Marketing poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda
Predgovor
Proizvođači poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda su zainteresovani za ostvarivanje boljih ekonomskih rezultata poslovanja uz smanjivanje rizika što se može postići adekvatnim marketing menadžment odlukama u poslovnom ambijentu koji dobrim delom stvara država. Zadovoljavanjem potreba potrošača proizvođač stvara sebi prostor na tržištu te u svom marketing menadžmentu mora poći sa stanovišta šta treba da zna, da želi, da ume, da hoće, da može, da planira, da predvidi i da učini da bi njegovo poslovanje bilo optimalno u uslovima okruženja u kojem deluje i u funkciji racionalnog korišćenja trajno obnovljivih resursa. Razume se da prehrambena privreda polazi od „održivog razvoja koji je osnova politike zaštite životne sredine i postiže se prilagođavanjem ljudske delatnosti strukturi i dinamici životne sredine, a to znači onaj razvoj koji zadovoljavanjem potreba sadašnjih generacija ne ugrožava prava i mogućnosti sledećih da to ostvare za sebe”(Deklaracija o životnoj sredini i razvoju, Rio de Žaneiro, 1992).
Proizvođač-preduzetnik poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda polazi od stava da ako prodaja proizvoda ima presudan uticaj na poslovanje onda je marketing orijentacija dominantan činilac uspeha, a za to su potrebna znanja u vođenju marketing orijentisane proizvodnje.
Autor se trudio, zahvaljujući dugogodišnjem radu i akumuliranom iskustvu, da izabere najznačajnija saznanja i prezentira ih na razumljiv način i prihvatljiv po koncepciji izlaganja. Knjiga je namenjena svakoj osobi koja želi da stekne i proširi znanja iz marketinga poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda, kao udžbenik studentima dodiplomskih i poslediplomskih studija, a može biti od koristi menadžerima u malim i srednjim preduzećima prehrambene struke.
Autor se zahvaljuje recenzentima i saradnicima koji su svojim radom doprineli da knjiga-udžbenik bude pripremljena i objavljena.
Posebno se zahvaljuje preduzećima - sponzorima bez čije materijalne pomoći knjiga ne bi bila dostupna javnosti.
Autor
Sadržaj
PREDGOVOR, 11
UVOD, 13
OSNOVE MARKETING KONCEPTA
1. KONCEPTI POSLOVANJA PRlVREDNOG SUBJEKTA, 15
1.1. Specifičnosti marketinga poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda, 22
1.2. Pojam, značaj i koncept marketinga, 26
2.1. Marketing kao ekonomski proces, 27
2.2. Marketing kao poslovno-upravljačka logika, 29
2.3. Marketing kao operatvina funkcija, 30
2.4. Šta se podrazumeva pod pojmom marketing, 31
OSNOVE ZA MARKETING ODLUČIVANJE
2. TRŽIŠTE, TIPOLOGIJA TRŽIŠTA I SEGMENTACUA, 35
2.1. Tržište - specifičnosti tržišta poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda, 35
2.1.1. Osnovne karakteristike tržišta poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda, 38
2.2. Tipologija tržišta, 41
2.3. Dimenzije tržišta, 47
2.4. Segmentacija tržišta, 48
2.4.1. Segmentacija triišta poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda, 51
2.4.2. Osnove segmentacije triišta reprodukcione potrošnje, 57
3. TRAŽNJA - SHVATANJE POJMA I DEFINISANJE TRAŽNJE, 59
3.1. Činioci koji determinišu tražnju, 60
3.1.1. Potrošač kao činilac tražnje, 65
3.1.2. Dohodakkao činilac tražnje, 71
3.1.3. Cena kao činilac tražnje, 74
3.1.4. Cena supstitucionog ili komplementamog proizvoda, 76
3.1.5. Navike potrošača ili drugi relevantni činioci tražnje, 77
3.1.6. Sagledavanje tražnje, 82
4. PONUDA, 85
5. TRGOVINSKA MREŽA, 92
5.1. Sabiranje tržnih viškova - otkupna trgovinska mreža, 92
5.2. Trgovinska mreža na veliko, 93
5.2.1. Privredni sajmovi i izložbe, 96
5.3. Trgovinska mreža na malo, 98
5.3.1. Sistem prodaje prema načinu usluživanja kupaca, 98
5.3.2. Sistem prodaje prema asortimanu robe u prodavnicama, 99
5.3.3. Prodavnice ostalih savremenih sistema prodaje, 100
5.3.4. Kako odabrati prevoznika (špeditera), 102
INSTRUMENTI MARKETING MIX-A
6. PROIZVOD, 106
6.1. Klasifikacija proizvoda., 107
6.2. Životni ciklus proizvoda., 110
6.3. Definisanje cilja i politike proizvoda, 115
6.3.1 Optimalna struktura proizvoda kao cilj politike proizvoda, 116
6.3.2. Moguće politike proizvoda, 118
6.3.2.1. Modifikacija proizvoda, 119
6.3.2.2. Diferenciranje proizvoda, 120
6.3.2.3. Diversifikacija proizvoda, 121
6.4. Inoviranje proizvodnog programa, 122
6.4.1. Konkretizacija pojma novogproizvoda i kriterijum klasifikacije, 123
6.5. Proces razvoja novih proizvoda, 126
6.5.1. Prikupljanje i odabiranje ideja za nove proizvode, 129
6.5.2. Faza ekonomskih analiza, 132
6.5.3. Razvoj novog proizvoda, 135
6.5.4. Testiranje novog proizvoda, 140
6.5.5. Komercijalizacija novog proizvoda, 142
6.6. Kvalitet i propisi kvahteta poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda, 146
6.6.1. Obeležavanje proizvoda, 155
6.6.2. Kontrola kvaliteta, 156
6.7. Portfolio (BCG) koncept proizvoda, 158
7. CENA, 169
7.1. Faktori koji utiču na politiku cena, 162
7.1.1. Troškovi kao faktor politike cena, 162
7.1.2. Ponuda i tražnja kao činilac obrazovanja cena, 164
7.1.3. Mere i politika države kao faktor politike cena, 158
7.2. Metode formiranja cena, 169
7.2.1. Formiranje cena za nove proizvode, 171
7.3. Obeležja promena cena poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda, 173
7.4. Kretanje cena poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda, 177
7.4.1. Teorema paukove mreže (Kobveb teorema)
8. DISTRIBUCIJA, 184
8.1. Širina ili intenzitet distribucije, 185
8.2. Izbor kanala distribucije poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda, 187
8.3. Kupoprodajni ugovor, 193
8.3.1. Zaključtvanje kupoprodajnog ugovora, 194
8.3.2. Prestanak kupoprodajnog ugovora, 199
8.4. Klauzule INKOTERMS, 200
9. PROMOCUA, 211
9.1. Lična prodaja, 212
9.2. Publicitet, 214
9.3. Privredna propaganda, 215
9.3.1. Troškovi fizdaci) i uspešnost privredne propagande, 218
9.3.2. Kreiranje i planiranje privredne propagande, 222
9.4. Ostali oblici unaprcdenja plasmana - „ Public Relations”, 224
9.4.1. Pojmovi u medunarodnoj praksi public relations, 226
9.5. Integrisana maiketing komunikacija (IMC), 229
MEĐUNARODNl MARKETING, 231
UPRAVLJANJE MARKETING AKTIVNOŠĆU PROIZVOĐAČA POLJOPRIVREDNIH I PREHRAMBENIH PROIZVODA, 238
KLJUČNE REČl: na srpskom, engleskom i jezicima narodnosti, 253
LITERATURA, 259
O autoru
Prof. dr Desanka Božidarević rođena je 1.1.1938. godine u Novorn Sadu. U istom mestu završila je osnovnu školu i gimnaziju. Na Poljoprivredni fakultet u Novom Sadu upisala se 1957/58. godine gde je diplomirala školske 1960/61. godine. Posle položenih prijemnih ispita upisala se školske 1962/63. godine na magistarski kurs Ekonomike poljoprivrede ekonomskog fakulteta u Beogradu i magistrirala 1967. godine. Doktorsku disertaciju odbranila je 1970. godine na Poljoprivrednom fakultetu u Novom Sadu. Prvi strani jezik je nemački a služi se engleskim i ruskim. U cilju potpunijeg usavršavanja bila je školske 1963/64. godine na jednogođišnjem školovanju u SR Nemačkoj u Institutu za tržište poljoprivrednih proizvoda (Institut fur 1 and wi rtschaftl iche Marktlelne der Universitat Gottingen).
Sistematsko sticanje stručnog, naučnog i pedagoškog obrazovanja nastavila je kako u zemlji tako i van granica. Boravila je duže ili kraće vreme u poznatim institucijama; u Engleskoj (tri meseca), u institutima za proučavanje tržišta poljoprivredno-prehrambenih proizvoda i marketinga (Newstle, Bradford, London, Ipswich) i studijskim boravcirna u SAD, SR Nemačkoj, Italiji, Čehoslovačkoj i Francuskoj.
Radna aktivnost Autora je u okviru Instituta za ekonomiku poljoprivrede i sociologiju sela Poljoprivrednog fakulteta u Novotn Sadu.
Istraživački rad je prezentiran u 114 naučnih radova saopštenih na domaćim i inostranim skupovima i objavljenim u časopisima, 12 monografija, 4 udžbenika, 19 studija i brojnim populamim člancima i prikazima knjiga.
Učestvovala na mnogobrojnim kongresirma i stručnim skupovima u zemlji i inostranstvu.
Za svoj rad u struci i drušvu dobila je niz društvenih priznanja. Član je mnogih strukovnih udruženja.
Detaljni podaci o knjiziNaslov: Marketing poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda
Izdavač: Пољопривредни факултет у Новом Саду
Strana: 268 (cb)
Povez: meki
Pismo: latinica
Format: 16,5x24 cm
Godina izdanja: 2002
ISBN: 86-7520-011-0