Од земље до неба: Апостолски подвизи светог Инокентија Аљаског
БЕСЕДА о. Севастијана Дабовића одржана у присуству преосвећеног Николаја, епископа Православне Цркве у Аљасци и Сједињеним државама, и пред члановима и пријатељима исте, заједно са парохијском школом Св. Сергија на прослави у част стоте годишњице рођења ИНОКЕНТИЈА, првог епископа Православне Цркве у Америци Сан Франциско, Калифорнија.
1797. 26. август/7. септембар 1897.
ПРЕОСВЕЋЕНИ ВЛАДИКО и најпоштованији оче у Богу! Драги пријатељи! Драга децо!
Стојећи међу овим скупом, ја замишљам друго друштво, веће од овога, које испуњава простране ходнике једног величанственијег здања у првој престоници Руског царства – Мајчици Москви. Моја машта иде још даље, и видим другу масу озбиљних грађана, заједно са нашим богословима и молитвеним хришћанима, у далеком Сибиру, граду Иркутску. Чини ми се да их чујем како изговарају име онога кога су дошли да чествују, Инокентија. Моје цело биће трепти са поштовањем на сам звук тог имена. Срце ми је испуњено весељем када помислим на чисту радост и оправдани понос сељака у селу Ангинское, Иркутска област – родном месту високопреосвећеног митрополита Инокентија. Па ипак сво то мноштво и територијална раздаљина су само део прославе овог великог догађаја. Погледајте, камчатска племена са родом Јаконта певају о њему, док Алеути и аљаски Индијанци благодарно помињу свога учитеља на данашњи дан – стогодишњицу његовог рођења. Док велико Православно мисионарско друштво Русије, које данас подржава нашу успешну Цркву у Јапану и другим деловима света, чествује свештену успомену на свог устројитеља, и ми – благосиљамо овај стоти рођендан нашег првог епископа у Америци – истог Инокентија, Митрополита Московског.
Велики мисионар, који је отишао из овог видљивог света пре осамнаест година, и чији остаци почивају у Светом Тројцко-Сергијевом манастиру, још увек живи у срцима пуним љубави различитих народа које је он духовно руководио. Разумем и осећам да имам посебну повластицу вечерас, на којој најусрдније и најсмерније благодарим нашем милостивом епископу и најчаснијем оцу у Богу. Дубоко осећајући љубав наших архипастира, осмелио сам се и одважио да истражим невидљиво, видећи духовне очи нашег првог трудољубивог мисионара, које сијају благим светлом на овај скуп, одобравајући слабе речи вашег сина, вашег брата и пастира – једног од прворођених у младој православној америчкој Цркви.
Јован Венијаминов је ваистину био велики човек! Као један од првих свештеника у Аљасци, трудио се петнаест дугих година у неколико делова те простране области, начинивши свој дом најпре у Уналаски а потом у Ситки. Алеутска бајадарка, или мали кану направљен од китове коже, био је једино средство које је имао за своја путовања на дуге стазе тих пионирских дана у Аљасци. Често се дешавало да је у тој подлој, влажној клими, једину утеху налазио у земљаном чуну прекривеном кожама. Нећу вас задржавати понављањем; чућете и читаћете о његовом животу, и видети како је Промислом Божијим, часни отац Јован постао познат као Инокентије, и како се вратио у Аљаску као тамошњи први епископ, а такође и као наш први амерички епископ!
Има неколико људи у овом граду који су га лично видели и сећају се моралних поука њиховог благог пастира. Осим старије братије и сестара међу вама, неки од поменутих људи су такође оци у њиховим заједницама. Наш присутни епископ и вољени отац у Богу је једном био под духовним влашћу најчаснијег Инокентија, и то је било током студентског живота на Московској академији, када је Инокентије био епископ цркве Христове у тој области.
Имам јак разлог да останем при свом убеђењу да је мисионарски свештеник Јован Венијаминов пристао и на нашој овдашњој обали; и, како волим да размишљам о томе – да је подарио Божији благослов нашој лепој Калифорнији. Било је то у јесен 1838. године када је овај богобојажљиви неимар напустио Ситку једрењаком да би целом дужином пловио по великом Пацифику и обишао око Рта Хорн ка Европи и Санкт Петербургу. У то време је влада Аљаске, следећи мудре савете Баранофа, (још једног великана), добила и држала земљу у Калифорнији, где је имала напредну колонију у делу који је сада познат као округ Сонома. Бараноф је добро знао колика је вредност Аљаске, но Калифорнија му је, са њеним многим изворима и величантвеном обалом, била потребна као стовариште за жито за Велики Север. Лађе које су пловиле око света долазећи са Севера, свакако су морале да пристану у водама Калифорније, да би се снабделе и извршиле коначне припреме пре него што исплове око Рта за стари свет. И тако је било могуће да наш драги мисионар принесе Божанствену Литургију у капели у Форт Росу, и да крсти Индијанце у Руској реци. Ни не покушавам да помислим о томе да је наш апостол ишао по песку – тамо где је наш величанствени град Сан Франциско саграђен. Ради правде према успомени, само питам: зар не постоји историја везана за Руско брдо у С. Ф.?
Изузетан беше тај руски свештеник из Сибира. Био је механичар, навигатор, учитељ, администратор, проповедник Јеванђеља. Јадно сироче премладо да заради за сопствени хлеб зависи од милостиње сиромашних рођака, којима је било страно како он опстаје. Из мале варошице он налази пут до града Иркутска, где постаје пастир, вољен од свог верног народа. Потом одлази, као што је мислио, да се преда свом својом снагом и знањем, једноставним Алеутима, који су седели у тами на далеким острвима Океана. Управо је он, касније седећи на сабору Најсветијег владајућег Синода, онај који је предложио да православни епископ у Америци пренесе своје седиште из Ситке у Сан Франциско.
Бог је изабрао Јована Венијаминова, сиромашног свештеника са обичним образовањем, да понесе светлост православног Хришћанства са истока на запад, из Азије у Америку! И велика Руска Црква се благородно доказала достојна апостолске силе: праведно делећи Реч Истине, најдетаљније обављајући дело. Она верно чува апостолску вољу, као што је изражено у овим речима: презвитери који су добре старешине достојни су двоструке части, особито они који се труде у проповедању и учењу - те узводи Свога мисионара на високи положај. У новом звању архипастира најпоштованији Инокентије поред Аљаске Цркве, устројава још две епархије у источном Сибиру. Стално је пловио преко океана, или се возио саоницама у које су били упрегнути ирваси и пси преко територије која се протезала хиљадама километара далеко, свуда крштавајући домороце, које је упознао са коришћењем слова, и превео Јеванђеље на њихове матерње језике.
Била је и још увек је навика неких особа, које се непријатељски односе према Православној Цркви, да говоре о њој као о мртвој цркви. Таква дрска оптужба би се могла изрећи из три разлога, и то су: такве особе су или одлучне по одређеном политичком правцу, без поштовања према истини; или, нису наклоњене добром мишљењу према Источним Хришћанима, које би било неугодно признати за сабраћу док они кроз друштвене везе уживају у личној удобности; а ако није ни то, онда због лакомислености и потпуног незнања о чињеницама из опште историје. И у модерно време као у прошлости, Руска црква је доказала више него једним примером да је она жива мисионарским духом. Можемо ли да осудимо словенску православну Цркву у земљама Балкана и у Аустрији, будући да се она бори за свој опстанак против агресивних упада на сопственој земљи од стране браће из „Исусовог друштва“? Велики прилив америчких секташких проповедника у Аралији и Палестини није разлог на основу кога би ма ко имао оправдање да каже да је Христова Црква у тим крајевима мртва! Зар није Грчка Црква показала својим делима непоколебљивост своје вере?
Но, наша намера није да предајемо историју, нити смо ми овде из пуке радозналости. Погледајмо која је наша дужност у овоме часу. Окупили смо се да покажемо благодарност свом доброчинитељу, и на достојан начин поштујемо успомену на нашег драгог архипастира Митрополита Инокентија. Сећајући се онога који је имао власт над нама – Хришћанима његове епархије, сећајући се онога који нам је говорио Реч Божију, помислимо сада на Божанску заповест о његовој кончини, да би смо боље могли следити пример силне вере, коју нам је давао током целог свог живота. Премда веома слаб последњих дана живота због старости и болести, наш преподобни владика је остао бистроуман све до краја, и заиста је његов земаљски пут достојно овенчан сјајним хришћанским крајем. Реците им, казао је пре него што је уснуо, да не говоре посмртне говоре на мојој сахрани, они су пуни похвала. Нека радије одрже проповед, да буде на поуку и ево о чему: Господ утврђује кораке сваког човека.
Јеромонах Севастијан
Сан Франциско, 16./28. август 1897. год.
Руско-Амерички православни благовесник,
бр. 2. 15./27. септембар 1897. стр. 42-45.
СAДРЖАЈ
Увод, 7
ПРВИ ДЕО:
Житије и подвизи светог Инокентја, 11
Рана младост, 13
Полазак за позивом Божијим, 17
Охристовљење културе, 21
Наставник трудољубља, 27
Живот у складу са природом, 31
Епископ Аљаске и Сибира, 35
Апостолски подвижник, 39
Братство светитеља, 47
Врховни пастир Русије, 55
Позив Светог Инокентија, 59
ДРУГИ ДЕО:
Пут који води од земље ка небу - одломци из списа Св, Инокентија, 61
Жеђ за Небесима, 63
Крст, 65
Дарови Светога Духа, 69
Стицање Светога Духа, 73
ТРЕЋИ ДЕО:
Додатак српском издању, 85
Беседа у част Св, Инокентија, 89
O заслужном архимандриту Севастијану Дабовићу, 95
Акатист Светом и Богоносном
оцу нашем Инокентију Аљаском, 105
Напомене, 117
Библиографија, 11
Детаљни подаци о књизиНаслов: Од земље до неба: Апостолски подвизи светог Инокентија Аљаског
Издавач: Манастир Подмаине
Страна: 119 (cb)
Povez: meki
Писмо: ћирилица
Формат: 21 cm
Година издања: 2006
ИСБН: