечни, бого-човечни. За њега је Богочовек смисао и циљ историје; свечовечанство је смисао и циљ човечанства; свечовек је смисао и циљ човека, али не свечовек начињен од отпадака свих религија, већ свечовек “ Богочовек.

    Крајње решење ма ког проблема не може не зависити од последњег и апсолутног циља и смисла историје. Сваки и најмањи проблем својим животним, унутрашњим нервом залази у вечне проблеме, уткива се у њих, јер се свака твар и свако биће тајном суштине своје отиекује у бескрајност, у вечност. Сва васељена је обучена у тајну, сва васељена и свака твар. То мученички осећа Достојевски, и хиљадооком душом својом нетремице бди над тајном света, бди и непрестано тврди: све је тајна, све је загонетка, све су тајне у органској међусобној вези. Све загонетке и све тајне чине један недељив организам, чије је срце - Бог. In ultima linea, све се тајне, сви се проблеми своде на два централна, „вечна проблема“, - мисли Достојевски, - на проблем егзистенције Бога и бесмртности душе. Они имају у себи страшно много центрипеталне силе, којом привлаче к себи све остале проблеме, подређују их себи и условљавају њихово решење. Од решења вечних проблема зависи решење свих осталих проблема, - учи Достојевски. Решење једног вечног проблема садржи у себи решење и другог. Они се увек крећу у правој сразмери. Ако има Бога - душа је бесмртна; ако нема Бога - душа је смртна.

    Решење тих вечних проблема је главна мука за све негативне и позитивне хероје Достојевскога. Кроз њих они приступају свима осталим проблемима; без њих они су немислими, као што је немислим и сам Достојевски. „Егзистенција Бога је главно питање, - пише Достојевски Мајкову, - којим сам се ја свесно и несвесно мучио целог свог живота“. - Хероји Достојевскога су оваплоћење те главне муке, тог главног питања. Њихова је животна брига, њихово је неизбежио занимање — решавати то главно, то вечно питање: има ли Бога, има ли бесмртности? Без тих питања - они су немогући; ван њих - они су несвоји. „Ја не могу о другом, - исповеда се Кирилов, - ја сам целог живота о једноме мислио. Мене је Бог целог живота мучио“. Добри, несрећни Мића плаче, рида и страсно се Аљоши исповеда: „Мене Бог мучи. Једино то и мучи“. - И сви остали се муче Богом; све њих разједа та страшна, та вечна мука. Посредно или непосредно, сви они сав живот свој своде на решен»е лроблема егзистенције Бога, и бесмртности душе. „Искание Бога“ је, по мишљењу Достојевског, циљ свих, не само личних, већ и народних покрета, циљ историје човечанства.

    Позитивно или негативно решење вечних проблема детерминира сав живот човечји, сву »вегову философију и религију, сав морал, сав смисао живота, - то је основно убеђење Достојевскога. Негативно решење тих проблема, изражено формулом: нема Бога, нема бесмртности, сачињава суштину свих негативних Достојевскових хероја; позитивно пак: има Бога, има бесмртности, сачињава суштину његових позитивних хероја. Негативно решење вечних проблема неминовно повлачи за собом негативна решења свих осталих проблема; окренуто ка људима, ка твари, оно се пројављује као нихилизам. Нихилизам и није друго до примењени атеизам. Из философије атеизма неминовно истиче морал нихилизма. То Достојевски доказује путем новим и живим; својим генијалним психолошким анализама и доказима он изнуђава признање да је нихилизам неминовна последица атеизма. Ако нема Бога, ако нема бесмртности, нема ни врлине; у том случају - све је дозвољено.

    Позитивно решење вечних проблема психолошки омогућава решење осталих проблема; окренуто ка људима, ка твари, оно се пројављује као љубав. Љубав је примењено осећање Бога и осећање личне бесмртности. Душа позитивних хероја Достојевскових је изаткана од таквих осећања; отуда је сав њихов живот прекрасно боготкано ткиво. Срца су њихова испуњена Богом и бесмртношћу, и све што из њих излази - божанско је и бесмртно. Ако има Бога, ако има бесмртности, права љубав је реална могућност; без тога - права љубав је
    психолошки и онтолошки немогућа могућност.

    Свако осећање, сваку мисао, сваки душевни покрет, Достојевски продужава до крајњих граница, да их затим стопи са вечним проблемима. Сваки проблем, који пронесе кроз метежни дух свој, Достојевски органски сједињује са вечним проблемима, и мучи се њиме док му са гледишта вечности не пронађе вредност. Вечност даје смисао времену; завршно решење ма ког проблема, и изналажење праве вредности ма кога или ма чега, могуће је једино sub speciae aeternitatis, но никако и никада sub speciae temporis.

    Вечни проблеми нису наметнути човеку, већ су иманентни духу људском. Човек је природом својом колико физичан толико и мета-физичан. У самој ствари, ништа није метафизичније од физичког. Преведено на језик Достојевскога то би гласило: ништа није фантастичније од стварности, од реалности. Корење ма каквог физичког процеса увек остаје сакривено у метафизичкој суштини космоса. И сама физика је у основи матафизична, јер се оснива на хипотези о етру, који је ...


    Детаљни подаци о књизи
    Наслов: Филосoфија и религија Ф. М. Достојевског: Достојевски о Европи и Словенству
    Издавач: Манастир Ћелије
    Страна: 510 (cb)
    Povez: тврди
    Писмо: ћирилица
    Формат: 24 cm
    Година издања: 1999
    ИСБН:
    RASPRODATO
    Nije u planu obnavljanje izdanja





    Kupljeno uz ovu knjigu

    Тумачење посланице Ефесцима Светог апостола Павла
    3200 din.

    Тумачење посланице Филипљанима и Колошанима Светог апостола Павла
    980 din.

    Тумачење посланица Галатима и I и II Солуњанима Светог апостола Павла
    1180 din.

    Тумачење посланица Прве и Друге Светог апостола Павла
    1430 din.

    Баћушка Олег Стењајев: Како се спасавати у доба апокалипсе
    1590 din.

    Омилије: Тумачење јеванђеља
    1000 din.

    Ocene i mišljenja čitalaca
    Budite prvi koji će svoje mišljenje podeliti sa drugima (morate biti prijavljeni)


    Pitanja, odgovori, mišljenja...
    Prijavite se ovde i pošaljite vaša mišljenja i pitanja našim urednicima i čitaocima

    Poruku poslaoPoruka
    MIKRO KNJIGA D.O.O.
    Kneza Višeslava 34, 11030 Beograd, Srbija
    e-pošta: prodaja(а)mikroknjiga.rs
    Komercijalna banka: 205-33117-65
    Matični broj: 07465181
    Šifra delatnosti: 5811
    PIB: 100575773
    Dokumenti o identifikaciji

    © Mikro knjiga 1984-2024