Нека буде светлост: стварање света и рани човек: православно тумачење Књиге Постања (Јован Златости, јеромонах Серафим Роуз, блажени Августин, Св. Јефрем Сиријски)
Светоотачко тумачење Књиге Постања и одговор на заблуде еволуционизма. Православно тумачење стварања света и настанка првих људи. Јесмо ли синови мајмуна или синови Божији? Од Светог Јована Златоуста до оца Серафима Роуза Црква кличе: "Синови смо Божји!" Идеална за храбре вероучитеље, спремне да деци сведоче истину Цркве!
САДРЖАЈ
Све си премудрошћу створио: Свети оци о књизи постања
Свети Јован Златоусти
Шестоднев (Беседе на Књигу Постања)
Омилија прва.
О почетку стварања: У почетку створи Бог небо и земљу, 7
Омилија друга
На остатак стиха: На почетку створи Бог небо и земљу, до: И би вече, и би јутро, дан један, 13
Омилија трећа
И рeче Бог: нека буде свод посред воде и да раставља воду од воде. И би тако. (Пост. 1.6-8), 20
Омилија четврта
И рече Бог: нека се сабере вода под небом на једно место и нека се појави копно. (Пост. 1.9-13), 28
Омилија пета
И рече Бог: нека буду светила на своду небеском да светле на земљи и да деле дан од ноћи: и нека постану знаци временима и данима и годинама. (Пост. 1.14-19), 34
Омилија шеста
И рече Бог: нека изведу воде гмизавце душа живих и птице које лете над земљом по своду небеском; и би тако. И створи Бог китове велике и сваку душу животиња гмизавих, које изведоше воде по врстама њиховим. (Пост. 1.20-24), 42
Омилија седма
И рече Бог: начинимо човека по слици нашој и по подобију. И нека владају рибама морским и птицама небеским и стоком и зверима и свом земљом и свим гмизавцима који гмижу по земљи. (Пост. 1.26), 50
Омилија осма
На наставак стиха: Начинимо човека по слици нашој. и против оних који питају зашто су створене звери и каква је корист од њиховога стварања, и о томе да управо то сведочи и о части указаној човеку и о неизрецивом човекољубљу Божјем, 57
Омилија девета
Савет онима који се стиде да након трпезе учествују на вечерњој служби и на наставак стиха: Начинимо човека по слици нашој и по подобију и: И створи Бог човека; по слици Божјој створи га; мушко и женско створи их. (Пост. 1.26-2.3), 63
Омилија десета
На наставак стварања: Ово је књига постања неба и земље, када би; у тај дан створи Бог небо и земљу. (Пост. 2.4-7), 72
Омилија једанаеста
И насади Господ Бог рај у Едему према истоку
и постави тамо човека кога сазда. (Пост. 2.8-14), 79
Омилија дванаеста
И узе Господ Бог човека кога сазда и постави га у рај сладости да га обрађује и чува. (Пост. 2.15-20), 85
Омилија тринаеста
А Адаму се не нађе помоћник подобан њему. И метну Бог иступљење на Адама и овај заспа. И узе једно од ребара његових и испуни плоћу место тога. И сазда Бог од ребра, које узе од Адама, жену. (Пост. 2.20-25), 92
Омилија четрнаеста
О преступу првозданих. И беху обоје наги, и Адам и жена његова, и не беше их стид. (Пост. 2.25-3.7), 100
Омилија петнаеста
И зачуше глас Господа Бога који хођаше
по рају по подне. (Пост. 3.8-19), 109
Омилија шеснаеста
И назва Адам жену своју Живот, јер је она мајка свих живих. И створи Господ Бог Адаму и жени његовој хаљине кожне и обуче их. И рече Бог: гле. Адам поста као један од нас. (Пост. 3.20-4.7), 123
Свети Јефрем Сиријски
Тумачење Шестоднева
Из тумачења Књиге постања, 133
Блажени Аврелије Августин
О Постању, 153
Јеромонах Серафим Роуз
Постање, стварање и рани човек
– православно хришћанско становиште –
Јеромонах Дамаскин
ПРЕДГОВОР ИЗДАВАЧА
Прича која је у позадини ове књиге, 183
1. Интелектуални миље у којем се формирао о. Серафим Роуз, 183
2. Од еволуционог до православног погледа на свет, 185
3. Корени еволуционизма, 188
4. Дух Светих Отаца, 189
5. Еволуција и хилијазам, 190
6. „Традиционалисти“ у корист еволуције, 191
7. Научна страна питања, 193
8. „Курс о опстанку“ и курсеви о Постању, 197
9. Планови за писање књиге, 199
10. Развој током 80-тих, 200
11. Развој током 90-тих: Филип Е. Џонсон, 201
12. Промене у православном свету, 204
13. С оне стране дарвинизма, 205
14. О овој књизи, 205
15. Превасходни допринос ове књиге савременом свету, 206
16. Човекова природа, 209
Филип Е. Џонсон
ОТАЦ СЕРАФИМ РОУЗ И НАУКА 21. ВЕКА, 212
1. Механизам еволуције: мутација и селекција, 216
2. Теза о заједничком претку, 219
3. С еволуцијом (у научном смислу) је нераздвојиво повезано безбожништво, 220
4. Закључак: Да ли нам наука може испричати истиниту причу о стварању?, 222
Јеромонах Серафим Роуз
ПРВИ ДЕО
ПРАВОСЛАВНИ СВЕТООТАЧКИ КОМЕНТАР НА ПОСТАЊЕ
Примедба уредника, 225
ПРЕДГОВОР: Зашто треба изучавати Књигу Постања?, 225
Прво поглавље
КАКО ДА ЧИТАМО КЊИГУ ПОСТАЊА
1. Приступ, 227
2. Свети Оци – наш кључ за разумевање Књиге Постања, 230
3. Основна начела нашег приступа разумевању Књиге Постања, 233
4. Дословно или символично тумачење?, 235
5. Природа текста, 238
Друго поглавље
ШЕСТ ДАНА СТВАРАЊА
1. Увод, 243
2. Општа запажања о Шестодневу, 245
3. Зашто Шест дана?, 247
Треће поглавље
ШЕСТ ДАНА (дан за даном)
1. Дан први (Пост. 1.1-5), 250
2. Дан други (Пост. 1.6-8), 257
3. Дан трећи (Пост. 1.9-13), 260
4. Дан четврти (Пост. 1.14-19), 263
5. Дан пети (Пост. 1.20-23), 267
6. Дан шести (Пост. 1.24-31), 273
Четврто поглавље
СТВАРАЊЕ ЧОВЕКА (Пост. 1.26-31 и 2.4-7), 277
Пето поглавље
РАЈ (Пост. 2.8-24), 292
Шесто поглавље
ЧОВЕКОВ ПАД (Пост. 3.1-24), 310
Седмо поглавље
ЖИВЉЕЊЕ ИЗВАН РАЈА (Пост 4.1-6.5), 326
1. Адамово изгнанство, 326
2. Каин и Авељ, 327
3. Генеалогија од Адама преко Сита до Ноја, 333
4. Кварење људског рода, 337
Осмо поглавље
Потоп (Пост. 6.5-8.22), 339
Девето поглавље
РАСЕЈАВАЊЕ НАРОДА (Пост. 9.1-11.32)
1. Ноје и нови савез (завет) Божији, 351
2. Нојев пород, 355
3. Вавилонска кула, 357
ДРУГИ ДЕО
ФИЛОСОФИЈА ЕВОЛУЦИЈЕ
Прво поглавље
НАУКА И СВЕТИ ОЦИ
1. Истинско богословље и световно знање, 360
2. Наука и хришћанска философија, 363
3. Разликовање материјалистичких маштарија и научних истина, 364
4. Наука као нижи облик знања, 365
5. Отуђени мисаони систем, 366
6. Недостатак философске културе међу православним хришћанима, 366
7. Философија Светих Отаца, 367
Друго поглавље
КРАТКА КРИТИКА ЕВОЛУЦИОНОГ МОДЕЛА
1. Увод, 368
2. Историјска позадина, 371
3. „Докази“ еволуције, 374
4. Теорија еволуције може се разумети философски, 387
5. Сукоб између хришћанске Истине и еволуционе философије, 394
Треће поглавље
ХРИШЋАНСКИ ЕВОЛУЦИОНИЗАМ
Предговор издавача:, 405
1. Увод, 405
2. Леконт ди Нуј, 407
3. О. Антоније Костурос, 410
4. Карл Ранер, 411
5. Стефанус Тростер, 412
6. Теодосије Добжањски, 413
7. Тејар де Шарден, 414
ТРЕЋИ ДЕО
ПИТАЊА И ОДГОВОРИ – Са курса о Постању
1. Старост Земље, 417
2. Датовање на основу угљеника 14, 418
3. Геолошки слојеви, 420
4. Питање модела, 421
5. Порекло небеских тела (светоотачка космогонија), 421
6. Научни креационизам, 424
7. Различите еволуционе идеје, 426
8. Границе биолошке промене, 427
9. Људска еволуција, 428
10. Границе научног истраживања, 431
11. Библијска хронологија, 432
12. Преегзистенција душа, „реинкарнација“ и еволуција, 433
13. Природа Раја, 434
14. Слободна воља, 436
15. Стварање Адама и Еве, 437
16. Адамов ум, 439
17. Рај и Небеса, 441
18. Ђаво, 442
19. Христово духовно тело, 445
20. Свод, 445
21. „Локација“ Раја, 447
22. Између Пада и Потопа, 448
23. Потоп, 448
24. Светоотачко тумачење против модерног текстуалног критицизма, 449
25. Старост патријараха, 451
26. Различита тумачења, 451
ПОСЛЕДЊИ ГОВОР ОЦА СЕРАФИМА О СТВАРАЊУ СВЕТА И ЕВОЛУЦИЈИ, 453
Додатак
ЉУБАВ БОЖИЈА КОЈА ТВОРИ НИ ИЗ ЧЕГА
ШЕСТОДНЕВ ИЛИ ЕВОЛУЦИЈА
Истина Светих Отаца и лажна наука атеизма
Др Александар Каломирос
БОЖИЈИ УДАХ У ТЕЛО ЧОВЕКОЛИКОГ МАЈМУНА
(Из писма о. Серафиму Роузу о еволуцији човека), 465
Еволуцијски узнапредовала животиња и разумно створење, 468
Против приговора, 472
Потреба за временом, 475
Непосредно или посредно стварање?, 476
Континуитет и козмичка сотириологија, 477
Отац Серафим Роуз
ПРАВОСЛАВНО СХВАТАЊЕ ЕВОЛУЦИЈЕ
(Писмо А. Каломиросу), 480
Теорија еволуције. наука или философија?, 481
Предмет расправе, 482
Како разумети реч „еволуција“?, 483
„Православни еволуционизам“ и светоотачко учење, 488
Стање природе пре и после пада, 500
Наука и Божанско откривење, 504
Православни поглед на природу човека, 510
Закључак, 527
Јеромонах Дамаскин Кристенсен
Еволуционизам и религија будућности
1. Крај научног материјализма, 533
2. Еволуционизам и философија антихриста, 536
3. Тејар де Шарден као „пророк“, 537
4. Елементи тејаризма, 538
5. Нова еволуционистичка синтеза, 543
6. Минимални захтеви које хришћани морају испунити да би могли да приступе Новој синтези, 548
7. „Бог“ нове синтезе, 550
8. Философија антихриста, 555
9. Дух у основи философије, 558
10. Утицај еволуционистичке философије на хришћане, 562
11. Изазов упућен еволуцији и оно што следи, 564
12. Православље данас, 568
Свештеник Константин Буфејев
Јерес еволуционизма
1. Уместо предговора. Апологија наслова, 570
2. Еволуционизам као вероучење или вера у еволуцију, 572
3. Може ли православни верник да не буде креациониста?, 574
4. Еволуционизам је вера неправославна, 580
1. Стварање или еволуција?, 580
2. Да ли су се врсте појавиле тренутно
или су се образовале постепено?, 581
3. Однос према смрти, 582
4. Појава нових врста – нужни степеник на еволуционој лествици
или пројава слободе стваралаштва Божије Премудрости?, 584
5. Човек: круна стварања или производ еволуције?, 585
6. Однос према Шестодневу, 587
7. Старост васионе: хронологија библијска или природнонаучна, 588
8. Еволуција или деградација?, 590
5. Еволуционизам као пагански поглед на свет, 590
6. Примери замене православног вероучења јеретичким
еволуционистичким представама, 595
7. Један пример неуспешно изграђене теорије „православног еволуционизма“, 603
8. Један пример неуспеле одбране „православног еволуционизма“, 609
9. Уместо закључка. Прича о грудви снега, 617
Детаљни подаци о књизиНаслов: Нека буде светлост: стварање света и рани човек: православно тумачење Књиге Постања (Јован Златости, јеромонах Серафим Роуз, блажени Августин, Св. Јефрем Сиријски)
Издавач: Образ светачки
Страна: 632 (cb)
Povez: тврди са омотом
Писмо: ћирилица
Формат: 15,5 x 21 cm
Година издања: 2006
ИСБН: 86-86555-04-7