Menadžment za kulturu
PREDGOVOR
Sa velikim entuzijazmom smo pristupili pokušaju da putem ove knjige približimo našim čitaocima spoj dve, na prvi pogled, udaljene teme: menadžment i kulturu. Menadžment shvaćen u najširem značenju kao upravljanje bilo kojim entitetom (sobom, porodicom, organizacijom, državom), nije samo tekovina civilizacije nego i uslov njenog daljeg opstanka. Jedan od centralnih problema na početku XXI veka je upravo problem kako da se opstane i izgradi željena budućnost u sve složenijem svetu koji se sve brže menja.
Menadžment se u svom rudimentarnom obliku javlja još u drevnom Egiptu, Persiji, Kini, antičkoj Grčkoj, ali se tek poslednjih decenija konstituiše kao nauka po strogim kriterijumima metodologije nauka. Teorijski modeli upravljanja umetničkim institucijama i kulturnim ustanovama i njihova praktična primena mogu se smatrati još mladom disciplinom. To ne znači da se do sada pozorištima, muzejima i drugim organizacijama nije upravljalo. Naprotiv. Iz iskustava i istorije kako uspešnih, tako i neuspešnih institucija ove vrste možemo selekcionisati mnogo dragocenih elemenata za modernu teoriju menadžmenta za kulturu.
Jedna od osnovnih postavki profesora dr Isaka Adižesa je upravo insistiranje na izgradnji specifičnog menadžmenta za kulturu umesto manje ili više neuspešnog presađivanja modela i principa upravljanja iz industrijskih ili poslovnih organizacija. Razvoj kulture je od životnog značaja za napredak bilo kog društva i zbog toga zavređuje najveću pažnju da se unutar kulturnih institucija i oko njih stvori sistem koji će ih podržavati. Kreativno haotično stvaranje, u kućama koje se bore za preživljavanje u oskudnim uslovima, treba da se pretvori u organizovan i stimulativan ambijent čija je osnovna svrha da svojim proizvodima i/ili uslugama uzdiže svest društva.
Osnovna namera nam je bila da ponovo štampamo knjigu koja se u svom prvom izdanju (1996. godine), sticajem okolnosti, pojavila pre njenog prvog izdanja u SAD. Dakle, radilo se o svetskoj premijeri knjige jednog od najuglednijih teoretičara i konsultanata u oblasti menadžmenta današnjice. Sem toga, profesor Adižes je bio osnivač i rukovodilac prvog programa za menadžere u oblasti kulture, koji je 1969. godine počeo da se izvodi na University of California at Los Angeles (UCLA).
Knjiga predstavlja skup eseja sa studijom slučaja nastalih u dužem vremenskom periodu koji nisu ništa izgubili na svojoj aktuelnosti. Esej - “Umetnost, društvo i administracija: uloga i obuka umetničkih administratora” je nastao u saradnji sa William McWhinneyem. Čitaoci koji se do sada nisu susreli sa Adižesovim učenjem, mogu da steknu uvid u konceptualne osnove njegovog pristupa menadžmentu u Prilogu - u kratkom eseju “Osnovni principi upravljanja”.
Knjiga je namenjena svima koji rade u sferi kulture, koji imaju upliv u kulturna zbivanja i koji žele da svoja menadžerska znanja prošire i sa ovom oblašću. Ona predstavlja pokušaj davanja preliminarnog odgovora na pitanja sa kojima se susreću upravnici i direktori kulturnih ustanova, oni koji u njima rade ili su sa njima povezani.
Ova oblast je još uvek u povoju i tek se očekuju sveobuhvatna, sistematska istraživanja pre nego što se saznanja u ovom području proglase za “definitivna” (ako je to uopšte ikada moguće ostvariti).
Smatrali smo da je za naše prilike interesantnije objaviti knjigu u skraćenom obimu bez poglavlja koja sadrže sofisticirane analize bilansa stanja i bilansa uspeha umetničkih kuća i naučna razmatranja pojmova i koncepcija upravljanja izlagana u visokoakademskom stilu. Takođe je izostavljen veći broj tabela koje precizno prikazuju finansijske pokazatelje poslovanja, kao i niz detalja koji su prisutni u studijama slučajeva poslovnih organizacija. Cilj nam je bio da popularišemo ovu oblast, a ne da čitaoca zamaramo prevelikom detaljnošću. Prevashodno smo želeli da ponudimo našoj javnosti knjigu koja će popuniti deo praznine u ovoj oblasti i koja ce nadahnjujuće delovati na njene čitaoce.
Interesovanje za prethodna izdanja koja su rasprodata i komentari koji su usledili pokazali su da je naša javnost dobro prihvatila ovu knjigu i da su zahtevi za još jednim izdanjem opravdani.
Shvatajuci da ova publikacija ne daje odgovore na sva pitanja i probleme koji se javljaju u menadžmentu za kulturu, nadamo se da će ona inspirativno delovati na mnoge menadžere koji kreiraju sopstvena rešenja u toj oblasti.
SADRŽAJ
Predgovor 7
Predgovor novom izdanju 11
Uloga umetnosti u postindustrijskom društvu 15
Potreba društva za umetničkim institucijama 17
Umetnost i glavne karakteristike postindustrijskog društva 20
Politika društva prema umetnosti 25
Lepe umetnosti protiv komercijalizovane umetnosti 25
Neke od prepreka lepim umetnostima 27
Koliko košta jedan umetnik? 29
Teleološke razlike 32
Tehnološke razlike 36
Zaključci 40
Post scriptum 42
Administriranje za umetnost 45
Uloga upravnog odbora 48
Položaj i uloga umetničkih administratora 49
Obrasci upravljanja 50
Uloga upravnog odbora u scenskim umetnostima:
Menadžerska analiza 55
Željena funkcija upravnih odbora 60
Organizovanje upravnog odbora 65
Sprovođenje odluka 69
Odgovornosti upravnog odbora 72
Razmišljanje o budućnosti upravnog odbora u
scenskim umetnostima 73
Umetnost, društvo i administracija:
uloga i obuka umetničkih administratora 75
Klima i misija umetničkih institucija 78
Karakteristika umetnosti kao “robe” 80
Upravljanje umetnošću 81
Organizaciona klima 82
Zona manevrisanja umetničkog administratora 84
Domeni formalnog autoriteta umetničkih administratora 85
Željene karakteristike umetničkog administratora 86
Obuka umetničkog administratora 87
Unutrašnji poslovi 88
Odnosi sa okruženjem 89
Zaključci 89
Post scriptum 91
Seattle opera - primer izgrađivanja politike
menadžmenta za umetnost 95
Produkcija - internacionalna i nacionalna opera 101
Izbor repertoara za sezonu 103
Kriterijum za selekciju repertoara 103
Prezentacija i reakcije kritike 105
Organizacija 109
Organizaciona filozofija 114
Pomoć volontera 116
Izbor volontera 116
Aktivnosti volontera 118
Druge aktivnosti 119
Problemi sa parkiranjem 119
Prodaja karata 120
Cene karata 120
Prikupljanje novca 121
Planovi o budućoj ekspanziji 121
Finansije 124
Prilog:
Osnovni principi upravljanja 127
Šta znači upravljati 129
Predviđanje kvaliteta odluka 133
Nesaglasnost uloga 135
Niko nije savršen menadžer 138
Konflikti su neizbežni i suštinski važni za dobro upravljanje 141
Efikasnost sprovođenja odluka 143
Kako da predvidimo uspeh organizacije 145
Primena na ličnom nivou 147
Primena na nivou porodice 148
Primena na nivou kompanije 148
Primena na nivou društva 149
Zaključci 149
Bibliografija 153
O autoru 155
Adizes Southeast Europe 157
Detaljni podaci o knjiziNaslov: Menadžment za kulturu
Izdavač: Asee (Adizes)
Strana: 132 (cb)
Povez: meki
Pismo: latinica
Format: 14,0 x 20,0 cm
Godina izdanja: 2006
ISBN: 978-86-7668-066-5