FIZIKA 1 - ZBIRKA ZADATAKA SA PRIRUČNIKOM ZA LABORATORIJSKE VEŽBE
za prvi razred četvorogodišnjih srednjih stručnih škola
8. preštampano izdanje - 2024 god.
Autori:
- Milan O. Raspopović
- Tatjana M. Bobić
FIZIKA KROZ ZADATKE nastava fizike ne može biti uspešno
ostvarena, bez obzira na to koji je nivo u pitanju, ako teorijska
predavanja ne dobiju praktični smisao i konkretizaciju pri izradi
zadataka, određenih eksperimenata i laboratorijskih vežbi.
Međusobna povezanost raznih pojmova i veličina i primena fizičkih
zakona najočiglednije se pokazuju pri izradi zadataka.
Originalnost i samostalnost učenja i sposobnost promišljanja
najviše dolaze do izražaja upravo pri rešavanju zadataka. Razna
takmičenja i prijemni ispiti iz fizike potvrđuju i značaj zadataka
u nastavi ovog predmeta.
Zadaci su grupisani po nastavnim temama i poređani po „težini“.
u okviru svake nastavne teme, jedan deo zadatka je dat sa kompletnim
postupkom rešavanja, a drugi deo je ostavljen učeniku za samostalan
rad.
Za sve zadatke−pitanja postoje rešenja ili odgovori, ali zbog
posebnog zadovoljstva, podsticanja vaše misaone aktivnosti i
sticanja samopouzdanja, najpre sami pokušajte da dođete do rešenja,
a zatim rezultat uporedite sa ponuđenim odgovorom.
Sadržaj zadatka−pitanja je tako odabran da ukazuje na široku
primenu fizičkih pojmova i zakona kojima se one pokoravaju kako u
tehnici, tako i u svakodnevnom životu.
Stečeno znanje postaje naša svojina tek kada ga primenimo u
konkretnim slučajevima u osvajanju novog saznanja ili rešavanju
praktičnih i svakodnevnih problema.
Čisto teorijsko znanje je apstraktno, formalno i pasivno. Da bi
ono postalo konkretno, aktivno i primenljivo, treba ga potkrepiti
rešavanjem zadataka, demonstracionim ogledima i laboratorijskim
vežbama. Time se uvećava ne samo kvalitet stečenog znanja, nego se
povećava i njegova trajnost.
Skrećemo pažnju na neophodnost analize rezultata dobijenih u
rešavanju zadataka−pitanja, potrebno je ustanoviti da li dobijeni
rezultati imaju fizičku realnost, smisao i proveriti merne jedinice
za pojedine vrednosti veličina. kako se dati rezultati mogu uopštiti
i primeniti na rešavanje sličnih problema? koliko i kako se mogu
iskoristiti u sticanju novih saznanja i rešavanju praktičnih
zadataka ne samo u domenu fizike, nego i u oblasti drugih nauka?
Nadamo se, dragi učenici, da ćete, učeći fiziku rešavanjem
zadataka i izvođenjem eksperimenata i laboratorijskih vežbi,
doživeti i osetiti bar deo onog uzbuđenja, radosti i borbe ljudskog
uma, koje doživljava fizičar nastojeći da što bolje razume
zakonitosti prirode.
Autori