Старац Севастијан Оптински: Исповедник Карагандински
ПРЕДГОВОР РУСКОМ ИЗДАЊУ
„Анђели су светлост монасима, а монаси су светлост роду људском“, каже Свети Јован Лествичник. А хришћанска висина над висинама, најбољи израз монаштва је старчество.
Заједно са устројењем монаштва, старчество је (као његово руководеће начело) настало у време раног хришћанства као директан наставак пророчке службе. У њему су усклађени отшелнички подвиг унутарње делатности и целосно служење свету, његовим духовним и телесним потребама.
У Русији је посебан поборник овог духовног подвига био Оптински манастир Ваведења Пресвете Богородице у Храм у Козељску. Срце Оптине, њена жила куцавица из које се изливала благодатна сила освећујући житеље манастира, био је чувени Оптински Скит – обиталиште Светих Оптинских стараца.
Епископ Филарет, потоњи митрополит Кијевски, је као заштитник монаштва и старчества дао идеју за настанак Скита. Убедио је подвижнике – ученике и следбенике Светог Пајсија Величковског, настањене у Рославским шумама, да оснују скит у Оптинском манастиру. Тако је у Оптину дошао отац Мојсеј (Путилов) и брат му Антоније. Када је отац Мојсеј након оснивања Оптинског Скита (1821. год.) био произведен за настојатеља целог манастира (1826. год.), из манастира Светог Александра Свирског је стигао (1829. год.) богомудри молитвеник, отац Леонид (Лав у схими) поставивши почетак старчеству. Преко њега је дат подстрек који је надахнуо следећа покољења током стотину година, све до самог краја живота и напретка Оптинског манастира. Потоњи, такође велики старци, оци Макарије и Амвросије, били су његови истински ученици.
Од времена старца Макарија, који је привукао низ особа из друштвене класе образованих људи да преводе светоотачке текстове, Оптински манастир постаје познат у кругу савремених писаца. Од тог времена па надаље, врх интелектуалне Русије је почео да посећује Оптински манастир и Скит. Широм целе Русије, Оптина је постала чувена по многим благодатним даровима стараца и, не мање важне, непрекидне наследне везе међу оптинским подвижницима. У време старца Амвросија, који је још као послушник предат из руку оца Лава пре његове кончине у руке оца Макарија, Оптина је достигла свој врхунац. Слава стараца се громко проносила широм целе Русије, а људи из свих крајева земље су се упућивали ка манастиру. Потоњи старци, отац Анатолије (Зерцалов), ученик оца Амвросија, отац Јосиф, старац Варсануфије – били су благодатно просвећени подобно својим учитељима.
Многа позната имена религијских личности, философа и писаца су повезана са Оптинским манастиром. Манастир су посећивали Гогољ, Достојевски, Владимир Соловјев, тајни оптински монах Константин Леонтијев, и браћа Кирјејевски, који су сахрањени на манастирком имању, поред стараца. Последњи покрет умирућег Толстоја је био дубоко символичан: био је према Оптини, што је за њега значило – према Цркви Христовој. „Важније од било које књиге или мисли“, писао је Иван Васиљевич Кирјејевски, „је пронаћи светог православног старца, који може руководити тобом, коме можеш поверити сваку своју мисао и чути о њој не његово мишљење, мање или више паметно, већ суд Светих Отаца.“
Последњи старац, Теодосије Мудри (†1920. год.), Анатолије Утешитељ (Потапов) (†1922. год.) и чудесни Нектарије (†1928. год.) – били су наставак истог предања. Њихов удео је био да преживе до времена када се рушило здање Руске владе а партија безбожних атеиста преузимала власт над земљом. Господ је заповедио да старци Теодосије и Анатолије пређу у вечност пре затварања Оптине (1923.), и буду сахрањени на имању светог манастира.
Старац Нектарије, у изгнанству под строгом присмотром у селу Холмишчи, био је ограничен забраном примања било какаве посете. Сетио се јеванђељских речи: „онога који долази мени нећу истјерати напоље“ (Јн 6,37) и наставио је да утољава духовну жеђ људи који су на врхунцу револуционарног безбожја хитали к Старцу ради духовне подршке.
Постепено слабећи, старац Нектарије је 29. априла 1928. године тихо напустио овај привремени, жалосни живот за живот вечни. Сахрањен је на усамљеном гробљу у селу Холмишчи, 60 километара од Козељска.
Једно од последњих свеноћних бденија служио је јеромонах Никон (Бељајев) 15. јуна 1924. год. уочи празника Светог Тихона Калушког. Отац Никон, љубљени ученик и тајник старца Варсануфија, био је млад по годинама а по духовној мудрости превазилазио остале старце украшене седим власима. Вољом Божијег Промисла, управо је он био последњи да напусти драги манастир, у који су верници претходно хитали надајући се духовној утеси и савету. А отац Никон је на себе преузео не само дужност оца исповедника, већ и старца. Бденије је одржано не у манастирској цркви, већ у болничкој кухињи. Даље, у ишчекивању долазећих недаћа, за оца Никона је отпочео жалостан, неуобичајен, веома тежак живот у Козељску заједно са оптинском братијом која се настанила тамо и монахињама из разореног Шамординског женског манастира. Како су живели оптински монаси – само Бог зна.
Први Оптински старац, отац Лав, једном је рекао да ће „доћи време када ће Скит бити запуштен, и само ће мачке живети у њему.“ И, пре његове блежене кончине (†1841. год.) овако се помолио: „Благодарим ти, Господе, мој милосрдни Творче, што сам избегао несрећу и жалост која очекује време које долази! Но не знам да ли ћеш је ти избећи.“ (Последње речи су се односиле на Старчевог келејника.)
Дуго времена пре револуције старац Варсануфије је рекао свом ученику оцу Никону (тада Николају), као отац сину: „Ево, гледам те, незрелог младића и мислим: Нећу доживети те страшне дане, али ти хоћеш... Манастири ће бити под великим прогонима и угњетавањем... Доћи ће време када ће бити тешко у Оптини... Истински хришћани ће се збити у црквицама... Можда ћеш доживети те дане када ће хришћани поново бити мучени. Говорим о мучењима попут оних из древних времена... Можда ће се поновити прогони и мучења древних хришћана. Доживећеш та времена. Упамти моје речи. Тада ћеш рећи: 'Да, сећам се – баћушка Варсануфије ми је све ово рекао... Колико је много година прошло!' Упамти моје речи, видећеш 'зао дан'. И опет ти понављам – немаш се чега бојати. Благодат Божија ће те покривати!“
Тело оца Никона лежи у далекој Пињеги, у Архангелској области, где су га бољшевици прогнали у „заражено изгнанство“ 1930. године. Тамо је умро од плућне туберкулозе 25. јуна (с.к.) 1931. године.
Један од последњих стараца који је израстао из корена предреволуционарне Русије је схиархимандрит Севастијан (Фомин, †1966. год.), ученик старца Јосифа и, после његове смрти, старца Нектарија. Упивши предање и благодатни светоотачи дух Оптинског манастира и опитан као гвожђе у пећи огњених искушења, претрпевши изгнанство и затвор у Совјетским логорима, он је недокучивим судовима Божјим, поднео службу старчества у спарној степи централног Казахстана, у многострадалној и благословеној Караганди. Тамо се у раздобљу од 1930. до 1950. године одвијао један од најтрагичнијих чинова богоборне драме нашег века. Безгранична казашка степа протеже се попут огромног антиминса натопљеног крвљу мученика и освећеног њиховим молитвама, над којом је Оптински старац, блаженопамјатни схиархимандрит Севастијан раширио своја моћна крила.
Вера Корољева,
1998. године.
САДРЖАЈ
Прeдговор руском издању, 5
Хронологија, 9
ДЕО I
ЖИТИЈЕ СТАРЦА СЕВАСТИЈАНА ОПТИНСКОГ И КАРАГАНДИНСКОГ
Младост и живот у Оптини, 19
Хапшење и изгнанство, 27
Живот у Караганди, 31
Последњи дани, 87
Канонизација, 131
ДЕО II
СВЕДОЧЕЊА ДУХОВНИХ ЧЕДА
СТАРЦА СЕВАСТИЈАНА, 141
ДЕО III
ПОУКЕ СТАРЦА СЕВАСТИЈАНА, 267
ДЕ0 IV
ОДЛОМЦИ ИЗ БЕСЕДА
СТАРЦА СЕВАСТИЈАНА, 295
ДЕО V
КАРАГАНДИНСКЕ СТАРИЦЕ,
Схимонахиња Агнија, 311
Схимонахиња Анастасија, 327
ДОДАТАК
Историјски подаци о "Карлагу ”, 351
АКАТИСТ, 367
Детаљни подаци о књизиНаслов: Старац Севастијан Оптински: Исповедник Карагандински
Издавач: Манастир Подмаине
Страна: 381 (cb)
Povez: meki
Писмо: ћирилица
Формат: 21 cm
Година издања: 2007
ИСБН: