POLA VEKA SA GLINOM 20+30
...Bog jedini samo znade
Kako će se što svrštiti -
On svršetke određuje,
A ne znanje čovekovo,
Niti naša sila ljudska!
Kalevala
U tekstu povodom izložbe 1984. godine, pošlo se od Kalevale u kojoj je bio i ostao koren Paulinog mitskog porekla, od sveta animističke jedinstvenosti narušavane tek nagoveštajima budućih rascepa. Deset godina kasnije njeno viđenje kroz glinu i vatru obuhvata sadržajno i smisaono jasnu sliku neposrednih emotivnih i duhovnih iskustava; odgonetanja tajnih likova prirode i širenje unutrašnjeg horizonta.
Ono što je delom „neizraženo“ stvara energiju daljeg rasta dok „nakupljanje uobličenog“ povratno deluje na autora kao plima više svesti.
Delo Paule Kaasinen Stajević u razvoju kroz dve decenije može da se sagleda u logičnom nizu uzroka i posledica što je u duhu zbivanja „modeme umetnosti“. Vidi se kako pojedina dela nastaju jedno iz drugog spontano u organskom rastu i razgranavanju ideja i oblika. Varijacije i promene rezultat su dinamike odnosa sadržaja i formi. Tek naslućeni sporedni detalj jedne forme iniciraće narednu temu a ova će izazvati rastvaranje ranijeg dominantnog oblika u novi. Ovo su naizmenični procesi koji se obnavljaju i u praksi određuju karakteristične periode umetnikovog rada.
Istovremeno u duhu "post-modeme" prethodni poredak se relativizuje i ista dela se ukazuju kao predmeti sasvim novih veza i odnosa. Ovaj dragi "uvid" ukazuje na razne smisaone koincidencije i bezuzročne sličnosti u ravni izvan vremena i prostora. Skulpture nastale iz duboko ličnog osećanja uhvaćene su u neki samo ostvarujući sklad koji obuhvata odgovarajuće ffagmente iz Kalevale, tvorevine iz prirode, slike iz protoka stvamosti, i senke bačene iz budućnosti što stvaraju nerazumljivu igm šara na osvetljenom ekranu sadašnjosti.
Ovakav dualizam u pristupu umetničkom predmetu ne otvara nužno problem izbora jednog ili dva ,,viđenja“, već je prihvatljiv kao „delotvomi paradoks“, tim više što naizmeničnu aktuelnost modeme pa post-modeme prati zajednička nepotrošivost, što ukazuje na aktivno mitsko (arhetipsko) poreklo oba ova pojma. Nikakve spekulacije ne razjašnjavaju ih potpuno. U Paulinim skulpturama začarane odrednice modema-post-modema pomirljivo se pretapaju.
Tako su nastali sažeti i koncentrisani oblici Paulinih skulptura u kamenini, diskolikih i sočivastih formi koje su kao pod dejstvom sopstvene gravitacije i nekog spoljnog pritiska usmerene u dvodimenzionalnost da bi se volumeni preobrazili u lica. Školjkasti ovali postepeno se otvaraju, zaobljenih pa razu-ljenih ivica, mineralni pre-uzori živih obiika i rukotvorina prelaze u geometrij-ske tvorevine postavljene kao zamke kojima se vizije uvlače u svesnost.
U sadašnjim radovima promenjena je faktura, detalji i odnos prema mate-riji. Ranija faktura delovala je statično - fosilno - okamenjeno, zbog jasno čitljivih tragova utisnutih tkanina, lišća, grančica. Značajni detalji bili su briž-ljivo modelovani i blago stilizovani. Materija gline korišćena je da predstavi neke druge materije.
Nove skulpture, neposredno pošto su izgrađene tretirane su kao površine „enformelističkim“ rukopisom, alatkama od drveta nastalih slučajno, potezima bez naknadne dorade. Tako je postignuta dinamika fakture kao izražajno sredstvo. Smišljenih detaljakoji nosepriču-nema. Gledaocu jeostavljeno da u bogatoj fakturi sam pronalazi detalje i otkriva ćudi asocijacija. Pečena glina predstavlja samu sebe - „materija prima“ u varijacijama.
Neka vera u smisao koji se objavljuje kroz prirodu, vera koja otkriva sebe stvarajući, oblikujući Pauline predmete ostaje trajno u njima i oseća se u njihovom prisustvu.
Rastavljene nevidljive niti ponovo se svezuju.
Da li tako deluju monoliti koje putnik pronalazi na hodočašču inicijacije?
1. Sedimentni listovi, slepljene zmijske kože, hrastove kore, kamene čipke. Kristalisan dokument u srcu zemlje. Duša minerala koja svedoči o svetu pre sveta. Kroz pergamente zapečaćene vatrom probija se u sredini, slovo nemušte reči - glas zarobljen u oblik.
(„U srcu zemlje“)
2. Školjka praznine. Ritam daha vazdušnog duha ispisuje ukrase na površini cmog manganovog oksida što prekriva san prvobitnih voda. Kroz krila manganovog zmaja probija se belina novo-rođene zemlje.
(„Pučina")
3. U zemljanu noć posejano je seme vamica,a opipljiva zmca samo dodirom vidljiva u tami. Čestice učaurene svetlosti koje će se probuditi u oku kao raznobojni svici.
(„Svici“)
4. To je oglpdalo sa dva ljca u kome vidljive. stvari ne mogu da se daju. U njemu se vidi odraz nevidljive sile OSE, rotacije, vihora, vrftoga, spiraine magline, hromozoma.
(„Vir“)
Veštačka, čak oficijelna avangarda, tako karakteristična za naše vreme ima polazište u teorijama i afirmiše se strategijom marketinga. Njen moto je bajka „Carevo novo odelo“. Ona se održava i brani kratkoročnim malim ideo-logijama. U odnosu na ovu „avangardu“ postoji ono što bi se moglo nazvati PRIRODNA UMETNOST, u njoj se oseća nešto živo, pomalo nejasno jer je neuhvatljivo u dogme. To je umetnost od koje mnogo toga ostaje za buduća vremena jer je izmaklo teorijama i nije se uklopilo u sisteme.
Predgovor u katalogu izložbe Pola veka sa glinom 20+30, Galerija kultumog centra Beograd, maj 1995.
Darko Ranković, akademski slikar
SADRŽAJ / CONTENTS
Keramoskulptura - Spomenka Jelić Medaković ... 7
Tragovi vremena - Darko Ranković ... 25
Peđa Milosavljević ... 28
Duboki tragovi u glini - Spomenka Jelić ... 29
Olga Šram ... 31
Prst slučaja - Vesna Lakićević ... 32
Pola veka sa glinom 20 + 30 - Darko Ranković ... 34
Prateći tihi glas srca - Vesna Mišović ... 37
Branislav Stajević i Paula Kaasinen Stajević - Spomenka Jelić ... 42
Ana Popović ... 44
Olga Šram ... 48
Spomenka Jelić Medaković ... 87
Biografija ... 89
Ceramic Sculpture / Summary - Spomenka Jelić Medaković ... 113
Traces of Time - Darko Ranković ... 115
Half Century With Clay 20 + 30 - Darko Ranković ... 118
Peđa Milosavljević ... 121
Deep Traces in the Clay - Spomenka Jelić ... 122
Olga Šram ... 124
FingerofDestiny- Vesna Lakićević ... 125
Branislav Stajević and Paula Kaasinen Stajević - Spomenka Jelić ... 126
Following the silent voice of the heart — Vesna Mišović ... 128
Ana Popović ... 133
Spomenka Jelić ... 137
Olga Šram ... 139
Biography ... 141