Regulisani elektromotorni pogoni: Rešeni problemi sa elementima teorije
PREDGOVOR
Od vremena kada je prof. Milan R. Todorović održao prva predavanja iz predmeta Regulisani elektromotomi pogoni na Elektrotehničkom fakultetu u Beogradu prošlo je više od trideset pet školskih godina. Potreba da se u redovnu nastavu uvede jedan takav predmet nametnuta je činjenicom da se u to vreme u praksi u većem obimu pojavljuju složeni elektromotorni pogoni, sa regulatorima i povratnim vezama. Danas je ta potreba još veća. U proteklom periodu u izvođenju nastave iz ovog predmeta učestvovalo je više nastavnika, međutim predmet nikada nije podržan odgovarajućim udžbenikom, koji bi direktno i u potpunosti obuhvatio obrađivano gradivo. Razlog tome je činjenica da su se u praksi događale velike i brze promene kao posledica razvoja i napretka tehnike, što je nametalo česte promene u programu predmeta, i otežavalo sagledavanje potrebnog obima i sadržaja udžbenika. Posle dužeg niza godina izvođenja nastave iz predmeta Regulisani elektromotomi pogoni, zajedno sa saradnicima koji su mi u tome pomagali, utvrdili smo potreban obim, i način prezentacije materije koja će pomoći studentima u savlađivanju gradiva, ali na takav način da se razume suština, i da stečena znanja budu primenljiva nezavisno od trenutno primenjivane tehnologije.
U okviru svog dugogodišnjeg praktičnog rada na rešavanju problema iz oblasti regulisanih pogona, imao sam prilike da se sretnem sa pogonima sa Vard Leonardovim grupama i amplidinima, ili magnetnim pojačivačima, zatim sa različitim generacijama pogona sa tiristorskim ispravljačima, sve do poslednjih generacija regulisanih pogona sa frekventnim pretvaračima i implementacijom vektorske kontrole, ili direktne kontrole momenta asinhronih motora. Kako sam paralelno sa ovim praktičnim radom držao i nastavu iz predmeta Regulisani pogoni, nastojao sam da interesantne primere u odgovarajućoj formi upotrebim i u nastavnom procesu. Pokazalo se da ovi primeri zadržavaju pažnju studenata i pomažu im da bolje razumeju suštinu regulisanih pogona. Naravno bilo je neophodno da se upotrebljeni primeri prilagode ovoj potrebi. U ovom delikatnom poslu najveći doprinos su dali koautori dr Veran Vasić i mr Đura Oros. Zbog činjenice na koji način su primeri koji su korišćeni u knjizi nastali, smatram da ovaj materijal može biti od koristi i inženjerima u praksi.
Veliki deo primera obrađenih u knjizi koristio sam i kao ispitne zadatke. Rešenja ovih primera bila su dostupna studentima, ali tek nakon što su ih moji saradnici - koautori ove knjige obradili i dopunili mogli su biti upotrebljeni kao materijal za knjigu. Zbog ovoga im dugujem najveću zahvalnost. Posebnu zahvalnost svi autori duguju recenzentima knjige dr Emilu Leviju, profesoru na Univerzitetu John Moors u Liverpulu UK, i dr Matiji Sokola, sa Univerziteta u Bath-u, UK, koji su nam svojim sugestijama značajno pomogli u radu na realizaciji knjige.
Materijal izložen u ovoj knjizi je uz veliki trud pripreman dugo vremena. Autorima će biti veliko zadovoljstvo ako ova knjiga bude od koristi studentima, i svima onima koji se iz bilo kog razloga interesuju za ovu zanimljivu oblast tehnike.
prof. dr Borislav Jeftenić
SADRŽAJ
1. Jednosmerni pogoni, 1
2. Asinhroni pogoni, 169
Literatura, 235
Oznake, 237
Detaljni podaci o knjiziNaslov: Regulisani elektromotorni pogoni: Rešeni problemi sa elementima teorije
Izdavač: Akademska misao
Strana: 240 (cb)
Povez: meki
Pismo:
Format: B5
Godina izdanja: 2004
ISBN: 86-7466-158-0