Велики хришћански празници
Христос се у свом земном животу потчинио времену и историји и истовремено је био изнад времена и историје као њихов Творац и Владика. Живот Исуса из Назарета за хришћанина није прошлост у смислу нечег што је прошло, него актуелна садашњост и бескрајна будућност. Хришћански празник је додир вечног и пролазног, земног и небеског. То је откривање духовног еона на земљи и у сакралном простору храма.
Грехопад је деформисао и изопачио душевне силе и природу човекову те су постале налик на изокренуту пирамиду. Тело је потчинило душу, а душа је потиснула дух. Разилажење човека са Богом повукло је за собом разилажење човека и космоса. У односу према Богу човек се од сина претворио у одступника, а у односу према земљи од цара у тиранина. Духовна интуиција човекова је отупела, као да се помрачила. Духовно осећање је огрубело и оземљило се. Страсти које су се пробудиле у души почеле су да пију силу духа, као што вампири пију крв своје жртве. У душевним силама је такође дошло до несклада и деформације. Нус – интелект, ум душе је изгубио способност за целовиту (синтетичку) спознају. Расцепио се на два облика мишљења: сликовито (фантазије, представе, уметност) и рационалистичко мишљење (способност да се анализира и доносе закључци). Реактивни део душе се дегенерисао у гнев, афективно осећање и привезаност за материјално. Жеља се изродила у похоту и расцепила се на насладу и одвратност.
Љубав према Богу и жеља за божанском лепотом замењене су љубављу према свету и широким спектром наслада: од наслађивања природом и уметношћу до наслађивања грубим страстима, које прелазе у култ чулности. Импулси и инстикти тела су почели да владају душом као што морски таласи лађу коју је задесила бура, ухвативши је у свој снажни загрљај, бацају на све стране. Човек је себе искључио из духовног света. Његова унутарња светлост се угасила. Пошто је престао да созерцава Бога, он је сву снагу усмерио на спољашње, на космос. Човек је постао поље центрифугалних сила. Огрубело религиозно осећање и губитак унутарње светлости благодати већ су у њему припремили подлогу за космообожење (незнабоштво). Запањујући феномени видљивог света, које је у почетку прихватао као символе и сени Божанства, пре или касније су под теретом страсти према видљивом и чулном морали да постану атрибути божанства, а затим и сама божанства.
Спаситељев крсни пут је започео у Витлејему, а завршио се на Голготи. Христова жртва нас је искупила. Читав Његов живот је био та жртва чија је круна смрт на крсту. Жртва је требала да буде слична ономе за кога је принесена, па је Син Божији постао Син Човечији. Жртва која може да искупи људски род треба да буде једнака свим људским животима. Будући да је Син Божији, Христос је принео жртву безграничну по својој моћи и достојању. Она би могла да искупи не само грехе читавог човечанства, већ и грехе милијарди галаксија, уколико би људскога рода тамо било. Жртва треба да буде поистовећена с оним за кога је принесена. Најузвишеније духовно сједињење може да оствари само божанска љубав. Јован Златоуст пише: „Бог сваку душу воли у истој мери колико и читаво човечанство.“
У божићним песмама Црква понавља као победничку химну речи: „С нама је Бог!“ Бог је с нама на земљи да бисмо ми били с Њим у вечној радости.
О Христовом рођењу приповедају јеванђелисти Матеј и Лука. Јеванђеље је написано за човечанство, за све епохе и народе, али јеванђелиста Матеј је Јеванђеље написао док је проповедао у Палестини. У то време су његови непосредни слушаоци били Јевреји. Отуда су и Христов родослов, који је дат у Јеванђељу по Матеју, као и неки термини и називи карактеристични за јеврејске појмове и обичаје. На пример, Матеј назива Јосифа „Маријиним мужем“ у том смислу као кад бисмо ми рекли „Маријин старатељ.“
За јеврејско схватање је карактеристично да се не означава фактичка, већ правна структура породице и зато се синовац или усиновљено дете могу назвати сином, а оцем или мајком сваки пар по узлазећој линији сродства, па чак и ако је сродство условно. Тако се Христос у Јеванђељу често назива сином Авраамовим и сином Давидовим.
САДРЖАЈ
Рођење Пресвете Богородице, 5
Воздвижење Часиог Крста, 11
Ваведење у Храм Пресвете Богородице, 21
Рођње Исуса Христа - Божић, 31
Сретење Господње, 44
Улазак Господа Христа у Јерусалим - Цвети, 49
Христово Васкрсење, 53
Пасха - светло Христово Васкрсење, 60
Вазнесење Господње - Спасовдан, 66
Педесетница, 73
Преображење Господње, 83
Успење Пресвете Богородице, 89
Детаљни подаци о књизиНаслов: Велики хришћански празници
Издавач: Манастир Подмаине
Страна: 95 (cb)
Povez: meki
Писмо: ћирилица
Формат: 21 cm
Година издања: 2012
ИСБН: