Strategije formiranja cena u uslovima diskontinuiteta
Sadržaj
1. Sažetak 9
2. Abstract 10
3. Predgovor 11
4. Uvod 12
5. Značaj cena sa aspekta ekonomije preduzeća 15
6. Politika cena kao determinanta uspešnosti
poslovanja preduzeća 16
6.1. Faktori politike cena 16
6.1.1. Tražnja kao faktor politike cena 17
6.1.2. Ponuda kao faktor politike cena * , , 21
6.1.3 Troškovi kao faktor politike cena 23
6.1.4. Mere ekonomske politike kao faktor politike cena 24
6.2. Multidimenzionalnost politike eena 25
6.3. Politika eena prema dobavljačima 26
6.4. Politika cena prema kupcima 28
6.5. Politika cena prema konkurentima 28
6.6. Psihološki aspekti u politici cena preduzeČa 29
6.6.1. Cena kao pokazatelj kvaliteta ' f? > n 29
6.6.2. Cena kao pokazatelj prestiža i: 5 u 30
7. Strategije formiranja cena 32
7.1. Strategije formiranja cena za nove proizvode 32
7.1.1. Strategija ekskluzivnih cena . 33
7.1.2. Strategija penetracionih cena 34
7.1>3. Izbor između ekskluzivne i penetracione cene 36
7.1.4. Adaptacija početne cene novog proizvoda 37
7.1.4.1. Uticaj efekta učenja na cene - 37
7.1.4.2. Uticaj ekonomije obima na cene 38
7.2. Strategija formiranja prestižnih cena 38
7.3. Strategija ekspanzionog formiranja cena 39
Strategija preventivnog formiranja cena
Strategija formiranja cena radi eliminisanja konkurencije
Strategija formiranja fleksibilnih cena
Strategija formiranja cena za miks proizvoda
Strategija geografskog formiranja cena
Strategija formiranja cena sa rabatom i bonifikacijom
Strategija formiranja promocionih cena
Strategija formiranja diskriminacionh cena
Proces donošenja odluka o cenama
Izbor cilja formiranja cena Utvrđivanje tražnje Procena troSkova
Analiza konkurentskih cena i proizvoda Izbor metoda formiranja cena Izbor konačne cene
Metodi formiranja prodajnih cena
Metod troškovi plus Metod stope rentabilnosti Granični metod Metod limitirajućih faktora
Određivanje prodajnih cena u uslovima
različitih tržišnih stanja
Cene u potpunoj konkurenciji
Monopolske cene
Oligopolske cene
Specifični pristupi formiranju cena u različitim fazama životnog ciklusa proizvoda Formiranje cena u fazi uvođenja proizvoda na tržište Formiranje cena u fazi rasta i razvoja proizvoda Formiranje cena u fazi zrelosti proizvoda Formiranje cena u fazi zastarevanja proizvoda
Uticaj cena na rezultate poslovanja u konkurentnom okruženju Uticaj cena na dinamiku mogućeg obima prod^je proizvoda Ral cena i snaga IriiSla - progrum zu sinuilaciju rezultata poslovanja u zavisnosti od izabranc strategije cenu
13. Kvantificiranje rezultata poslovanja u zavisnosti
od cena pomoću ekonometrijskih modela 93
13.1. Model Ekonometar 93
13.1.1. Osnovne karakteristike modela 94
13.2. Model DELSA 96
13.2.1. Karakteristike i značaj modela 96
14. Integrisanje cenovnih i necenovnih faktora konkurentnosti preduzeća 100
14.1. Cena kao faktor konkurentnosti preduzeća 100
14.2. Necenovni faktori konkurentnosti preduzeća 101
15. Uticaj cena na konkurentnost preduzeća u uslovima diskontinuiteta 106
15.1. Suočavanj e preduzeća sa diskontinualnim promenama na tržištu proizvoda i usluga 107
15.2. Izbor adekvatne strategije cena u procesu organizacionih promena u uslovima diskontinuiteta 109
16. Zaključak 114
17. Literatura 116
18. Indeks pojmova 122
19. Summary 125
Sažetak
Strategije formiranja cena variraju od jedne privredne grane do druge, kao i izmedu preduzeća u okviru jedne grane ili grupacije. Zato je u knjizi analiza tih strategija započeta istraživanjem organizacionih ciljeva od kojih menadžeri polaze prilikom preispitivanja altemativnih strategija cena. Posebno su analizirane strategije formiranja cena sa aspekta povećanja konkurentskih prednosti u procesu organizaciomh promena u uslovima diskontinuiteta. Komparirani su i različiti metodi formiranja prodajnih cena polazeći od specifičnih tržišnih stanja.
Istovremeno je razmatran uticaj cena na poslovni rezultat, a u vezi s tim i rešavanje problema koji je u menadžmentu poznat kao „Rat cena i snaga tržišta“, pomoću odgovarajućeg originalnog softvera. Poseban akcenat je stavljen na povezanost menadžerskog odlučivanja o cenama i dinamike mogućeg obima prodaje proizvoda u uslovima konkurentske tržišne privrede. Pored cena, analiziran je i značaj necenovnih faktora konkurentnosti preduzeća. Deo knjige odnosi se na kvantifieiranje rezultata poslovanja preduzeća u zavisnosti od cena pomoću ekonometrijskih modela.
Predgovor
Monografija „Storategije formiranja cena u uslovima diskontinuiteta“ je rezultat desetogodišnjeg istraživanja sa primenom kvantitativnih metoda u ekonomiji, menadžmentu i informatici.
Planiranje i implementacija poslovnih strategija deo su moje saradnje sa menadžerima domaćih i inostranih preduzeća. Tom prilikom stečeno iskustvo doprinelo je integrisanju teorijske analize i empirijskih istraživanja problematike strategije formiranja cena, njene veze sa poslovnim rezultatom i povećanjem konkurentnosti preduzeća u procesu organizacionih promena u uslovima diskontinuiteta. Takođe, naučni doprinos dugogodišnjeg rada ogleda se u izradi i implementaciji matematičkog modela i originalnog softvera za merenje rezultata poslovanja u zavisnosti od formulisane strategije cena.
Monografija je priređena doktorska disertacija „Altemativne strategije cena i organizacione promene u uslovima diskontinuiteta“ odbranjena 3. aprila 2000. godine na Fakultetu organizacionih nauka Univerziteta u Beogradu.
Za postignute rezultate zahvalnost dugujem sestri Bojani i roditeljima Draginji i Janku, koji su mi omogućili da steknem najviše obrazovanje, a time i osnovu za dalji naučno-istraživački rad.
Posebnu zahvalnost dugujem profesom dr Vesni Milićević, profesom dr Vinki Filipović, profesom dr Milošu Rajkovu, profesom dr Božidam Stavriću za korisne savete i doprinos kvalitetnijem prikazu rezultata mog rada. Naročito se zahvaljujem profesom dr Nevenki Žarkić-Joksimović, profesom dr Jelici Petrović i profesom dr Konstantinu Kostiću na svesrdnoj pomoći i saradnji.
Na kraju zahvaljujem se supruzi Tatjani, koja mi je pmžila podršku da istrajem u dugogodišnjem naučno-istraživačkom radu.
Beograd, 2001.
Doc. dr Bojan J. Ilić
O autoru
Dr Bojan J. Ilić rođen je 1968. godine u Kosovskoj Mitrovici. Na Fakultetu oiganizacionih nauka diplomirao je 1993., magistrirao 1997. i doktorirao 2000. Završio je i Ekonomski fakultet u Prištini (1995). Od strane Ministarstva pravde Republike Srbije imenovan je za sudskog veštaka za ekonomsko-finansijsku oblast. Član je predsedništva Društva ekonomista Beograda. Vanredni je član Naučnog društva ekonomista Jugoslavije. Docent je na Fakultetu oiganizacionih nauka u Beogradu, gde je angažovan u nastavi na redovnim i postdiplomSkim studijama. Objavio je 40 naučnih i stručnih radova iz oblasti ekonomike, planiranja, informatike, marketinga i menadžmenta. Izvršio je veći broj empirijskih istraživanja sa primenom kvantitativnih metoda u ekonomiji, menadžmentu i iriformatici. Učestvovao je u izradi i realizaciji naučno-istraživačkih projekata vezanih za ove oblasti.
... “Autor je ostvario naučni doprinos koji se ogleda u izradi i implementaciji matematičkog modela i softvera za merenje rezultata poslovanja u zavisnosti od formulisane strategije cena."...
... “Ostvaren je i društveno-ekonomski doprinos koji se odnosi na koristi koje preduzeća mogu imati primenom ovog modela radi povećanja sopstvene konkurentnosti na tržištu, što implicira porast konkurentnosti privrede kao celine. ”...
Prof. dr Jelica Petrović Prof dr Konstantin Kostić
Monografija Strategije formiranja cena u uslovima diskontinuiteta je priređena doktorska disertacija "Altemativne strategije cena i organizacione promene u uslovima diskontinuiteta" odbranjena 3. aprila 2000. godine na Fakultetu oiganizacionih nauka Univeiziteta u Beogradu pred komisijom u sastavu: prof. dr Vesna Milićević (mentor), prof. dr Miloš Rajkov, prof. dr Vinka Filipović i prof. dr Božidar Stavrić.
Detaljni podaci o knjiziNaslov: Strategije formiranja cena u uslovima diskontinuiteta
Izdavač: Задужбина Андрејевић
Strana: 126 (cb)
Povez: meki
Pismo: latinica
Format: 17 x 24 cm
Godina izdanja: 2001
ISBN: 86-7244-233-4