Повратак у Логос
Насловна синтагма ове песничке књиге појављује се већ у њеној уводној, композиционо и семантички истакнутој песми, и то на њеном најважнијем месту: на самом крају, у функцији поентирајућег исказа. Овакво приписивање кључног значаја синтагми „повратак у Логос”, није укинуло њену вишезначност, него је, управо обрнуто, учинило значење целе збирке отворенијим и сложенијим.
Јер, који смисао грчке речи логос песник има у виду? Реч, мисао, закон? У неким контекстима, логос упућује на Христа. Да ли је Христос циљ повратка о коме говори песма? Или „повратак у Логос” треба да разумемо управо са свом том вишезначношћу, из ње?
Слике равнице овде су тешке, тмурне, путене – њихова атмосфера много више личи на ону коју је градио диониски Црњански, него аполонски Вељко Петровић. Када потежемо поређења те врсте, једно мора да буде јасно: равница овде није у првом реду географски, него симболички, духовни простор.
Повратак елементарном чернозему зато мора бити потпун, а лирска субјективност отворена за крајњи само-заборав: „Нестати са лица и са наличја / Нестати, нестати”. Излаз у ништавило. Да ли је могуће и неко друго решење? За то је потребно да свет буде схваћен као заједнички, у коме се живи са другима. Другачије речено, да се из мита искорачи у историју.
Саша Радојчић
Детаљни подаци о књизиНаслов: Повратак у Логос
Издавач: Prometej Novi Sad
Страна: 77 (cb)
Страна у боји: 77
Povez: тврди
Писмо: ћирилица
Формат: 24 cm
Година издања: 2020
ИСБН: 978-86-515-1612-5