Нова таблица: објашњења о цркви, о литургији, о свим службама
и богослужбеним предметима
ПРЕДГОВОР
Свештенослужење наше православне Цркве, већ и од самог погледа на његову лепоту, рађа у смиреним душама побожна осећања; али неупоредиво узвишенија осећања побожности, како код служитеља Цркве тако и код присутних који се моле, може да пробуди разумевање тајанствене силе и суштине црквених свештенодејстава. Код оних који приносе бескрвну жртву то разумевање појачава свештено усхићење, као природно осећање које прати потпуно разумевање свештене радње, док оне који скрушеног срца присуствују богослужењу као да у мислима преноси у горња анђелска обитавалишта, и неосетно их подстиче да сваку животну бригу препусте слатком забораву. Многи прбожни хришћани тражили су средства којима би свој ум просветили светлошћу таквог разумевања и, пошто нису нашли оно што би одговарало њиховим жељама, били су приморани да општа сазнања о Цркви, о свештенослужењима и о свему што се тиче ових важних предмета црпу једино из давно издате књиге под насловом „таблица” (Скрижаљ1); али у њој, као на правој таблици, били су садржани само називи предметата кратким објашњењем, те стога читаоци нису проналазили довољно хране да би задовољили потребу своје душе. Ради удовољења хришћанима који желе дубље да проникну у црквене одредбе издаје се ова „Нова таблица”, која је овако названа не толико због значаја речи оне старе Таблице, колико због сличности предмета садржаних у њој и њиховог распореда, али притом уз потпуније објашњење целокупног богослужења и свих богослужбених предмета. Због разноликости садржаја ова књига је подељена на четири дела. У првом се говори о цркви (храму) уопште, о свим њеним деловима, о свим богослужбеним предметима и стварима које јој припадају, итд.: у другом се говори о службама из свештеничког служебника и о постовима; у трећем - о хиротонијама, о оснивању храмова и о освећењу храмова и антиминса; у четвртом - о молитвама и чиновима садржаним у требнику. Међу писцима чија су објашњења коришћена приликом састављања ове књиге треба да истакнемо Симеона, епископа солунског, који се упокојио 1428. године, и Светог Германа, патријарха цариградског (почетак VIII века) чији се спомен слави 12. маја. На многим смо се местима служи-ли и делима неких других Отаца Цркве чија се имена могу видети уз њихова сведочанства наведена у овој књизи.
САДРЖАЈ
Предговор
Први део
О називима и светости цркве, 1
О главним деловима цркве, 7
О Светом престолу и ономе што му припада, 12
О сени над престолом, 23
О горњем месту и сапрестољу, 25
О предложењу и о сасудохранилници или ђаконику, 28
О иконостасу, солеји и амвону, 32
О царским дверима, катапетазми или завеси и о другим дверима, 37
О светиљкама, воску, уљу и тамјану, 4О
О припрати и егзонартексу, о оглашенима и покајницима, 44
О Светом крсту, 57
О Светим иконама, 73
О непрестаној молитви, о броју и времену црквених служби, 81
Други део
Поредак вечерња, 93
Повечерје мало и велико, 131
Полуноћница, 134
Поредак јутрења, 137
Поредак часова, 159
Чин свештене и божанствене литургије, 163
Божанствена служба или литургија Светог Јована Златоустог, 211
Божанствена литургија Светог Оца нашег Василија
Великог,|Лрхиепископа кесарије кападокијске, 303
0 Светој||Желикој четрдесетници, 305
0 Литургији пређеосвећених дарова, 324
Трећи део
Чин постављања за чтеца и појца, 341
Чин хиротоније ипођакона, 350
Чин хиротоније ђакона, 355
Чин хиротоније презвитера, 377
Чин постављања протођакона, протопрезвитера, игумана и архимандрита, 384
Чин избора и рукоположења архијереја, 387
Чин освећења храма, 400
Чин освећења антиминса и чин освећења храма
(које обавља архијереј), 408
Четврти део
Молитве у први дан када жена роди дете, 431
Молитва којом се знаменује дете, кад добија име у осми дан по рођењу свом, 434
Молитва за жену четрдесет дана после порођаја, 438
Молитва за жену када побаци дете, 441
Молитва којом се постаје оглашен, 443
Поредак светог крштења и миропомазања, 454
И осмог дана опет га доносе у цркву, да га омију, 476
Молитва на пострижење косе детета, 480
Последовње заручења, 489
Венчање, 493
Молитва за разрешење венаца осмога дана, 498
Правило Никифора, патријарха константинопољског исповедника, о другом браку, 500
Последовање (чин) Светог јелеја, 501
Последовање малог освећења водице, 512
Последовање великог освећења на Свето Богојављење , 518
Последовање везано за одевање расе и камилавке, 522
Последовање мале схиме, то јест мантије, 524
Последовање великог анђелског образа, 535
Последовање исходно и погребење лаика, 541
Последовање исходно монашко, 554
Последовање мртвено над умрлим свештеником, 559
Опште примедбе у вези са сваким погребом, 564
Глава XXIV, 574
+ 1. Молитва кад нешто нечисто падне у бунар.574
+ 2. Молитва над опогањеном пшеницом и друго, 574
+ 3. Благосиљање темеља нове куће, 575
+ 4. Молитва за усељење у кућу, 575
+ 5. Молитва за отварање цркве, опогањене одјеретика, 576
+ 6. Молитва од јеретичког опогањивања цркве.576
+ 7. Молитва за престанак напрасне смрти, 576
+ 8. Опогањивање цркве од нечисте животиње, 577
+ 9. Благосиљање првих плодова, 577
+ 10. Благосиљање гумна, 579
+ 11. Благосиљање кољива, 579
+ 12. Молитва за оне под забраном и свезане заклетвом, 581
+ 13. Молитва против искушења и нечистоте у сну, 582
+ 14. Молитва за оног који се разрешава забрана.583
+ 15. Молитва за опогањену храну, 584
+ 16. Забрањенајела, 586
+ 17. Молитва за покајнике, 586
+ 18. Молитва опроштајна , 586
+ 19. Молитва код сваке болести, 588
+ 20. Благосиљање бунара, 588
+ 21. Молитва за сађење винограда, 589
+ 22. Молитва за бербу грожђа, 589
+ 23. Благосиљање вина, 590
+ 24. Молитва на њивама, винограду, башти, кад гамад и штеточине уништавају летину, 590
+ 25. У молитви против штетне гамади помињу се Свети Трифун, Јевстатију и Јулијану, 590
+ 26. Оштећена места кропе се водицом, 591
+ 27. Заклињање против демона води порекло од апостолских времена, 591
+ 28. Молитва седам Светих отрока за немоћног и оног који нема сна, 592
+ 29. Молитва над сољу, 592
+ 30. Последовање синоположења, 593
+ 31. Усиновљени се прима код олтара, 593
+ 32. Пада пред очеве ноге, 594
+ 33. Отац гази усиновљеника, 594
+ 34. Молитва да се благослове мрсна јела на Свету и Велику недељу Васкрса, 594
+ 35. Благосиљање сира и јаја, 595
+ 36. Молитва за кућу, коју узнемиравају зли дуси, 595
+ 37. Благосиљање пећи, 596
+ 38. У молитви за пећ помиње се свештеномученик Кипријан, 596
+ 39. Последовање за почетак ђачког учења Светог писма, 596
+ 40. Последовање за децу која не уче добро.597
+ 41. У молитви за оне који не уче добро помињу се Свети Стефан, Матеј, Агапије, Прокопије и Филет, 598
+ 42. Молебно последовање за немоћне које узнемиравају зли дуси, 598
+ 43. Четири врсте јелепомазања, 598
+ 44. Чин растављања душе од тела, 600
+ 45. Последовање божанског и светог умовенија.600
+ 46. Чин умовенија обавља се изван великих двери, 600
+ 47. Дванаесторици браће, 601
+ 48. Стражар и управник дома, 601
+ 49. Нужда је бити стражар и управник, 601
+ 50. Почиње од стражара, 601
+ 51. Умовеније обавља управник, 602
+ 52. Кропе се преосталом водом од умовенија.602
+ 53. Последоваље свете педесетнице (Пеутпкоатп), 602
+ 54. Коленопреклоњења и пост, 605
+ 55. Коленопреклоњење, 605
+ 56. Последовање различитих литија и молебно бдење , 606
+ 57. Литија или Крсни ход ван града, 606
+ 58. Бдења, 609
+ 59. Последовање за кишу и ведрину, 610
+ 60. Молитва за кишу, 610
+ 61. Канон у страху од земљотреса, 611
+ 62. Канон Пресвете Тројице пред претњом од заразних болести, 611
+ 63. Молитва инаја Богу, која се проузноси за време погибељне глади, 612
+ 64. Молитва услед претње громова и муња; молитва против невремена и олуја на мору.612
+ 65. Молебна молитва уз сваку литију, 612
+ 66. Молитва благословљења палмине гранчице на Цвети, 613
+ 67. Молитва благосиљања грожђа 6. авугуста.613
+ 68. Плодови се приносе 6. августа, 614
+ 69. Последовање од најезде варвара, 614
+ 70. Цареви се молитвом наоружаше против непријатеља, 615
+ 71. Канон молебни Пресветој Богородици, који се поје у сваком стању душевне жалости, 616
+ 72. 0 подизању панагије, 616
+ 73. Кад се панагија подиже, 617
+ 74. Одигитрија, 618
+ 75. Последовање Методија патријарха против искључивања различитих лица, која се преобраћају у истиниту православну веру, 619
+ 76 Постоје три врсте преобраћених, 619
+ 77. Исправљају се различитим епитимијама, 620
+ 78. Обраћени се омивају, 620
+ 79. Преобраћени се помазују светим миром, 621
+ 80. И печатом означен у његовом срцу се јави 623
+ 81. Господе Боже Сведржитељу, 624
+ 82. Светиња и светиње, 624
+ 83. Последовање за свештеника, који се искушавао у сну, 625
+ 84. И молитва ова Марка монаха, 625
+ 85. Мартинијан, 625
+ 86. Жељаусну, 626
+ 87. По четвртом правилу Дионисија, 626
+ 88. По Великом Атанасију, 627
+ 89. И по Василију Великом, -627
+ 90. Молитва која мири непријатеље у завади, 627
+ 91. Последовање за духовно братотворење, 628
+ 92. Законске забране, 628
+ 93. Свепггеник светим копљем у виду крста лечи болест, 629
Индекс 631
Детаљни подаци о књизиНаслов: Нова таблица: објашњења о цркви, о литургији, о свим службама
и богослужбеним предметима
Издавач: Романов
Страна: 688 (cb)
Povez: meki
Писмо: ћирилица
Формат: А5 cm
Година издања: 2014
ИСБН: 978-99955-789-1-6