Simetrija muzičkog dela
Simetroloska analiza traga za egzaktnim konstrukcionim zakonitostima na kojima pociva organizacija neke strukture (npr. umetnickog dela), pravilno organizovane u prostoru ili vremenu.
Knjiga “Simetrija muzickog dela” posvecena je istrazivanju mogucnosti simetroloske analize muzickih dela. U tom cilju izgradjen je formalizovani sistem za prevodjenje svih znacajnih parametara jednog muzickog dela na jezik brojeva i simetrijskih transformacija. Predlozeni pristup ne predstavlja suprotnost postojecim metodama analize, vec njihovu dopunu i mogucnost da simetrijske pravilnosti prisutne u okviru muzickih dela, koje su donekle bile zanemarene, postanu ocigledne. Pored ostalog, ovo je postignuto grafickom interpretacijom razlicitih strukturalnih segmenata muzickog dela. Primenom ovakvog postupka, podvrgavajuci muzicka dela razlicitih epoha i autora simetroloskoj analizi moguce je utvrditi u kojoj su meri postovani formalni organizacioni principi i zakonitosti na lokalnom i na globalnom planu. U tom smislu, simetroloska analiza pruza bogatiji uvid u strukturalne karakteristike muzickih dela, u simetrijsku organizaciju njihovih osnovnih muzickih komponenata (ritma, melodije, harmonije...) i korelaciju odgovarajucih simetrijskih struktura.
Posto se simetroloska analiza zasniva na numerickoj analizi, obilje podataka ili relativna udaljenost simetricnih celina u okviru muzike kao temporalne umetnosti, ne predstavljaju problem. Na taj nacin ostvaruje se veza simetroloske analize sa razlicitim vidovima teorije auditivne spoznaje, opazanjem i dozivljajem simetrijskih obrazaca, koji se javljaju u muzici.
Jadranka Hofman-Jablan rodjena je u Beogradu. Diplomirala je i magistrirala na Muzickoj akademiji u Beogradu, a doktorirala na Katedri za muzikologiju Akademije umetnosti u Novom Sadu 1995. godine. Profesor je istorije muzike i docent metodike muzicke nastave. Clan je ISIS Summetry (International Society for Interdisciplinary Studies of Symmetry) i ucesnik medjunarodnih konferencija o teoriji simetrije. Medju dvadesetak radova autora izdvajaju se kao najznacajniji "Razmatranje teorijskih postavki o korelaciji medju umetnostima" (Znamen) i "Symmetry of Musical Form" (Symmetry: Culture and Science).
"...Nalazeci da simetroloska analiza muzickog dela moze predstavljati bitnu, a mozda i sustinsku dopunu postojecim metodama analize u muzikologiji, smatramo da je ova monografija jedan od pionirskih radova u ovoj oblasti, ne samo kod nas, i da predstavlja znacajan naucni doprinos..."
prof. dr Nadezda Mosusova
Monografija "Simetrija muzickog dela" je priredjena doktroska disertacija "Simetrijska analiza elemenata i strukture muzickog dela" koja je odbranjena na Akademiji umetnosti Univerziteta u Novom Sadu 31. marta 1995. godine pred komisijom u sastavu: prof. dr. Nadezda Mosusova (mentor), prof. dr Milos Canak, prof. dr Dragoljub Katunac i prof. dr Milan Uzelac.
Detaljni podaci o knjiziNaslov: Simetrija muzičkog dela
Izdavač: Задужбина Андрејевић
Strana: 160 (cb)
Povez: meki
Pismo: latinica
Format: 17 x 24 cm
Godina izdanja: 1995
ISBN: 86-7244-001-3